|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CEREN GÜRSELER (cerengurseler@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
İLHAN GÜLLÜ, CEREN GÜRSELER, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, öğrencilere realizm, liberalizm ve sosyal inşacılık gibi Uluslararası İlişkiler teorileri ile ülkelerin dış politikalarını analiz etmeyi ve dış politika yapımı üzerinde önemli etkisi olan çeşitli çerçeveleri öğretmeyi amaçlamaktadır. Derste dış politika oluşumundaki iç ve dış faktörlerin etkisi analiz edecektir |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | bu ders dış politik gelişmeleri kavramsal analiz edebilme ve kuramsal düşünme becerisini geliştirir |
PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme PÇ-9 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-2 | Bu ders iç politik karar alma süreci ile dış politika alanındaki etkileşimi kavramsal olarak analiz edecektir |
PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme PÇ-9 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. PÇ-10 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
DÖÇ-3 | dış politika analiznde kuramsal bakış açısı kazanma ve kavramsal araçları kullanabilme yeteneği dış politika analiz metotlarıyla pekişecektir. |
PÇ-1 Uluslararası ilişkiler alanında daha ileri düzeyde çalışmalar yapabilecek entelektüel altyapıya sahip olma PÇ-2 Uluslararası ilişkiler disiplininin temel faktörlerini ve kavramlarını tanımlayabilme ve bunları günümüz küresel sorunları ile bağdaştırabilme PÇ-20 Sosyal bilimler alanında araştırma yöntem ve tekniklerini uygulayabilme yeteneği kazanır, |
Yazılı Sınav Sözlü Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Dış politika davranışına yönelik teorik yaklaşımlar ve çerçeveler I Dış politika davranışına yönelik teorik yaklaşımlar ve çerçeveler II Dış Faktörler: Uluslararası Sistemde anarşi ve güç: Realizm. Dış Faktörler: Realizme karşı liberalizm Dış Faktörler: Uluslararası sistemde birbirine bağlı olma: Liberalizm İç Faktörler: Kamuoyu, kimlik ve kültür: Sosyal inşacılık I İç Faktörler: Kamuoyu, kimlik ve kültür: Sosyal inşacılık II İç Faktörler: Toplumsal gruplar: Bağlantılar ve muhalefet İç Faktörler: Hükümet organizasyonları: Demokrasiler ve bürokrasiler İç Faktörler: Liderler: Kişilikler ve inançlar İç Faktörler: Liderlik tarzı | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Genel Hatlarıyla Dış Politika Analizi | okuma araştırma |
2 | Dış Politika Analizi ve Aktör-Yapı Sorunu | okuma araştırma |
3 | Dış Politika Analizi ve Analiz Düzeyi | okuma araştırma |
4 | Dış Politika Analizi ve Karar Verme Süreci | okuma araştırma |
5 | Dış Politika Analizinde Rasyonalite | okuma araştırma |
6 | Dış Politika Analizi ve Örgütsel Model ve Bürokratik Siyaset Modeli | okuma araştırma |
7 | Neoklasik Realizm ve Dış Politika Analizi | okuma araştırma |
8 | Ara Sınav | |
9 | Vaka Analizi ve Sistem Düzeyi: Türk Dış Politikası analizi, İklim Değişikliği ve Uluslararası Hukuk | okuma araştırma |
10 | Vaka Analizi: Sistem-Devlet Analizi | okuma araştırma |
11 | Vaka Analizi: Aktör-Yapı | okuma araştırma |
12 | Vaka Analizi Liderlik | okuma araştırma |
13 | Vaka Analizi: STK | okuma araştırma |
14 | Vaka Analizi: Algı ve Kimlik | okuma araştırma |
15 | Vaka Analizi: Türkiye ve Afrika ilişkileri | okuma araştırma |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | faruk sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika analizi, Der Yayınları | |
2 | Ertan Efegil, Dış Politika Analizi, İstanbul: Gündoğan Yayınları, 2018 | |
3 | Yusuf Çınar, Örneklerle Dış Politika Analizi,Bursa: DORA, 2018 | |
4 | Faruk Sönmezoğlu, XX. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul, DER, 2016 | |
5 | Faruk Sözmezoğlu, XXI. Yüzyılda Türk Dış Politikasının Analizi, İstanbul: DER Yyaınları, 2012 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Faruk Sönmezoğlu, Uluslararası Politika ve Dış Politika analizi, Der Yayınları Foreign Policy Analysis Review |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 7 | 1 | 40 |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 5 | 1 | 40 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 1 | 10 | 10 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 1 | 12 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 8 | 8 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 9 | 18 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |