|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | SANAT TARİHİ (TEZLİ YÜSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | BESİM TOLGA UYAR (tolgauyar@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amac, içinde yaşadığımız günümüz dünyasında sonuçları halen hissedilen 'Batı Medeniyeti' ve Yakın Doğu coğrafyası tarihinde kritik önemdeki bir döneme aşinalık kazandırmaktır. Bunun dışında, sanat, toplum ve, daha geniş ölçekte de, insan deneyimi arasındaki karşılıklı ilişkileri derinlemesine algılama imkanı sağlar. Son olarak da, görsel çözümleme, eleştirel okuma ve tartışma ve bireysel araştırma yetisini geliştirmenize yardımcı olur |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | M.S. 2.-4. Yüzyıllarda Akdeniz coğrafyasındaki tarihi ve kültürel değişime anlayıp yorumlayabilir |
PÇ-1 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak katıldığı arkeolojik kazı ve araştırmalarda elde edilen verileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olma. PÇ-4 Mesleki kariyerinde lisansüstü bilgiye sahip olur ve doktoraya geçiş hakkı temel bilgi sahibi olur. PÇ-5 Sanat Tarihi ile ilgili güncel yayınları takip edip analiz edebilme yeteneğine sahip olur. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Antik Şehirciliğin Orta Çağ'da geçirdiği dönüşüm ve değişimi örnekler üzerinden incelemeyi öğrenir ve bunun sosyal ve kültürel yaşamdaki yansımalarını gözlemleme yetisi kazanır |
PÇ-2 Sanat Tarihi lisans bilgilerini uzmanlık düzeyine geliştirmek ve derinleştirmek. PÇ-3 Çevre ve doğal koşulların mimari ve bezemeye zaman içerisindeki etkisi tartışılır. PÇ-7 Alanında edindiği kuramsal ve uygulama bilgilerini, arkeolojik kazı, Müzecilik, eski eser korumacılığı, yüzey araştırmaları, danışmanlık, bilirkişilik ve ilgili birimlerde kullanabilme |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Geç Antik Çağda sanat, mimari , din ve imparatorluk ideolojisi arasındaki ilişkileri kavrayabilir |
PÇ-1 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak katıldığı arkeolojik kazı ve araştırmalarda elde edilen verileri yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme becerisine sahip olma. PÇ-4 Mesleki kariyerinde lisansüstü bilgiye sahip olur ve doktoraya geçiş hakkı temel bilgi sahibi olur. PÇ-6 Mesleki kariyerinde lisansüstü bilgiye sahip olur ve doktoraya geçiş hakkı temel bilgi sahibi olur. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
2. yüzyılın sonundan 7. yüzyılın sonuna kadar uzanan Geç Antik maddi kültür, görsel sanatlar ve edebi kültüre bir genel değerlendirmesi. Bu dönemde Antik Yunan ve Roma dünyası derin değişimler geçirmiş ve bu değişimler Bizans Dünyası, İslam Dünyası ve Batı Avrupa Dünyası gibi Orta Çağ'ın belirleyici medeniyetlerinin ortaya çıkmasında belirleyici olmuştur. Kronolojik ve tematik olarak düzenlenmiş olan ders, Roma ekonomisinden Orta Çağ ekonomisine geçiş, kentlerin dönüşümü, bir kurum olarak Kilise'nin ve Hıristiyan Sanatı ve mimarisinin ortaya çıkışı ve manastırcılık geleneğinin doğuşu gibi dönemin ayırt edici olgularını inceler. Ders boyunca yapılacak okumalar arkeoloji ve sanat gibi görsel ve maddi kültür öğelerinin yanında yazılı kaynakların da incelenmesiyle kuramsal ve tarihsel tartışmalara disiplinlerarası bir bakış sunmayı amaçlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş. Geç Antik Çağ'ı anlamak ve yorumlamak. Kaynaklar; Gibbon ve Peter Brown karşıtlığı. Alternatif görüşler ve Peter Brown'a eleştirel bakış. | Anlatım, soru cevap |
2 | Üçüncü ve dördüncü yüzyıllarda Roma aristokrarisisi. Geç Roma İmparatorluğunda ekonomi. Henri Pirenne ve tezleri | Anlatım, soru cevap |
3 | Geç Antik sanatı ve mimarisi nedir? Kavramlar ve çerçevenin belirlenmesi. İmparator Konstantinos'un Zafer Takı (Roma) | Anlatım, soru cevap |
4 | Kentler. Antik kent kavramının gözden düşmesi. Konstantinopolis ve Roma, Geç Antik şehircilik. Hıristiyanlığın doğuşu ve bunun şehircilik alanındaki etkileri. | Anlatım, soru cevap |
5 | Taşrada süreklilik ve değişim: Efes, Sardes, Milet, Sagalassos ve Laodikya | Anlatım, soru cevap |
6 | Hıristiyanlaşan Roma'da Pagan kültürü | Anlatım, soru cevap |
7 | Antik Çağın debdebeli yaşam geleneğinin Geç Antik dünyada devamı. | Anlatım, soru cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Dini kimlik ve görsel kültür: Erken Hıristiyanlar ve Yahudiler. | Anlatım, soru cevap |
10 | Kutsal Mekanların İnşası 1 | Anlatım, soru cevap |
11 | Kutsal Mekanların İnşası 2 | Anlatım, soru cevap |
12 | Kutsal yolculuklar ve sanat, mimari ve şehirciliğe yansıması. | Anlatım, soru cevap |
13 | Yazılı Kültür, Elyazmaları ve gelenek | Anlatım, soru cevap |
14 | İkon: Kutsal Betimler | Anlatım, soru cevap |
15 | Çöl, Çileci Keşişler ve manastırcılık | Anlatım, soru cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Peter Brown, Geç Antik Çağda Roma ve Bizans Dünyası, çev. Turhan Kaçar, Tarih Vakfı Yurt Yayınları ( Istanbul, 2020) | |
2 | Peter Brown, Geç Antik Çağ Dünyası, Alfa Yayıncılık, çev Turhan Kaçar, Alfa Yayınları (İstanbul, 2017) | |
3 | Edward Gibbon, Roma İmparatorluğunun Gerileyişi ve Çöküşü, Indie Yayınevi (İstanbul 2017), 8 cilt | |
4 | Edward Gibbon, Son Peygamer Muhammed, çev. Meral Harzem, Indie Yayınevi (İstanbul 2020) | |
5 | John Rich, Geç Antikçağda Kent, çev. Ertuğrul Güven, Suna Güven, Honer Kitabevi (İstanbul 1999) | |
6 | John Rich, A. Wallace-Hadrill, Antik Dünyada Kırsal ve Kent, çev. Lale Özgenel, Homer Kitabevi (İstanbul 2000) | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 172 |