|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ÇOCUK GELİŞİMİ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | GÜLDEN ERDOĞAN (guldenerdogan@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
GÜLDEN ERDOĞAN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Okul öncesi çocuğunu her yönüyle tanımak; çocuğun eğitimi için gereken faaliyetleri, çocuğun psikolojik durumunu gelişim özelliklerini dikkate alarak verebilmek ve okul öncesi dönemde öğretmenlerin kullanabileceği çocuk tanıma ölçeklerinin uygulanması ve yorumlanması hakkında bilgi sahibi olmak. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Çocukları tanımanın önemini ve temel amacını açıklayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. PÇ-2 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Çocukları tanımada kullanılan yöntem ve teknikleri açıklayabilir. |
PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir. PÇ-5 Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-6 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. PÇ-13 Meslek etiğine uygun şekilde davranır. PÇ-14 Çocuk Gelişimi alanında aldığı mesleki eğitimin gereklilikleri ve ilkeleri doğrultusunda, Türkiye’deki ve dünyadaki mesleki ve teknolojik gelişmeleri izler, mevcut bilgilerini ve deneyimlerini geliştirir, yeni bilgi ve deneyimleri aktarır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Çocukları tanımada kullanılan yöntem ve teknikleri uygulayabilir. |
PÇ-1 Alanı ile ilgili eğitim ve bakım hizmetlerinde temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanır. PÇ-2 Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme, bilişim araçları ile iletişim teknolojilerini kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-4 Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme davranışı gösterir. PÇ-11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. PÇ-13 Meslek etiğine uygun şekilde davranır. PÇ-17 Çocuk gelişimine yönelik bütünsel bir bakış açısı geliştirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Çocuğu tanımanın amacı ve önemi; farklı açıdan çocukları tanıma, çocukları tanıma ilkeleri, çocukları tanımada kullanılan teknikler ve özellikleri (gözlem, olay kaydı, bireysel görüşme, ev ziyaretleri); erken çocuklukta kullanılan testler (gelişim testleri, projektif testler, zekâ testleri); çocuğu oyun ve resim yoluyla tanıma; portfolyo (gelişim dosyası) ve dökümantasyon. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirmenin Amacı, Önemi ve Temel İlkeleri | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
2 | Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme için Toplanabilecek Bilgiler ve Kayıt Altına Alınması | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
3 | Gözlem ve Gözlem Teknikleri | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
4 | Oyun Temelli Değerlendirme ve Oyun Terapi | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
5 | Performans Değerlendirme ve Portfolyo | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
6 | Çocuklar ile Görüşme Teknikleri | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
7 | Projektif Teknikler | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Okul Öncesi Dönemde Kullanılan Standart Testler | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
10 | Okul Öncesi Dönemde Kullanılan Standart Testler | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
11 | Türkiye Yüzyılı Maarif Modelde Çocuğun Değerlendirilmesi | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
12 | Erken Çocukluk Döneminde Motor Gelişimin Değerlendirilmesi / Sunumlar | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
13 | Erken Çocukluk Döneminde Bilişsel Gelişimin Değerlendirilmesi / Sunumlar | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
14 | Erken Çocukluk Döneminde Dil Gelişimin Değerlendirilmesi / Sunumlar | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
15 | Erken Çocukluk Döneminde Duygusal Gelişimin Değerlendirilmesi / Sunumlar | Anlatım,tartışma,bireysel çalışma,soru-cevap,grup çalışması. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Erken Çocuklukta Çocuğu Tanıma ve Değerlendirme O.Serdar KESİCİOĞLU Eğitin Kitap Yayınları | |
2 | Hacıibrahimoğlu, B. ve Kesicioğlu, O. (2018). Erken çocuklukta çocuğu tanıma ve değerlendirme. Eğiten Kitap. | |
3 | Özyılmaz, G. ve Yıldırım, G. (2020). Çocuğu tanıma ve değerlendirme. Eğiten Kitap. | |
4 | Kumtepe, A. (2019). Çocuğu tanıma ve değerlendirme. Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi. | |
5 | Perry, B. ve Szalavitz, M. (2017). Köpek gibi büyütülmüş çocuk. Koridor Yayıncılık. | |
6 | Axline, V. (2018). Benliğini arayan çocuk. Panama Yayıncılık. | |
7 | MEB (2024). Türkiye yüzyılı maarif modeli okul öncesi programı kitabı. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap, Projeksiyon Cihazı, Bilgisayar, Vaka Örnekleri, öğretim elemanı tarafından seçilmiş makale ve film/belgeseller |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 1 | 24 | |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 36 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 74 |