|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALEVİ BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İSKENDER KORKMAZ (iskenderkorkmaz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
: Alevilikte ritüeller ve uygulamalar üzerine genel bilgileri edinmek, ritüellerin ve uygulamaların analizini yapmayı öğrenmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Gelenek kavramının kapsam ve tanımının öğrenilmesi. |
PÇ-1 Alanındaki yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | 2. Geleneksel yapı içerisinde Dedelik, Zâkirlik, Musahiplik, Düşkünlük Kurumlarının öneminin kavranılması. |
PÇ-1 Alanındaki yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-6 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Alevilikte geleneğin güncellenebilirliği hususunda bakış açısı geliştirebilme. |
PÇ-1 Alanındaki yüksek lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-6 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Âyin, Tören ve Şölen Kavramlarının Ritüel ile İlişkisi açıklar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Gelenek Kavramının Tanımı ve Kapsamı | Anlatma Yöntemi |
2 | Aleviliğin Geleneksel Yazılı Kaynakları. | Anlatma Yöntemi |
3 | Alevilikte Sözlü Gelenek ve Sözlü Kaynaklar. | Anlatma Yöntemi |
4 | Alevilikte Geleneksel Yapı ve Ocak Sistemi-1. | Anlatma Yöntemi |
5 | Alevilikte Geleneksel Yapı ve Ocak Sistemi-2. | Anlatma Yöntemi |
6 | Geleneksel Alevi Ocak Yapılanması ve Bektaşilik. | Anlatma Yöntemi |
7 | Ocak Sistemi Çerçevesinde Oluşan Terminoloji-1. | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ocak Sistemi Çerçevesinde Oluşan Terminoloji-2. | Anlatma Yöntemi |
10 | Geleneksel Yapı İçerisinde Dedelik Kurumu ve Konumu. | Anlatma Yöntemi |
11 | Geleneksel Yapı İçerisinde Zâkirlik Kurumu ve Konumu | Anlatma Yöntemi |
12 | Musahiplik Kurumunun Dinî ve Sosyal Hayattaki Yeri. | Anlatma Yöntemi |
13 | Düşkünlük Kurumunun Dinî ve Sosyal Hayattaki Yeri. | Anlatma Yöntemi |
14 | Geleneğin Güncellenmesi Bağlamımda Günümüz Aleviliği-1. | Anlatma Yöntemi |
15 | Geleneğin Güncellenmesi Bağlamımda Günümüz Aleviliği-2. | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Akın, Bülent (2017). Diyarbakır Yöresi Alevi Ocakları: Tarih, İnanç ve Gelenek. Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir: Ege Üniversitesi. | |
2 | Ersal, Mehmet (2016). Alevilik: Kavramlar ve Ocak Sistemi -Çubuk Havzası Örneği-, Ankara: Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yayınları. | |
3 | Ersal, Mehmet (2019). Alevi Cem Zâkirliği. Ankara: Barış Kitap. | |
4 | Yaman, Ali (2001). Dedelik Kurumu Ekseninde Değişim Sürecinde Alevilik (Doktora Tezi). İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. | |
5 | Ersal, Mehmet; Seyhan Kayhan Kılıç (2018). Alevi Bektaşi Semahları. Ankara: Barış Kitap. | |
6 | Eröz, Mehmet (1990). Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik, Kültür Bakanlığı Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Kitap |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 6 | 30 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |