|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | AYLİN ALKAYA (aylin@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SEMA ATASEVER, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Olasılık kuramını ve matematiksel istatistiği öğrenciye temel düzeyde tanıtmak. Öğrencinin olasılık ve istatistik analiz yöntemlerinin mühendislik alanındaki uygulamalarını genel olarak öğrenmesini sağlamak. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Temel düzey kombinatoryal sayma (permütasyon, kombinasyon, vs.) ve mühendislik uygulamalarında kullanma becerisi. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Kesikli ve sürekli rassal değişkenleri tanımlama, dağılımlarını belirleme ve bunlara dayalı olasılık hesapları yapabilme becerisi. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Ortak dağılım, sınırsal dağılım, koşullu dağılım vs. gibi kavramlara dayalı olarak rassal değişkenlerin ortak davranışını inceleme ve çıkarımlara varma becerisi. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Mühendislik alanında en sıklıkla kullanılan kesikli ve sürekli dağılımların matematiksel yapısını ve bu dağılımların ne tür uygulamalara uygun olduğunu bilmek. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | İstatistik uygulamalarında kullanmak üzere beklenen değer, varyans, kovaryans vs. moment hesaplarını kuramsal olarak yapabilme becerisi. |
PÇ-4 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi kazanır. PÇ-5 Genel mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme, formüle etme ve çözme becerisi kazanır. PÇ-15 İstenenleri sağlayacak biçimde bir sistemi ya da süreci tasarlayabilir. PÇ-19 Yeniliklere ve gelişen teknolojiye uyum sağlayabilmek için, kendini sürekli yenileme ve araştırmacı yeteneğini geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Olasılık tanımı; olasılık uzayları; rasgele değişkenler ve vektörler; olasılık dağılımları; kesikli ve sürekli dağılımlar, dağılım fonksiyonları, kütle fonksiyonları, toplam dağılım fonksiyonu, standart dağılımlar ortalama değer, varyans ve momentler; bağımsızlık ve şartlı olasılık; marjinal and şartlı dağılımlar, kovaryans ve korelasyon; | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Temel Kavramlar, İstatistiğin tanımı, İstatistiğin mühendislik alanındaki yeri | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 2 | Verilerin Düzenlenmesi. Frekans dağılımları. Grafikler | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 3 | Merkezi Eğilim Ölçüleri | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 4 | Dağılım Ölçüleri | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 5 | Olasılık | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 6 | Raslantı değişkenleri | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 7 | Kesikli Dağılımlar | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sürekli Dağılımlar | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 10 | Güven aralıkları | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 11 | Hipotez Testleri | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 12 | Varyans Analizi | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 13 | Korelasyon Analizi Regresyon Analizi | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 14 | Regresyon Analizi | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 15 | Ki-kare Analizi | Anlatım, Soru-cevap, Problem Çözme, Uygulama |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | “Probability and Statistics for Engineers and Scientists”, Walpole R. E., Myers R. H., Myers S. L., and Ye K, 9th Edition, International Edition, Pearson, 2013. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| “Probability and Statistics for Engineers and Scientists”, Walpole R. E., Myers R. H., Myers S. L., and Ye K, 9th Edition, International Edition, Pearson, 2013. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 13 | 4 | 52 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 12 | 1 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 120 | ||