Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN- EDEBİYAT FAKÜLTESİ / TDE 663 - TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI

Kodu: TDE 663 Adı: MİT VE RİTÜEL Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Mit ve ritüel arasındaki ilişkiyi kavratmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 PÇ-2 Halk edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda gerekli bilgi ve birikime sahip olur.
PÇ-18 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır, çözümler ve uygular.
DÖÇ-2 Mit ve ritüel arasındaki ilişkiyi kavrar. PÇ-2 Halk edebiyatı ve kültürü ile ilgili konularda gerekli bilgi ve birikime sahip olur.
PÇ-3 Alanıyla ilgili problemleri tespit eder.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Mitoloji ve ritüel kavramlarını hem Türk mitolojisi hem de dünya mitolojilerinden örnekler vererek incelemedir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Genel Kavramlar Anlatma Yöntemi
2 Toplumsal gelişim evresinde düşünme biçimlerinin yapılanışı Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
3 Mitik düşünme biçimi üzerine Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
4 Mitin tanımı ve işlevleri. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
5 Ritüel tanımları, ritüelin yapısal-işlevi. Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
6 Ritüellerin oluşumu Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
7 Mitik düşünmenin ritüel yorumu Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Ritüele mitsel yaklaşım Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 Kültürel bellek, mit ve ritüel ilişkisi Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
11 Bilgi, bilinç ve bellek ekseninde mit ve ritüel Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
12 Mit ve ritüel arasındaki ortaklıklar Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
13 Zihinsel açıdan mit ve ritüelin önceliği sorunu Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 Ritüel bellek Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 Ritüel örnekleri üzerinden mitik anlatımın inşası Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özbudun, Sibel (1997). Ayinden Törene Siyasal İktidarın Kurulma ve Kurumsallaşma Sürecinde Törenlerin İşlevleri. İstanbul: Anahtar..
2 Turner, Victor (2018). Ritüeller Yapı ve Anti-Yapı. İstanbul: İthaki
3 Lvova, E. L. vd. (2013). Güney Sibirya Türklerinin Geleneksel Dünya Görüşleri - Kainat ve Zaman. Nesneler Dünyası. Konya: Kömen.
4 Durkheim, Emile (2005). Dini Hayatın İlkel Biçimleri. (çev. : Fuat Aydın), İstanbul: Ataç.
5 Eliade, Mircea (2017). Kutsal ve Kutsal-dışı Dinin Doğası. (çev.: Ali Berktay), İstanbul: Alfa.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Bilgisayar, kitaplar, projeksiyon.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 12 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 3 6
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 5 10
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 5 20
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 120