|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA (serifeordek@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEBNEM ŞERİFE ŞAHİNKAYA, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Eski Türk edebiyatının büyük bir yekununu oluşturan manzum metinlerin, çeşitli dönem manzumeleri ve şiirlerinin esas alınarak incelenmesi | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Nazım şekillerini ayırt eder |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Nazım türlerini ayırt eder |
PÇ-1 Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak aynı veya farklı bir alandaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-5 Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Manzum metin incelemelerinde karşılaşılan güçlükler ve manzum metinleri anlama yollarının kavratılması. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Eski Türk Edebiyatında Nazım, Gelişimi ve Yüzyıllara Göre Özellikleri | Anlatma |
| 2 | Aruz Ölçüsünün Doğuşu ve Gelişmesi, Aruz Ölçüsünün Uygulaması | Anlatma |
| 3 | Türk Şiirinde Kullanılan Aruz Kalıpları (Remel,Hezec, Recez, Muzari, Müctes, Seri') | Anlatma ve Uygulama |
| 4 | Türk Şiirinde Kullanılan Aruz Kalıpları (Münserih, Mütekarib, Kamil, Hafif) | Anlatma ve Uygulama |
| 5 | Türk Şiirinde Kullanılan Aruz Kalıpları ve Uygulamaları | Anlatma ve Uygulama |
| 6 | Kafiye ve Redif | Anlatma ve Uygulama |
| 7 | Kafiye ve Redif | Anlatma ve Uygulama |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Tek Bentli Nazım Şekilleri (Rubai, Tuyuğ) | Anlatma |
| 10 | Çok Bentli Nazım Şekilleri (Murabba, Terbi', Şarkı, MUhammes, Tahmis, Tardiyye, Taştir) | Anlatma |
| 11 | Çok Bentli Nazım Şekilleri (Müseddes, Tesdis, Müsebba', Tesbi', Müsemmen, Tezmin, Mu'aşşer, Ta'şir, Terkib-i Bend, Terci'-i Bend) | Anlatma |
| 12 | Beyitlerle Kurulan Nazım Şekilleri (Mısra, Beyit, Kıt'a, Nazm) | Anlatma |
| 13 | Beyitlerle Kurulan Nazım Şekilleri (Kaside) | Anlatma |
| 14 | Beyitlerle Kurulan Nazım Şekilleri (Gazel) | Anlatma |
| 15 | Mesnevi | Anlatma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | İz, Fahir. Eski Türk Edebiyatında Nazım. Cilt: 1 | |
| 2 | İz, Fahir. Eski Türk Edebiyatında Nazım. Cilt: 2 | |
| 3 | Çavuşoğlu, Mehmet, Necati Bey Divanının Tahlili, İstanbul 1971 | |
| 4 | Kurnaz, Cemal, Hayali Bey Divanının Tahlili, Ankara 1987 | |
| 5 | Tarlan, Ali Nihat, Şeyhi Divanını Tetkik, İstanbul 1964 | |
| 6 | Tolasa, Harun, Ahmet Paşa'nın Şiir Dünyası, Ankara 1973 | |
| 7 | Akün, Ömer Faruk, Divan Edebiyatı, İstanbul 2013 | |
| 8 | Levend, Agah Sırrı, Türk Edebiyatı Tarihi I-Giriş, Ankara 1984 | |
| 9 | Ahmed Paşa Divanı, haz.: Ali Nihat Tarlan, Ankara 1992 | |
| 10 | Baki Divanı, Haz.: Sabahattin Küçük, Ankara 1995 | |
| 11 | Nef'î Divanı, Haz.: Metin Akkuş, Ankara 1991 | |
| 12 | Kaya, Bayram Ali, Ozan Yılmaz, vd., Klasik Türk Edebiyatı Temel Bilgiler, İstanbul: Kesit Yay. 2018. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| bilgisayar, yazı tahtası, kitaplar. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 8 | 40 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 7 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 4 | 5 | 20 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||