Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ / SNT 507 - SANAT TARİHİ (TEZLİ YÜSEK LİSANS)

Kodu: SNT 507 Adı: OSMANLI SANATI SORUNLARI I Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Güz
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SANAT TARİHİ (TEZLİ YÜSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı AYŞE BUDAK (aysebudak@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Osmanlı mimarlığının, tarihsel, coğrafi, siyasi, kültürel etkenleri konusunda bilgi ve kavrayış sahibi olmak, eleştirel tartışma yapabilme becerisi kazanmak PÇ-1 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak katıldığı arkeolojik kazı ve araştırmalarda elde edilen verileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olma.
PÇ-5 Sanat Tarihi ile ilgili güncel yayınları takip edip analiz edebilme yeteneğine sahip olur.
PÇ-8 Sanat Tarihinin temel problemleri hakkında açık bir bilgi ve bilinç sahibi olma ve bu bilgileri ortaya çıkan güncel sorunlara uyarlayabilme.
PÇ-11 Kültürel ürünlerle ilgili daha önce yapılmış ancak temellendirilmemiş yerleşik kanıları, önyargıları ve açık olmayan varsayımları ortaya koyabilme.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Osmanlı mimarlığı ve koruma sorunları konularında bilgi ve kavrayış sahibi olmak, eleştirel tartışma yapabilme becerisi kazanmak PÇ-1 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak katıldığı arkeolojik kazı ve araştırmalarda elde edilen verileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olma.
PÇ-2 Sanat Tarihi lisans bilgilerini uzmanlık düzeyine geliştirmek ve derinleştirmek.
PÇ-5 Sanat Tarihi ile ilgili güncel yayınları takip edip analiz edebilme yeteneğine sahip olur.
Seminer-Sunum-Rapor
Performans Ödevi
DÖÇ-3 Osmanlı mimarlığı konusunda araştırma yaparak sözlü ve yazılı sunabilmek. PÇ-2 Sanat Tarihi lisans bilgilerini uzmanlık düzeyine geliştirmek ve derinleştirmek.
PÇ-5 Sanat Tarihi ile ilgili güncel yayınları takip edip analiz edebilme yeteneğine sahip olur.
PÇ-8 Sanat Tarihinin temel problemleri hakkında açık bir bilgi ve bilinç sahibi olma ve bu bilgileri ortaya çıkan güncel sorunlara uyarlayabilme.
PÇ-11 Kültürel ürünlerle ilgili daha önce yapılmış ancak temellendirilmemiş yerleşik kanıları, önyargıları ve açık olmayan varsayımları ortaya koyabilme.
Seminer-Sunum-Rapor
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Ders İçeriğinin anlatılması Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
2 Osmanlı Sanatı Sorunlarına Genel Bakış Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
3 Türkiye’de sanat ve mimarlık tarihi bölümlerinde, mimariye yönelik derslerin işleniş biçimi ve mimarlık tarihi yazımı üzerine mevcut yayınların değerlendirilmesi Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
4 Osmanlı sanatı üzerine dönem kaynaklarından ve güncel yayınlardan hareketle terminoloji ve Osmanlı sanatına yaklaşım problemlerinin tartışılması Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
5 Osmanlı sanatının dönemsel gelişimleri çerçevesinde bunlara ait kaynak ve sorunların belirlenerek eleştirilerinin yapılması Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
6 Osmanlı sanatını besleyen kaynakların Türk sanatının gelişimine katkılarının tartışılması Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
7 Plan Boyutunda Sorunlar ve Osmanlı Dönemi Yapım Teknikleri: Ölçüm aletleri ve birimlerin tartışılması Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
8 Ara Sınav
9 Çizimler Boyutunda Sorunlar ve Osmanlı Dönemi'nde inşaat örgütlenmesi ve yapı teknolojisinin evrimi Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
10 Mimar ve Sanatçı Sorunları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
11 Malzemeden Kaynaklanan Sorunlar Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
12 Geçirdiği Değişiklik ve Onarımlardan Kaynaklanan Sorunlar Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
13 Örtü Sistemine Geçişteki Sorunlar Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
14 Konumdan Kaynaklanan Sorunlar Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
15 Öğrenci sunumları Anlatım Tartışma Soru-Yanıt
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gülru Necipoğlu, Sinan Çağı, İstanbul, 2013.
2 Doğan Kuban, Anadolu Türk Mimarisini Kaynak ve Sorunları, İstanbul 1965
3 Doğan Kuban, Osmanlı Mimarisi, İstanbul, 2007.
4 BATUR, Afife(1970). `Osmanlı Camilerinde Almaşık Duvar Üzerine `, Anadolu Sanatı Araştırmaları, C. II, s. 135-216
5 SÖNMEZ, Zeki(1989). Başlangıcından 16. Yüzyıla Kadar Anadolu Türk- İslam Mimarisinde Sanatçılar, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 4

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 0 0
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 9 9 81
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 6 6 36
       c) Performans Ödevi 2 2 4
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 3 9
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 4 16
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 2 4
Ara Sınav 0
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 6 36
Final Sınavı 0
0
0
Toplam İş Yükü 186