Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / PSİ 301 - PSİKOLOJİ

Kodu: PSİ 301 Adı: PSİKOPATOLOJİ-I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü PSİKOLOJİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MEHMET SARIÇALI (mehmetsaricali@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
DERYA ÖZBEK ŞİMŞEK,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrenciler bu dersin sonunda DSM-5 temelli olarak psikolojik bozuklukların sınıflandırılmasını, tanı için gerekli olan belirtilerin neler olduğunu, bu belirtilerin seyri, yaygınlığı ve benzer bozukluklarla ilişkisi ile tedavi süreçleri üzerine bilgilendirilecekler. Aynı zamanda psikolojik bozukluklara ilişkin kuram ve araştırmalara da yer verilecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Anormal davranış ve psikopatoloji kavramlarını tanımlar. PÇ-
DÖÇ-2 DSM-V ve ICD-10 tanılama sistemlerine göre psikopatolojileri tanımlar ve sınıflandırır. PÇ-
DÖÇ-3 Psikolojik bozukluklara yönelik farklı yaklaşımları açıklar. PÇ-
DÖÇ-4 Psikolojik bozukluklara yol açan olası nedenleri ve risk faktörlerini açıklar. PÇ-
DÖÇ-5 Psikolojik bozuklukları değerlendirme, önleme, bu bozukluklara müdahale etme ve tedavi etme stratejilerini açıklar. PÇ-
DÖÇ-6 Psikolojik bozuklukların tanılanmasında bireysel ve kültürel farklılıkların rolünü kavrar. PÇ-
DÖÇ-7 Psikolojik bozukluklarla ilgili çağdaş kuramları tanır, temel ve güncel araştırmaları bilir. PÇ-
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Psikopatolojinin tanımı, “normal dışı” kavramı, psikolojik bozuklukların sınıflandırılma, tanılama, klinik değerlendirme ve tedavi yöntemleri; DSM’nin güncel tanı ölçütleri kapsamında duygudurum, kaygı, obsesif-kompulsif, disosiyatif, bedensel belirti ve travma ile ilişkili bozukluklar, yeme bozuklukları gibi psikopatoloji konularını içerir. Ayrıca, psikopatolojilerin kavramsallaştırma süreçlerinde etkili olan psikososyokültürel faktörler ele alınacak, tarihsel bir süreç içinde psikopatolojiyi açıklayan paradigmalar değerlendirilecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma, Dönemin Planlanması Giriş ve Tarihsel Olarak Genel Bakış
2 Psikopatolojide Güncel Paradigmalar Normal ve Anormal Kavramları
3 Sınıflandırma, Tanı, Değerlendirme ve Araştırma Yöntemleri
4 Duygudurum Bozuklukları
5 Kaygı Bozuklukları
6 Obsesif Kompulsif ve İlişkili Bozukluklar
7 Disosiyatif Bozukluklar ve Bedensel Belirti Bozuklukları
8 Ara Sınav
9 Şizofreni
10 Madde Kullanım Bozuklukları
11 Kişilik Bozuklukları Yeme Bozuklukları
12 Travma Sonrası Stres Bozuklukları
13 Çocukluk Dönemi Bozuklukları
14 Cinsel Bozukluklar Yasal ve Etik Konular
15 Uygulama Çalışmaları /Telafi konuları /Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Kring, A. M., Johnson, S. L., Davison, G. C. ve Neale, J. M. (2015). Anormal Psikolojisi. (M. Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
2 Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). Psikiyatride Hastalıkların Tanımlanması ve Sınıflandırılması El Kitabı (DSM-V). Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
3 Oltmanns, T. F., Martin, M. T., Neale J. M. ve Davison, G. C. (2017). Anormal Psikolojide Vak’a Çalışmaları. (M. Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
4 Köroğlu, E. ve Güleç, C. (2006). Psikiyatri Temel Kitabı. Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
5 Butcher, J. N., Mineka, S. ve Hooley, J. M. (2013). Anormal Psikoloji. (O. Gündüz, Çev.). İstanbul: Kaknüs Yayınları.
6 Davey, G. (2008). Psychopathology: Research, Assessment and Treatment in Clinical Psychology. Wiley.
7 Davison, G. C. ve Neale, J. M. (2004). Anormal Psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
8 Şahin, M. (Çev. Ed.) (2015). Anormal Psikolojisi, DSM 5, Nobel Yayıncılık.
9 Tuna, E ve Öncül-Demir, Ö. (2022). DSM-5’e göre Anormal Psikoloji, Nobel Yayıncılık.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 14 14
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 140