Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA VE UYGULAMA ENSTİTÜSÜ / AİK 509 - ALEVİ BEKTAŞİ İLMİ KAYNAKLARI

Kodu: AİK 509 Adı: ALEVİ-BEKTAŞİLİĞİN TARİHSEL KAYNAKLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ALEVİ BEKTAŞİ İLMİ KAYNAKLARI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Alevi-Bektaşiliğin temel yazılı kaynakları olan Buyruk, şecere, icazetname gibi türlerini açıklamak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Alevilik-Bektaşiliğin sözlü ve yazılı kültürünü temel kavramlarını açıklar ve yorumlar PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür.
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır.
PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Alevi-Bektaşiliğin temel yazılı kaynakları olan Buyruk, şecere, icazetname gibi türlerin yanında tarihi vesika olarak nitelendirilen salname, seyahatname gibi türleri tespit etme, inceleme ve irdeleme
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Alevilik-Bektaşiliğin sözlü ve yazılı kültürü Sözlü Anlatım, soru-cevap
2 Alevi-Bektaşi zümrelerin hafızasında yer edinmiş Horasan (Tarihî Horasan, Kültürel Horasan ve siyasî Horasan kavramları) Sözlü Anlatım, soru-cevap
3 Horasan Tasavvufu Sözlü Anlatım, soru-cevap
4 Horasan’da ilk sûfîler, merkezleri ve eserleri Sözlü Anlatım, soru-cevap
5 Horasan’da melametilik, fütüvvet, sûfî hareketler ve bu ekolden günümüze ulaşan kaynaklar Sözlü Anlatım, soru-cevap
6 İlk tasavvufî eserler Sözlü Anlatım, soru-cevap
7 Tasavvuf karşıtı eserler ve reddiyeler Sözlü Anlatım, soru-cevap
8 Ara Sınav
9 Fütüvvetnâmeler, örnekleri ve analizi Sözlü Anlatım, soru-cevap
10 Menakıpnameler, örnekleri ve analizi Sözlü Anlatım, soru-cevap
11 Vilayetnâmeler, örnekleri ve analizi Sözlü Anlatım, soru-cevap
12 Buyruklar, örnekleri ve analizi Sözlü Anlatım, soru-cevap
13 Şecerenâmeler, örnekleri ve analizi Sözlü Anlatım, soru-cevap
14 Genel değerlendirme Sözlü Anlatım, soru-cevap
15 Cönkler ve risaleler Sözlü Anlatım, soru-cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Ocak, A. Yaşar (2013). Türkler, Türkiye ve İslam, İletişim Yayınları, İstanbul
2 R. E. Fığlalı (1996) Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik, Selçuk Yayınları, Ankara.
3 Ocak, Ahmet Yaşar. (1999). Osmanlı İmparatorluğu’nda Marjinal Sûfîlik: Kalenderîler (XIV- XVII. Yüzyıllar). Ankara: Türk Tarih Kurumu.
4 Köprülü, Fuat(1976). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, TTK Yayınları
5 Fığlalı, R. Ethem (1996) Türkiye’de Alevilik ve Bektaşilik, Selçuk Yayınları, Ankara.
6 Köprülü, Fuad (1943). Anadolu Selçukluları Tarihinin Yerli Kaynakları, TTK
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap, bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 3 10 30
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 4 3 12
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 5 6 30
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 6 12
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180