|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI (YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MURAT GÜR (muratgur@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerin 19. yüzyıl Türk edebiyatı hakkında temel düzeyde tartışma ve bilimsel araştırma yürütebilecek bilgi ve becerilerle donatılması. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Tarihsel, toplumsal, kültürel ve edebî bir olgu olarak modernleşmeyi tanımlar. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-4 Alanla ilgili uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır, kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. PÇ-6 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgileri toplumun eğitim, kültür ve sanat seviyesinin yükseltilmesi yönünde kullanır. |
Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Avrupa modernleşmesi ile Osmanlı modernleşmesinin benzerliklerini ve farklarını ayırt eder. |
PÇ-2 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar ve farklı disiplinlerle ortak çalışmalar yürütür. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-8 Alanıyla ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir. PÇ-11 Alanındaki güncel gelişmeleri ve yürütülen projeleri nicel ve nitel verilerle destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara uygun iletişim araçlarıyla aktarır. |
Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Tanzimat Dönemi 1. kuşak edebiyatçılarını tanır. |
PÇ-3 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. PÇ-7 Alanıyla ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. PÇ-14 Alanıyla ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve duyurulması aşamalarında bilimsel, kültürel, sanatsal, toplumsal ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri anlatır. PÇ-16 Alanıyla ilgili bilgileri uzmanlık düzeyinde kavrar ve ikinci kişilere normlara uygun olarak aktarır. |
Seminer-Sunum-Rapor Uygulama Sınavı |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Edebiyat eleştirisi için gerekli olan asgari tarihsel ve kuramsal birikimin kazandırılmasına giriş. Türk edebiyatının modernleşme sürecinin 19. yüzyılı kapsayan bölümü hakkında temel bilgilerin edinilmesi; bu dönemin başlıca edebiyatçılarının ve metinlerinin tanınması ve incelenmesi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Tanışma, dersi ve yükümlülükleri tanıtma. “Yeni Türk Edebiyatı” tanımı üzerine tartışma. | Anlatım ve Tartışma |
| 2 | Osmanlı modernleşmesinin tarihsel bağlamı | Anlatım ve Tartışma |
| 3 | Osmanlı modernleşmesinin tarihsel bağlamı | Anlatım ve Tartışma |
| 4 | Tanzimat ve Osmanlı Devleti’nde Çağdaşlaşma | Anlatım ve Tartışma |
| 5 | Şinasi ve Gazetecilik | Anlatım ve Tartışma |
| 6 | Edebiyat Eleştirisi | Anlatım ve Tartışma |
| 7 | 19. Yüzyılda Şiir I (Şinasi) | Anlatım ve Tartışma |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | 19. Yüzyılda Şiir II (Ziya Paşa ve Namık Kemal) | Anlatım ve Tartışma |
| 10 | Şinasi ve Tiyatro | Anlatım ve Tartışma |
| 11 | Namık Kemal ve Tiyatro | Anlatım ve Tartışma |
| 12 | Roman I: Türk Romanının Doğuşu | Anlatım ve Tartışma |
| 13 | Roman II (Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat-İntibah) | Anlatım ve Tartışma |
| 14 | Roman III (Felatun Bey ile Rakım Efendi) | Anlatım ve Tartışma |
| 15 | Genel Değerlendirme | Anlatım ve Tartışma |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Ahmet Mithat (2018). Felatun Bey ile Rakım Efendi. Haz. Tacettin Şimşek. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 2 | Enginün, İnci (2018). Yeni Türk Edebiyatı Tanzimat’tan Cumhuriyet’e. İstanbul: Dergâh Yayınları. | |
| 3 | İbrahim Şinasi (2016). Şair Evlenmesi (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım). Haz. Abdullah Şengül. İstanbul: Kesit Yayınları. | |
| 4 | Korkmaz, Ramazan (ed) (2015). Yeni Türk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayınları. | |
| 5 | Namık Kemal (2016). Celaleddin Harzemşah (İnceleme-Mukaddime-Metin). Haz. Abdullah Şengül. İstanbul: Kesit Yayınları. | |
| 6 | Namık Kemal (2018). İntibah. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 7 | Şemsettin Sami (2013). Taaşşuk-ı Talat ve Fıtnat. Haz. Yakup Çelik. Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 8 | Şengül, Abdullah (2020). Tarihten Sahneye: Türk Tiyatrosu Üzerine Araştırmalar. İstanbul: Kesit Yayınları. | |
| 9 | Tanpınar, Ahmet Hamdi (2015). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Basılı ve çevrimiçi birincil ve ikincil kaynaklar (makale, kitap vd.), İnternet bağlantılı bilgisayar, yansıtıcı, yazı tahtası. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | |||
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | 8 | 1 | 40 |
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 5 | 8 | 40 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 6 | 4 | 24 |
| c) Performans Ödevi | 5 | 4 | 20 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||