Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / TİB 640 - TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)

Kodu: TİB 640 Adı: DİL BİLİMİ II Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TEMEL İSLAM BİLİMLERİ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı CENGİZ GÜNEŞ (cengizgunes@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı dünya dillerini sınıflandırmaya yönelik bilgi sunarak dilin oluşumuna ilişkin bazı varsayımlara dikkat çekmek, yazı dizgelerini ve alfabeleri tanıtmaktaır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
Yazılı Sınav
Sözlü Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
1 Dünya dillerini genetik olarak sınıflandırabilmesi 2 Dünya dillerini morfolojik olarak sınıflandırabilmesi 3 Dilin oluşumuna ilişkin varsayımları karşılaştırarak tartışabilmesi 4 Yazının doğuşunu ve gelişimini açıklayabilmesi, yazı dizgelerini örneklerle açıklayabilmesi 5 Alfabe ve alfabe türlerini örneklerle açıklayabilmesi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dünya Dilleri: Genetik Sınıflandırma Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
2 Dünya Dilleri: Ölü ve Canlı Diller, Arapça Dilleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
3 Dünya Dilleri: Morfolojik Sınıflandırma Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
4 Dilin Kökeni, Dil nedir Dilin Özellikleri, Dilde değişme ve gelişme nedir Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
5 Dilin Oluşumuna İlişkin Bazı Varsayımlar: Doğal Ses Kaynağını temel alan kuramlar (Yansımaları ve Ünlemleri Temel Alan Görüşler, İş Kuramı), Beden Dili Kuramı, Toplumsal Denetim Kuramı, Fiziksel Uygunluk, Ay-Dil Teorisi, Güneş-Dil Teorisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
6 Dil ve Yazı, Yazının Doğuşu ve Gelişimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
7 Yazı Dizgeleri: Piktogramlar, İdeogramlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
8 Ara Sınav
9 Hiyeroglifler ve Mısır Yazısının Gelişimi Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
10 Çivi Yazısı, Önemi ve Uygulandığı diller Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
11 Rebus İlkesi Hece Yazısı (Syllable Writing System) Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
12 Alfabetik Yazı (Sound Writing System) Alfabe Türleri: Latin, Kiril ve diğerleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
13 Alfabetik Yazı (Sound Writing System) Alfabe Türleri: Latin, Kiril ve diğerleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
14 Braille Alfabesi ve Morse Alfabesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
15 Braille Alfabesi ve Morse Alfabesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yönte
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Aksan, D. (1979). Her Yönüyle Dil-Ana Çizgileriyle Dilbilim. Ankara: TDK Yay.
2 Kıran, Z. (2002). Dilbilime Giriş. 2. Baskı. Ankara: Seçkin Yay.
3 Küçükkalay, H. (1969). Kur'ân Dili Arapça, Konya, Deniz Kuşları Matbaası.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 4 14 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 2 14 28
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 8 16
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 3 8 24
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 182