|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | LABORATUVAR TEKNOLOJİSİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | ALİ TOPRAK (alitoprak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, bazı endüstriyel ürünlerin kalite analizlerinin nasıl yapıldığını, bu analizlerdeki yöntemleri ve kimyasal reaksiyonları, analiz sonuçlarının nasıl hesaplanıp yorumlanacağını ve analiz sonuçlarına bağlı olarak ortaya çıkan problemlerin nasıl çözüleceğini öğretmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Endüstriyel alanlarda sıkça karşılaşılan analizler hakkında temel bilgilere sahip olur. |
PÇ-1 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknolojinin temel konularında teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Endüstride karşısına çıkan analiz sonuçlarını değerlendirebilir. |
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Kimyasal analizlerde değişik uygulamaları kullanabilir. |
PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Elde ettiği analiz sonuçlarını rapor haline getirebilir. |
PÇ-5 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknoloji alanlarında temel değerlendirmeler yapar. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Endüstriyel Kimya hakkında yeterli bilgiye sahip olur. |
PÇ-1 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknolojinin temel konularında teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Yağlar ve analizleri hakkında temel bilgiye sahiptir. |
PÇ-1 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknolojinin temel konularında teorik bilgiye sahiptir.
PÇ-5 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknoloji alanlarında temel değerlendirmeler yapar. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Yakıt analizleri ile ilgili temel değerlendirmeler yapabilir. |
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-5 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknoloji alanlarında temel değerlendirmeler yapar. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-7 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretir, takımlarda sorumluluk alır veya bireysel çalışma yapar. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-8 | Gübre ve analizleri hakkında temel bilgiye sahip olur. |
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-5 Kimya, biyoloji, mikrobiyoloji ve biyoteknoloji alanlarında temel değerlendirmeler yapar. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-22 Tarımsal alanlarda yapılan analizler için (tarım ilaçları ve gübre analizleri gibi) yeterli bilgi ve tecrübeye sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-9 | Endüstriyel gazlar ve analizleri konusunda yeterli bilgiye sahiptir ve bu konularda temel değerlendirmeler yapabilir. |
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-7 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretir, takımlarda sorumluluk alır veya bireysel çalışma yapar. PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-10 | Sabun ve deterjanların çeşitlerini ve nasıl üretildiğini açıklayabilir, ilaveten bazı analizlerini yapabilir. |
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-11 | Biyodizel üretimi konusunda temel bilgilere sahip olur. |
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-12 | Kireç-alçı, cam ve çimento hakkında temel bilgilere sahiptir ve bu konularda gerçekleştirilen analizleri uygulayabilir. |
PÇ-4 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçleri hakkında gerekli bilgiye sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahiptir. PÇ-7 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretir, takımlarda sorumluluk alır veya bireysel çalışma yapar. PÇ-18 Kimyanın uygulama alanları (çevre, sağlık, kozmetik, tekstil, gıda, enerji, savunma sanayi vb.) ile ilgili bilimsel konularda temel problemleri çözme yeteneğine sahiptir. |
Yazılı Sınav Laboratuvar Sınavı Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kimyasal Teknoloji, yakıt analizleri, kimyasal gübreler ve analizleri, suda bazı parametrelerin analizleri, endüstriyel gazlar ve analizleri, yağlı tohumlarda yağ analizleri, serbest yağ asitlerinin analizleri, yağdaki uçucu madde ve sabun miktarının analizleri, Biyodizel üretimi, katı ve sıvı sabun sentezi, deterjanda toplam aktif madde tayini, baharatlar, çeşniler ve tıbbi bitkiler - uçucu yağ muhtevasının tayini (Hidrodistilasyon yöntemi), kireç-alçı ve cam analizleri, çimento analizleri. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Kimyasal Teknoloji | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Yakıt Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
3 | Yakıt Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
4 | Kimyasal Gübreler ve Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
5 | Suda Bazı Parametrelerin Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
6 | Endüstriyel Gazlar ve Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Serbest yağ asitlerinin analizleri, yağdaki uçucu madde ve sabun miktarının analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Biyodizel üretimi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
10 | Katı ve sıvı sabun eldesi | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
11 | Deterjanda toplam aktif madde tayini | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
12 | Baharatlar, çeşniler ve tıbbi bitkiler - uçucu yağ muhtevasının tayini (Hidrodistilasyon yöntemi) | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
13 | Kireç-Alçı ve Cam Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
14 | Çimento Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
15 | Çimento Analizleri | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Deney Yapma, Rapor Yazma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Sınai Kimya Analiz Metodları, Saffet Rıza Alpar, M. İ.Hakdiyen, Birsen Kitabevi Yayınları, 1982, İstanbul. | |
2 | Endüstriyel Kimya II, Prof.Dr. Ramazan MİRZAOĞLU, Doç.Dr. Ahmet OKUDAN | |
3 | Endüstriyel Kimya I, Prof.Dr. Ramazan MİRZAOĞLU, Prof.Dr. Ersin GÜLER | |
4 | İnorganik Kimyasal Teknoloji, Prof.Dr. Ahmet BİÇER, Prof.Dr. Hayri YALÇIN | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitabı, derslik, bilgisayar, projeksiyon, laboratuvar, laboratuvar araç ve gereçleri. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | 13 | 1 | 15 |
4.Sunum | |||
5.Rapor | 13 | 1 | 5 |
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 13 | 52 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 8 | 8 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 8 | 8 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 3 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |