|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TARİH | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | METİN ZİYA KÖSE (metinziya@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
METİN ZİYA KÖSE, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı Antik çağlardan başlayarak XIX. yüzyıl ortalarına kadar tarih yazımının gelişimini ve temel unsurlarını öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Mitolojik efsanelerden tarih yazımına nasıl geçildiğini kavrayabilir |
PÇ-1 Tarih Öncesi, Eskiçağ, Ortaçağ, Yeniçağ, Yakınçağ ve Yaşadığımız Çağ gibi tarihin temel alanlarına ait olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikler yardımıyla kavramsallaştırabilir ve bu kavramları tanımlayabilir PÇ-2 Tarihsel verileri keşfedebilir, yorumlayabilir, çözümleyebilir, güvenilirliği ve geçerliliğini değerlendirebilir. PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Herodotla başlayan tarih yazımında doğru bilgi ile yanlış ve efsane arasındaki ayrımı yapabilir. |
PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir. PÇ-6 Toplumların gelişim özelliklerini ve farklılıklarını kavrayarak toplumların tarihi geçmişi ile şu andaki durumu arasında ilişki kurabilir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Geçmişte yaşanmışlıklardan hangilerinin tarihsel olguya dönüştüğünü örnekler üzerinden gösterebilir. |
PÇ-3 Tarihsel sorunları tanımlayabilir, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir, kuramsal ve uygulamalı bilgilerle analiz edebilir. PÇ-4 Öğrenme süreçlerinde disiplinler arası yaklaşımı analitik olarak kullanabilir. PÇ-5 Ulusal ve evrensel değerlere sahip olarak milli kültür ile uluslar arası kültür ve medeniyetler arasında ilişki kurabilir, kültürel mirasa sahip çıkabilir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| -Modern tarih yazımının temel kriterlerinden hareketle geriye doğru, ilk çağlardan başlayarak tarih yazıcılığının evreleri -Tarihin yapısı, konusu ve kim için olduğu sorularından hareketle Heredot ve Tukidides'in tarih yazımı -Roma tarih yazımı ve özellikleri; Hristiyanlığın getirdiği yenilikler: kronolojik evreler ve evrensellik -Ortaçağ tarih yazımında görülen daralma ve tanrı eksenli tarih tasarımı Rönesansla birlikte görülen insan odaklı tarih anlayışının gelişimi -Tarihi metinlerin karşılaştırılması süreci ve şüpheci ve eleştirel düşüncenin tarih yazımına etki ve katkısı Descartes, Voltaire'de görülen şüpheciliğin ve eleştirinin tarih yazımına tesiri -Kant'la başlayan yeni dönem ve kanıta dayalı tarih yazımı -Doğru tarihsel bilgiye ulaşma, gerçekleri öğrenmede XIX. yüzyılda yaşanan gelişmeler -Ulus devletlerin teşekkülü ile tarih yazımının yeniden önem kazanması -Hanedanların ve kralların tarihinden bütüncül tarihe doğru dönüşüm | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tarihin tanımı, anlamı ve mitolojiden farkı | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 2 | Modern Tarihçiliğin temel ilkeleri ve bu ilkelerle geriye bakış: Heredot | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 3 | İnsan odaklı ve insan için, insanın yapıp ettiklerinin yazıldığı ilk örneklerden hareketle tarih yazımı: Heredot veTukydides | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 4 | Yunan ve Roma tarih yazımının özellikleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 5 | Hıristiyanlığın tarihe bakışı ve tarih yazımına katlısı: evrensellik düşüncesi ve kronolojik sıralama | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 6 | Ortaçağ tarih yazımında görülen gerileme: kader ve takdir odaklı tarih tasarımı; örnekler | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 7 | İslam Tarih yazıcıları ve bunların eserleri üzerinden tarih algısı ve tarihsel bilgi | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Hanedanlar ve kralların eylemlerini ele alan tarihçilik ve örnekleri | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 10 | Rönesans ve hümanizmanın tarih yazımına katkısı: yeniden insan odaklı tarih | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 11 | Aydınlanmacı filozofların genel turumu ve tarih yazımına katkıları: şüphe, karşılaştırma ve metin eleştirisi | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 12 | Aydınlanma sonrası tarih yazıcılığının gelişimi: pozitivizm dalgası ve bunun yarattığı olumsuzluklar | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 13 | XIX. yüzyılda tarihin ve tarihsel bilginin öneminin yeniden keşfi: Kant ve sonrası | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 14 | Krallar ve hanedanların eylemlerini yazan tarihten belgeci ve sağlam bilgi üretmeye odaklı tarih yazımı | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 15 | Genel değerlendirme | Anlatım,Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Problem |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Collingwood, G. (2007), Tarih Tasarımı, İstanbul, Kitap Yurdu Yay. | |
| 2 | Peter Burke, Fransız Tarih Devrimi: Annales Okulu, çev. Mehmet Küçük, İstanbul 2006. | |
| 3 | Leon Halkın, Tarih Tenkidinin Unsurları, çev. B. Yediyıldız, Ankara TTK 1989. | |
| 4 | Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, çev. B. S. Şener, Ankara 1997. | |
| 5 | Julien Freud, Beşerî Bilim Teorileri, çev. B. Yediyıldız, Ankara TTK 1991 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Makale, Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 8 | 16 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 9 | 9 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 7 | 21 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||