|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERDAR ÇAKMAK (serdarcakmak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SERDAR ÇAKMAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Orta-Asya, uluslararası ilişkilerin kesişim bölgesi olduğu gibi aynı zamanda çatışmaların odağında yer almaktadır. Soğuk Savaş sonrası dönemde, tek süper güç olarak ABD, bir Orta-Asya dışı ülke olduğu halde, bu ülkenin temel stratejileri Orta-Asya merkezli olup, ABD hegemonyasına karşı bu bölgedeki oluşumlar önümüzdeki dönem politikalarının çekirdeğini oluşturacaktır. AB, RF ve Çin ile diğer Asya aktörlerinin temel stratejilerinin ele alınacağı bu derste, günümüz politikaları analiz edilirken aynı zamanda geleceğe yönelik kurgusal seminerler programlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bölgesel sorunları öğrenme ve Türkiyenin bölge siyasetinin incelenmesi |
PÇ-7 Siyasete yön veren ulusal ve uluslararası örgütler hakkındaki bilgiyi derinleştirme PÇ-9 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Kafkasya ve Orta Asya'nın tarihsel yapısını öğrenebilir |
PÇ-10 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. PÇ-14 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Kafkasya ve Orta Asya'nın tarihini öğrenebilir. |
PÇ-7 Siyasete yön veren ulusal ve uluslararası örgütler hakkındaki bilgiyi derinleştirme PÇ-14 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Orta-Asya anlayışının özelliklerini, ülkeler seviyesinde de inceleme yöntemlerini öğrencilere aktarmak ve pratik örneklerde jeopolitik davranışların mekansal dinamiklerini açıklamak. Bununla birlikte jeopolitiğin teorik esaslarına dayanarak mevcut ülkelerin ve bölgelerin siyasi faaliyetlerini konumlarına göre değerlendirmek. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersle ilgili genel bilgiler | Anlatma Yöntemi |
2 | Soğuk Savaş döneminde Avrasya | Anlatma Yöntemi |
3 | Avrasya jeopolitiğinin temel özellikleri | Anlatma Yöntemi |
4 | Avrupa, Rusya, Çin ve diğerleri | Anlatma Yöntemi |
5 | Rusya jeopolitiği 1 (Rusya açısından) | Anlatma Yöntemi |
6 | Rusya jeopolitiği 2 (Avrupa ve Asya açısından) | Anlatma Yöntemi |
7 | Alternatif Avrasya stratejilerinde Türkiye | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Güney Kafkasya (konum, siyasi ve idari yapı, doğa, demografik, etnik,dini ve sosyal göstergeler) | Anlatma Yöntemi |
10 | Güney Kafkasya (konum, siyasi ve idari yapı, doğa, demografik, etnik,dini ve sosyal göstergeler) | Anlatma Yöntemi |
11 | Güney Kafkasya (sosyo-ekonomik yapı ve bölgeler ) | Anlatma Yöntemi |
12 | Avrasya Perspektifleri | Anlatma Yöntemi |
13 | Avrasya Perspektifleri | Anlatma Yöntemi |
14 | Rusya Federasyonu’nda Türk Kurumları | Anlatma Yöntemi |
15 | Genel tekrar | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Tayyar Arı (Der.), Orta Asya ve Kafkasya, Bursa: MKM Yayıncılık, 2010. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders kitapları. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 3 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 8 | 3 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 12 | 36 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |