|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | DİŞ HEKİMLİĞİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HİLAL ERDOĞAN (hilalerdogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Sağlıklı ve hastalıklı pulpa ve periapikal dokularının tanımı ile bu dokularının hastalıklarında uygulanan tanı ve tedavi aşamalarının öğretilmesidir |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Kök kanal sistemini ve morfolojilerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir. PÇ-5 Bireysel çalışma becerisine sahiptir. ‘Diş hekimi’ olarak ilgili tanı yöntemlerini kullanarak tedaviye yönelik karar verir, insiyatif kullanır, mesleki fikirlerini sözlü veya yazılı, açık ve öz ifade eder. PÇ-6 Diş Hekimliği mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aletleri kullanır ve diş hekimliği kliniklerinde kullanılan malzemeler hakkında yeterli bilgi sahibidir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Pulpa ve periapikal doku hastalıklarını, teşhis yöntemlerini ve tedavi prensiplerini açıklayabilir. |
PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Diş hekimliğinin çeşitli dallarında ve diğer tıbbi alanlarda disiplinler arası takım çalışmaları yapar ve becerisinin ötesinde kalan tıbbi ve dişe bağlı tedaviler için gerekli uzmanın görüşüne veya tedavisine başvurur. PÇ-4 Çağdaş diş hekimliği ile ilgili bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-5 Bireysel çalışma becerisine sahiptir. ‘Diş hekimi’ olarak ilgili tanı yöntemlerini kullanarak tedaviye yönelik karar verir, insiyatif kullanır, mesleki fikirlerini sözlü veya yazılı, açık ve öz ifade eder. PÇ-6 Diş Hekimliği mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aletleri kullanır ve diş hekimliği kliniklerinde kullanılan malzemeler hakkında yeterli bilgi sahibidir. PÇ-10 Hastalarının sosyal ve etnik geçmişini de göz önünde tutarak, klinik ve radyolojik muayene ve diğer diyagnostik testleri, hasta hikayesindeki bulguları ilişkilendirerek ayırıcı tanı, ön tanı veya kesin tanı koyar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Endodontide mikrobiyal patojenite ve enfeksiyon kontrolünün önemini açıklayabilir. |
PÇ-1 Diş Hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği, klinik ve sosyal bilimlere ait temel bilgilere sahiptir ve bunları yaşamı boyunca kullanır PÇ-2 Öğrenmiş olduğu temel tıp ve fen bilimleri bilgilerini, gerek klinik ve gerekse laboratuar çalışmalarında uygular, problem çözme becerisine sahiptir. PÇ-3 Diş hekimliğinin çeşitli dallarında ve diğer tıbbi alanlarda disiplinler arası takım çalışmaları yapar ve becerisinin ötesinde kalan tıbbi ve dişe bağlı tedaviler için gerekli uzmanın görüşüne veya tedavisine başvurur. PÇ-5 Bireysel çalışma becerisine sahiptir. ‘Diş hekimi’ olarak ilgili tanı yöntemlerini kullanarak tedaviye yönelik karar verir, insiyatif kullanır, mesleki fikirlerini sözlü veya yazılı, açık ve öz ifade eder. PÇ-6 Diş Hekimliği mesleğinin gerektirdiği ağız-diş sağlığını sağlamaya yönelik her türlü aletleri kullanır ve diş hekimliği kliniklerinde kullanılan malzemeler hakkında yeterli bilgi sahibidir. PÇ-7 Muayenehanesinde karşılaşabileceği dental ve medikal acil durumları önleyebilecek etkin stratejiler geliştirip bunları uygular ve bu acil durumların ortaya çıkması halinde tedavi için uygulayacağı tutumu belirlemek konusunda yeterlidir. PÇ-13 Koruyucu Diş hekimliği uygulamalarını klinikte yapar, bunun yanı sıra yerel veya ulusal düzeyde planlanacak topluma yönelik ağız-diş sağlığı program ve projelerine katılarak destekler,gerektiğinde bu konularda yeterli donanımları edinerek denetler veya yönetir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Kök kanal sistemi ve morfolojileri, endodontik giriş kaviteleri, pulpa, dentin, periapikal dokular ve hastalıkları, endodontik mikrobiyoloji, endodontik tedavide görüntüleme teknikleri, kök kanalının temizlenme ve şekillendirilmesi, kök kanallarının doldurulması | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | 1. Kök kanal sistemi ve morfolojileri 1.1. Kök kanal sistemi 1.2. Kök kanal morfolojileri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
2 | 2. Endodontik giriş kaviteleri 2.1. Şematik ve dinamik endodontik giriş kaviteleri 2.2. Endodontik giriş kavitesi hataları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
3 | 3. Pulpa, dentin ve periapikal dokular 3.1. Pulpanın oluşumu, yapısı, hücreleri ve fonksiyonları 3.2. Dentinin yapısı, tipleri ve hidrodinamik teori 3.3. Periapikal dokuların yapısı, periodonsiyum ve pulpa ilişkisi 3.4. Pulpanın çürüğe ve dental işlemlere karşı reaksiyonları 3.5. Vital pulpa tedavileri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
4 | 4. Pulpa ve periapikal doku hastalıkları, teşhis ve tedavi yöntemleri 4.1. Endodontide teşhis yöntemleri ve ayırıcı tanılar 4.2. Endodontide teşhiş için yard | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
5 | 4.3. Pulpa hastalıkların etkenleri ve oluşum mekanizmaları 4.4. Pulpa hastalıkların sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
6 | 4.5. Pulpa hastalıkların ayırıcı teşhisleri ve tedavileri 4.6. Kök rezorpsiyonlarının sınıflandırılması ve oluş mekanizmaları | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
7 | 4.7. Kök rezorpsiyonlarının ayırıcı teşhisleri ve tedavileri 4.8. Periapikal doku hastalıklarının immunolojisi 4.9. Periapikal doku hastalıklarının sınıflandırılması | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | 4.10. Periapikal doku hastalıklarının tedavisi ve iyileşmesi 5. Endodontide mikrobiyal patojenite ve enfeksiyon kontrolü 5.1. Endodontik mikrobiyolojiye giriş 5.2. Mikrobiyal patojenite ve mekanizması | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
10 | 5.3. Mikrobiyal ekoloji ve kök kanal ekosistemi 5.4. Endodontik enfeksiyonlar | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
11 | 5.5. Tükrük izolasyonunun önemi 5.6. Diş izolasyonunda kullanılan aletler 6. Kök kanallarının temizlenme ve şekillendirilmesi 6.1. Lokal anestezi yöntemleri ve maddeleri 6.2. Vital ve devital ekstirpasyon | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
12 | 6.3. Endodontik görüntüleme teknikleri 6.4. Kök kanalının şekillendirilmesinde kullanılan aletler ve kullanım prensipleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
13 | 6.5. Kök kanalının temizlenme ve şekillendirilmesinde amaç ve temel prensipler 6.6. Kök kanalını şekillendirme teknikleri 6.7. Çalışma uzunluğunun belirlenmesi | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
14 | 6.8. Kök kanalının irrigasyonu ve irrigasyon maddeleri 6.9. Kök kanallarının temizleme ve şekillendirilmesi sırasında yapılan hatalar ve çözümleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
15 | 7. Kök kanallarının doldurulması 7.1. Kök kanallarının doldurulma amaçları 7.2. Kök kanal dolgu maddeleri 7.3. Kök kanal dolgu teknikleri 7.4. Kök kanal dolgusu sırasında yapılan hatalar ve çözümleri | Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | 1. Alaçam T. Endodonti, Özyurt Matbaacılık, Ankara, 2012. | |
2 | 2. Walton RE, Torabinejad M. Endodontics: Principles and Practice, 4 rd ed, Saunders Co., St Louis, 2009. | |
3 | 3. Hargreaves KM, Cohen S. Cohen?s Pathways of the Pulp. 10 th ed, Mosby Co., St.Louis, 20 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Anlatım Tartışma |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 1 | 14 | 14 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 4 | 4 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 30 |