Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

DİŞ HEKİMLİĞİ FAKÜLTESİ / DIS233 - DİŞ HEKİMLİĞİ

Kodu: DIS233 Adı: ÖZEL BAKIM GEREKTİREN HASTALARDA DİŞ HEKİMLİĞİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü DİŞ HEKİMLİĞİ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HİLAL ERDOĞAN (hilalerdogan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Özel bakım gereksinimi olan hastalarda (bedensel ve zihinsel engelliler, sistemik hastalıkları olanlar, yaşlılar, yatağa bağlı hastalar v. b) ağız sağlığını korumak ve etkin bakım ve tedaviyi uygun davranış biçimlerini geliştirerek nasıl gerçekleştireceklerini öğretmektir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Özel bakım Diş Hekimliğinin kapsamını (faaliyet alanını) açıklayabilir. PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır
PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir.
PÇ-3 Diş hekimliğinin çeşitli dallarında ve diğer tıbbi alanlarda disiplinler arası takım çalışmaları yapar ve becerisinin ötesinde kalan tıbbi ve dişe bağlı tedaviler için gerekli uzmanın görüşüne veya tedavisine başvurur.
PÇ-12 Etik kurallara ve mesleki sorumluluk bilincine uygun, hasta hakları ve insani değerler odaklı mesleki uygulamalar yapar.
PÇ-13 Koruyucu Diş hekimliği uygulamalarını klinikte yapar, bunun yanı sıra yerel veya ulusal düzeyde planlanacak topluma yönelik ağız-diş sağlığı program ve projelerine katılarak destekler,gerektiğinde bu konularda yeterli donanımları edinerek denetler veya yönetir.
PÇ-14 Hekim olmanın bilinci ile diş hekimliği tedavileri dışında, kendisi dahil, hizmet sunduğu toplumun ve bireylerin genel sağlığını ön planda tutan ve sağlıklılık durumlarını geliştirecek girişim ve uygulamaları yerine getirir, bu konularda hastayı bilinçlendirir ve yönlendirir.
PÇ-15 Toplumdaki grupların, ailelerin ve bireylerin ağız sağlıklarını yüksek seviyeye çıkarabilecek yeterliliktedir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Engelli, yaşlı, sistemik ve ruhsal hastalıkları olan bireylerin ağız sağlık hizmetlerine erişimi ve karşılaştıkları engellerin farkında olabilir PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır
PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir.
PÇ-3 Diş hekimliğinin çeşitli dallarında ve diğer tıbbi alanlarda disiplinler arası takım çalışmaları yapar ve becerisinin ötesinde kalan tıbbi ve dişe bağlı tedaviler için gerekli uzmanın görüşüne veya tedavisine başvurur.
PÇ-4 Çağdaş diş hekimliği ile ilgili bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirir.
PÇ-5 Bireysel çalışma becerisine sahiptir. ‘Diş hekimi’ olarak ilgili tanı yöntemlerini kullanarak tedaviye yönelik karar verir, insiyatif kullanır, mesleki fikirlerini sözlü veya yazılı, açık ve öz ifade eder.
PÇ-6 Diş Hekimliği mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aletleri kullanır ve diş hekimliği kliniklerinde kullanılan malzemeler hakkında yeterli bilgi sahibidir.
PÇ-7 Muayenehanesinde karşılaşabileceği dental ve medikal acil durumları önleyebilecek etkin stratejiler geliştirip bunları uygular ve bu acil durumların ortaya çıkması halinde tedavi için uygulayacağı tutumu belirlemek konusunda yeterlidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Özel bakım gerektiren hastalarla doğru iletişim kurma yollarını uygulayabilir. PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır
PÇ-7 Muayenehanesinde karşılaşabileceği dental ve medikal acil durumları önleyebilecek etkin stratejiler geliştirip bunları uygular ve bu acil durumların ortaya çıkması halinde tedavi için uygulayacağı tutumu belirlemek konusunda yeterlidir.
PÇ-8 Diş hekimliği mesleği ile ilgili ahlaki, etik ve yasal sorumluluklar ile ilgili bilgi sahibidir ve bu bilgileri kullanarak profesyonel kimliği ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
PÇ-9 Mesleki kural ve kanunları takip eder, profesyonel davranış bilincine sahiptir, ağız-diş sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslar arası politika ve uygulamaları irdeleyip, olası sonuçlarını değerlendirir.
PÇ-11 Uluslararası düzeyde, yayınları takip eder, değerlendirir, sonuçlarını ve kanıta dayalı diş hekimliğini çalışmalarında uygular.
PÇ-12 Etik kurallara ve mesleki sorumluluk bilincine uygun, hasta hakları ve insani değerler odaklı mesleki uygulamalar yapar.
PÇ-13 Koruyucu Diş hekimliği uygulamalarını klinikte yapar, bunun yanı sıra yerel veya ulusal düzeyde planlanacak topluma yönelik ağız-diş sağlığı program ve projelerine katılarak destekler,gerektiğinde bu konularda yeterli donanımları edinerek denetler veya yönetir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Özel bakım gerektiren hastalarda diş hekimi kliniğinde doğru yaklaşım ve tedavi şekillerini uygulayabilir. PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır
PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir.
PÇ-10 Hastalarının sosyal ve etnik geçmişini de göz önünde tutarak, klinik ve radyolojik muayene ve diğer diyagnostik testleri, hasta hikayesindeki bulguları ilişkilendirerek ayırıcı tanı, ön tanı veya kesin tanı koyar.
PÇ-11 Uluslararası düzeyde, yayınları takip eder, değerlendirir, sonuçlarını ve kanıta dayalı diş hekimliğini çalışmalarında uygular.
PÇ-14 Hekim olmanın bilinci ile diş hekimliği tedavileri dışında, kendisi dahil, hizmet sunduğu toplumun ve bireylerin genel sağlığını ön planda tutan ve sağlıklılık durumlarını geliştirecek girişim ve uygulamaları yerine getirir, bu konularda hastayı bilinçlendirir ve yönlendirir.
PÇ-15 Toplumdaki grupların, ailelerin ve bireylerin ağız sağlıklarını yüksek seviyeye çıkarabilecek yeterliliktedir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Özel bakım diş hekimliğinin tanımı, kapsamı, terminolojisi. Özel bakım gerektiren hastalarda ağız sağlığı hizmetlerine erişimde engeller , onay işlemleri, hastalar ve bakımlarını üstlenen kişilerle iletişim kurma yöntemleri Özel bakım gerektiren hastalarda ağız sağlığı problemleri ve ağız sağlığının korunması için alınacak önlemler Özel bakım gerektiren hastalarda ağız ve diş hastalıklarının tedavi yöntemleri
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Özel bakım diş hekimliği tanımı , kapsamı ve epidemiyolojisi, ağız sağlığı hizmetlerine erişimde engeller Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Özel bakım kapsamında yer alan hasta gruplarının sınıflandırması, yasal prosedürler ve hasta onayları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Görme , işitme ve konuşma engelli hastalarla iletişim, ağız ve diş sağlığının korunması ve tedavi yaklaşımları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Bedensel engellilerde ağız ve diş sağlığının korunması ve tedavi yaklaşımları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Zihinsel engellilerde ağız ve diş sağlığının korunması ve tedavi yaklaşımları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Yatağa bağlı, yoğun bakım, entübe, terminal hastalarda ağız bakımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Demans, Alzheimer, Parkinson hastalıkları olan yaşlılarda ağız sağlığının korunması ve hastalıklarının tedavisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Engelli hasta yakınları ve bakıcılarının eğitimi , ağız bakım teknikleri, özel araç ve gereçleri , protez bakımı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Ruhsal sağlık sorunu olan hastalarla iletişim ve tedavi yaklaşımları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Sistemik hastalıkları olan bireylerde ağız ve diş sağlığı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Kardiyovasküler, endokrin , solunum ve gastrointestinal hastalıkları olan bireylerde dental yaklaşım Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Baş ve boyun bölgesinden radyoterapi alan hastalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Kemoterapi alan hastalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Kemik iliği transplantasyonu yapılmış hastalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1.Special care in Dentistry , Scully C, Diz Dios P, Kumar N , 2007 , Elsevier.
2 2.IADH (International Association for Disability and Oral Health ) web sitesi www.iadh.org
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Anlatım Tartışma

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 13 13
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 5 5
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90