|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | PSİKOLOJİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | NİLGÜN TÜRKİLERİ (n.turkileri@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
KEVSER AYANLAR, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, bilimsel araştırma yöntemlerine ilişkin kavramların açıklanması ve psikolojik araştırmalarda yer alan yöntem ve uygulamalarının tanıtılmasıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bilim kavramını ve işlevlerini tanımlar |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
|
DÖÇ-2 | Temel psikolojik araştırma yöntemlerini tanır ve sınıflandırır. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. |
|
DÖÇ-3 | Araştırmalarda kullanılan ölçme araçlarını ve bu araçlarda aranan nitelikleri listeler. |
PÇ-6 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. |
|
DÖÇ-4 | Araştırma problemi ve hipotez kavramlarını açıklar. |
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
|
DÖÇ-5 | Çeşitli araştırma türlerini birbirinden ayırır. |
PÇ-12 Psikolojik testler, psikolojide nitel ve nicel araştırma yöntemleri ve gözlem ve görüşme teknikleri konusunda yeterli beceriye sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
|
DÖÇ-6 | Örnekleme yöntemlerini betimler. |
PÇ-1 Psikoloji bölümleri ile ilgili temel kavramları tanır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-15 Psikoloji alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve istatistik, ölçme değerlendirme konusunda becerilere sahiptir. |
|
DÖÇ-7 | Bilimsel araştırma makalelerini taramayı bilir. |
PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-8 | Bilimsel araştırmaları referans göstermeyi bilir. |
PÇ-4 Psikoloji alanında yeterli becerilerle donanmış, meslek etiği ilkelerine bağlı, iletişim becerilerini geliştirmiş, üretken, esnek düşünebilme becerileri kazanmıştır. PÇ-3 Psikoloji ve ilgili alanlarda bilimsel problemleri tanımlama, modelleme ve çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bilim, teknoloji ve çağdaş psikoloji ve ilgili diğer konular hakkındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirir. |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, bilimsel bir araştırmada kullanılan yöntemleri, ölçme araçlarını, hipotez oluşturma ve örneklem seçimi konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Dersin Tanıtımı ve Oryantasyon | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
2 | Psikoloji, Bilim ve Araştırma I | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
3 | Psikoloji, Bilim ve Araştırma II | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
4 | Bilimsel Yöntem ve Psikolojik Ölçme Kavramları | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
5 | Literatür Taraması: Veri Tabanları ve Kütüphane Oryantasyonu | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
6 | Etik Standartlar, Literatür Taraması Uygulaması, APA Yazım Kuralları ve Referans Gösterme Uygulaması | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
7 | Değişken Türleri ve Ölçek Türleri | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Araştırma Türleri I: Gözlem ve Anket | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
10 | Araştırma Türleri II: Fizyolojik ve Davranışsal Ölçümler | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
11 | Deneysel ve Yarı-deneysel Çalışmalar | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
12 | Korelatif Çalışmalar ve Tek Denekli Araştırma + bir deneysel çalışma gösterimi | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
13 | Örneklem Türleri | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
14 | Olasılık, Rastgelelik ve Matematik Felsefesi | video gösterimi, soru cevap |
15 | Betimsel İstatistiğe Giriş | Sözlü anlatım, ppt sunum, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Arıkan, R. (2011). Araştırma yöntem ve teknikleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım | |
2 | Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (23. Baskı) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. | |
3 | Coolican, H. (2014). Research Methods and Statistics in Psychology. Psychology Press | |
4 | Gravetter, F. J., & Forzano, L. A. B. (2018). Research methods for the behavioral sciences. Cengage Learning. | |
5 | Leary, M. R. (2004). Introduction to behavioral research methods. Pearson Education New Zealand. | |
6 | Cozby, P. C. (2007). Methods in behavioral research. McGraw-Hill. | |
7 | Shaughnessy, J. J., Zechmeister, E. B., & Zechmeister, J. S. (2016). Psikolojide araştırma yöntemleri. Nobel Akademik Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Power Point Sunumu |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 32 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | 6 | 3 | 8 |
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 12 | ||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 48 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 7 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 7 | 28 |
c) Performans Ödevi | 1 | 2 | 2 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 8 | 1 | 8 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 155 |