Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

ACIGÖL TEKNİK BİLİMLER MESLEK YÜKSEKOKULU / LBT206 - LABORATUVAR TEKNOLOJİSİ

Kodu: LBT206 Adı: GIDA KİMYASI VE ANALİZLERİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü LABORATUVAR TEKNOLOJİSİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MERT KARIŞ (mertkaris@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu ders ile öğrencilere; mevzuat ve analiz metotlarına uygun olarak gıdaların temel bileşenlerini incelemek ve diğer bileşenlerini incelemek yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Gıdalarda bulunan su, karbonhidratlar, proteinler ve lipidleri tanıyabilir/analizlerini yapabilir. PÇ-1 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknolojinin temel konularında teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2 Laboratuvarda bulunan makine-teçhizat ve araç-gereçlerin kullanımı konularında detaylı bilgiye sahiptir.
PÇ-5 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknoloji alanlarında temel değerlendirmeler yapar.
PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir.
PÇ-26 Kimyanın alt bilim dallarında (analitik kimya, anorganik kimya, organik kimya ve biyokimya) temel bilgi ve alt yapıya sahiptir ve bu bilgileri kullanır.
PÇ-28 Modern ve güncel aletli analiz teknikleri ile ilgili bilgilidir ve öğrendiklerini etkin ve pratik olarak uygular.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-2 Gıdalarda bulunan enzimler, mineral maddeler ve vitaminleri tanıyabilir/analizlerini yapabilir. PÇ-1 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknolojinin temel konularında teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2 Laboratuvarda bulunan makine-teçhizat ve araç-gereçlerin kullanımı konularında detaylı bilgiye sahiptir.
PÇ-5 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknoloji alanlarında temel değerlendirmeler yapar.
PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir.
PÇ-25 Endüstriyel olarak öneme sahip ürünlerin üretimi ve laboratuvar şartlarında analizleri konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahiptir.
PÇ-28 Modern ve güncel aletli analiz teknikleri ile ilgili bilgilidir ve öğrendiklerini etkin ve pratik olarak uygular.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
DÖÇ-3 Gıdaların diğer bileşenlerini tanıyabilir/analizlerini yapabilir. PÇ-1 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknolojinin temel konularında teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-2 Laboratuvarda bulunan makine-teçhizat ve araç-gereçlerin kullanımı konularında detaylı bilgiye sahiptir.
PÇ-5 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknoloji alanlarında temel değerlendirmeler yapar.
PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir.
PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir.
PÇ-25 Endüstriyel olarak öneme sahip ürünlerin üretimi ve laboratuvar şartlarında analizleri konusunda yeterli bilgi ve beceriye sahiptir.
PÇ-26 Kimyanın alt bilim dallarında (analitik kimya, anorganik kimya, organik kimya ve biyokimya) temel bilgi ve alt yapıya sahiptir ve bu bilgileri kullanır.
PÇ-28 Modern ve güncel aletli analiz teknikleri ile ilgili bilgilidir ve öğrendiklerini etkin ve pratik olarak uygular.
Yazılı Sınav
Laboratuvar Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gıdalarda bulunan su, karbonhidratlar, proteinler ve lipidlerin önemi, fonksiyonları ve analizleri konularına değinilmektedir. Ayrıca gıdalarda bulunan enzimler, mineral maddeler ve vitaminlerin önemi, fonksiyonları ve analizleri konularına değinilmektedir. Son olarak; gıdalarda bulunan fenolik maddelerin, doğal lezzet maddelerinin ve gıdalarda rastlanan kontaminantların ve toksik maddelerin önemi, fonksiyonları ve analizleri konularına değinilmektedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gıdalarda bulunan su, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
2 Gıdalarda bulunan su, önemi ve fonksiyonları ve gıdalarda bulunan karbonhidratlar, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
3 Gıdalarda bulunan karbonhidratlar, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
4 Gıdalarda bulunan karbonhidratlar, önemi ve fonksiyonları ve gıdalarda bulunan proteinler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
5 Gıdalarda bulunan proteinler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
6 Gıdalarda bulunan lipidler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
7 Gıdalarda bulunan lipidler, önemi ve fonksiyonları ve gıdalarda bulunan enzimler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Gıdalarda bulunan enzimler, önemi ve fonksiyonlar Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
10 Gıdalarda bulunan mineral maddeler, önemi ve fonksiyonları ve gıdalarda bulunan vitaminler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
11 Gıdalarda bulunan vitaminler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
12 Gıdalarda bulunan fenolik maddeler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
13 Gıdalarda bulunan doğal lezzet maddeleri, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
14 Gıdalarda bulunan doğal lezzet maddeleri, önemi ve fonksiyonları ve gıdalarda rastlanan toksik ve kontaminant maddeler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
15 Gıdalarda rastlanan toksik ve kontaminant maddeler, önemi ve fonksiyonları Sözlü ve görsel anlatım, sınıf içi tartışma, araştırma, uygulama, gözlem, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı 12 1 20
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 50

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 2 1 2
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 2 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 4 20
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90