|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
MİHRİBAN ARTAN OK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Alevi-Bektaşi inanç sisteminin ve ritüellerinin dilini öğrencilere aktarılması ve inanç sisteminin temelini oluşturan kavramlar ve terimlere olan hakimiyetin sağlanması ve arttırılması dersin amacını oluşturmaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Alevilik-Bektaşiliğin sözlü ve yazılı kültürünü temel kavramlarını açıklar ve yorumlar. |
PÇ-9 Sahada derleme, gözlem ve anket çalışmaları yapar. PÇ-10 Alevi Bektaşi Kültürüne dair belli başlı kavramları, teorileri ve uygulamaları öğrenir. PÇ-17 Doktora düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak ilgili alandaki kaynakları etkin bir şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Alanı ile ilgili güncel ve akademik kavramları, terimleri açıklayabilir. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Alevi-Bektaşi kültürünün ve ritüellerinin dili hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Aleviliğin Bektaşiliğin kavramları ve terimleri, Alevi-Bektaşi toplumunun kendine has kavram dünyası ile bu kavram dünyasının oluşturduğu özgün terminolojik yapısını içermektedir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin amacı ve hedefi açıklanması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 2 | Türk mitolojisi ve Alevilik | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 3 | Eski Türk inançları ve Alevilikle benzerlikler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 4 | Türk mitolojisinin Alevilik Bektaşilik kavramlarının oluşmasında etkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 5 | Alevilik ve Bektaşiliğin kavram ve terimlerinin tarihi yapısını tespit etme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 6 | Alevilik ve Bektaşiliğin kavram ve terimlerinin ontolojik yapısını tespit etme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 7 | Alevilik ve Bektaşiliğin kavram ve terimlerinin teolojik yapısını tespit etme | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Alevi Bektaşi inancında kullanılan kavramların ve terimlerin dış adlandırmasının yapılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 10 | Alevi Bektaşi inancında kullanılan kavramların ve terimlerin iç adlandırmasının yapılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 11 | İç adlandırma ve dış adlandırma yapılırken ideolojik adlandırmaların göz önünde bulundurulması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 12 | İç adlandırma ve dış adlandırma yapılırken ideolojik adlandırmaların göz önünde bulundurulması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 13 | Alevilik ve Bektaşiliğin temel kavramları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 14 | Alevi-Bektaşi kavram ve terimlerini karşılaştırmalı bir şekilde inceleme ve analiz yapma | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 15 | Alevi Bektaşiliğin kavram ve terimlerinin geçirdiği dönüşüm | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | 1- Ersal, Mehmet (2016). “Alevilik” Kavramlar ve Ocak Sistemi –Çubuk Havzası Örneği-. Ankara: Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yayınları. | |
| 2 | 2- Güzel, Abdurrahman (2011). Hacı Bektaş Veli (El Kitabı). Ankara: Akçağ Yayınları. | |
| 3 | 3- Yaman, Ali (2022). Şah-ı Merdan'a Talip Olanlar: Kızılbaş-Aleviler-Bektaşiler. Ankara: La Kitap Yayıncılık. | |
| 4 | 4- Kaplan, Doğan (2011). Yazılı Kaynaklarına Göre Alevilik. Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. | |
| 5 | 5- Tur, Seyit Derviş (2012). Erkânname. İstanbul: Can Yayınları. | |
| 6 | 6- Doğan, Eşref & Hasan Çelik (2022). Kavramlar ve Tasavvufî İzâhlar Açısından Aleviliğin El Kitabı. İstanbul: Kriter Yayıncılık. | |
| 7 | 7- Kutlu, Sönmez (2008). Alevilik-Bektaşilik Yazıları (Aleviliğin Yazılı Kaynakları). Ankara: Ankara Okulu Yayınları. | |
| 8 | 8- Soyyer, A. Yılmaz (2019). Hünkâr Ansiklopedik Bektaşilik Sözlüğü. İstanbul: Post Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap, Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 8 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 6 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||