|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | SERKAN KÖSE (serkankose@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk kültürünün temel eserlerinden biri olan Dede Korkut metinlerinin içeriğini, mahiyetini ve Türk kültür tarihi açısından nasıl bir kaynak olduğu değerlendirilmeye çalışılarak Türk destan geleneği içerisinde özelliklerinin incelenmesidir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dede Korkut Kitabı'nın bir metin olarak özelliklerinin incelenmesinin yanı sıra Türk Halk Edebiyatı ve Türk kültür tarihi bakımından kaynaklık ettiği alanların incelenmesidir. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
|
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türk kültürünün temel eserlerinden biri olan Dede Korkut metinlerinin içeriğini, mahiyetini ve Türk kültür tarihi açısından nasıl bir kaynak olduğu değerlendirilmeye çalışılarak Türk destan geleneği içerisinde özelliklerinin incelenmesidir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin Genel İşleyişi Hakkında | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 2 | Dede Korkut Kitabı Üzerine | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 3 | Anlatıcı ve Dinleyici Ekseninde Dede Korkut | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 4 | Sözlü Kültür ve Yazılı Kültür Doğrultusunda Dede Korkut | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 5 | Mitik ve Epik Bilgi Açısından Dede Korkut | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 6 | “Gizli Dede Korkut” Hakkında | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 7 | Kaos-Kozmos Açısından Dede Korkut Kitabı | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Dede Korkut Kitabı: Mukaddime | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 10 | “Dirse Han Oğlı Bugaç Han Boyı” Çözümleme | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 11 | “Kam Pürenün Oglu Bamsı Beyrek Boyı” | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 12 | Duha Koca Oglı Delü Dumrul Boyı | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 13 | Basat Depegözi Öldürdügi Boy | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 14 | “Salur Kazan Tutsak Olup Oglı Uruz Çıkardugı Boy” | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 15 | "İç Oguza Taş Oguz Asi Olup Beyrek Öldügi Boy” | Anlatma, Soru Cevap, Tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ergin, Muharrem, 2000, Dede Korkut Kitabı I-II, Boğaziçi Yayınları, İstanbul. | |
| 2 | Gökyay, Orhan Şaik, 2007, Dedem Korkudun Kitabı, Kabalcı Yayınları, İstanbul | |
| 3 | Sakaoğlu, Saim, 1998, Dede Korkut Kitabı İncelemeler-Derlemeler-Aktarmalar I-II, Çizgi Kitabevi, Konya | |
| 4 | Abdulla, Kamal (2012). Mitten Yazıya veya Gizli Dede Korkut. Akt. Dr. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken. | |
| 5 | Abdulla, Kamal (2020). Dede Korkut Destanı’nın Poetikası Şafak Varyantı. Akt. Ali Duymaz. İstanbul: Ötüken. | |
| 6 | Arslan, Mustafa (2005). “Türk Destanlarında Evren Tasarımı”. Prof. Dr. Fikret Türkmen Armağanı. İzmir: Kanyılmaz. | |
| 7 | Bayat, Fuzuli (2016). Mitten Tarihe, Sözden Yazıya Dede Korkut Oğuznameleri. İstanbul: Ötüken. | |
| 8 | Oğuz, M. Öcal (1996). “Dede Korkut Destanlarından Kanlı Koca Oğlu Turalı Boyı’nın Tahlili”. Bilig Dergisi. S. 1. s. 18-23. | |
| 9 | Köse, Serkan (2020). “Dede Korkut Kitabı’nı Kaos ve Kozmos Bağlamında Okuma”. Milli Folklor. S. 125. s. 71-71. | |
| 10 | Koçak, Aynur (2011). “Bir Kahraman Modeli Olarak Karaçuk Çoban”. Dede Korkut ve Geçmişten Geleceğe Türk Destanları Uluslararası Sempozyum Bildiriler Kitabı. Ankara: Güzeliş Ofset. | |
| 11 | Cassirer, Ernst (2005). Sembolik Formlar Felsefesi II Mitik Düşünme. Çev. Milay Köktürk. Ankara: Hece. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 7 | 49 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 7 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 4 | 24 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 7 | 5 | 35 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||