|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ALEVİ BEKTAŞİ İLMİ KAYNAKLARI | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Alevi-Bektaşiliğin temel yazılı kaynakları olan Buyruk, şecere, icazetname gibi türlerini açıklamak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Alevilik-Bektaşiliğin sözlü ve yazılı kültürünü temel kavramlarını açıklar ve yorumlar |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Alevi-Bektaşiliğin temel yazılı kaynakları olan Buyruk, şecere, icazetname gibi türlerin yanında tarihi vesika olarak nitelendirilen salname, seyahatname gibi türleri tespit etme, inceleme ve irdeleme | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Alevilik-Bektaşiliğin sözlü ve yazılı kültürü | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
2 | Alevi-Bektaşi zümrelerin hafızasında yer edinmiş Horasan (Tarihî Horasan, Kültürel Horasan ve siyasî Horasan kavramları) | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
3 | Horasan Tasavvufu | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
4 | Horasan’da ilk sûfîler, merkezleri ve eserleri | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
5 | Horasan’da melametilik, fütüvvet, sûfî hareketler ve bu ekolden günümüze ulaşan kaynaklar | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
6 | İlk tasavvufî eserler | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
7 | Tasavvuf karşıtı eserler ve reddiyeler | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Fütüvvetnâmeler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
10 | Menakıpnameler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
11 | Vilayetnâmeler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
12 | Buyruklar, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
13 | Şecerenâmeler, örnekleri ve analizi | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
14 | Genel değerlendirme | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
15 | Cönkler ve risaleler | Sözlü Anlatım, soru-cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Ocak, A. Yaşar (2013). Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yayınları, İstanbul | |
2 | R. E. Fığlalı (1996) Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik, Selçuk Yayınları, Ankara. | |
3 | Ocak, Ahmet Yaşar. (1999). Osmanlı İmparatorluğu’nda Marjinal Sûfîlik: Kalenderîler (XIV- XVII. Yüzyıllar). Ankara: Türk Tarih Kurumu. | |
4 | Köprülü, Fuat(1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, TTK Yayınları | |
5 | Fığlalı, R. Ethem (1996) Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik, Selçuk Yayınları, Ankara. | |
6 | Köprülü, Fuad (1943). Anadolu Selçukluları Tarihinin Yerli Kaynakları, TTK | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 10 | 30 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 4 | 3 | 12 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 5 | 6 | 30 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |