|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | MEHMET ÇERİBAŞ (ceribas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Türk mitolojisiyle ilgili temel konu ve kavramları sistemli biçimde işlenmesi, diğer kültür ve medeniyet öğeleriyle bağlarının kurulması, günümüzde yaşanan sosyo-kültürel süreçlerle ilişkilerinin ortaya konulması amaçlanır. Ayrıca Eski Türk destanlarının incelenmesi, Eski Türk Uygarlığı ve Anadolu Mitolojisinin zenginliğinin ortaya konulur. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Mit, mitoloji kavramlarını, mitlerin işlevi ve amacını açıklayabilir. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-4 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-2 | Alevi Bektaşi mitleri ve inanışları hakkında bilgi sahibi olur ve bunların toplumların kültürü üzerindeki etkilerini kavrayabilir. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-11 Alanıyla ilgili yaptığı çalışmaları ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| DÖÇ-3 | Alevi Bektaşiliğin mitolojik temellerini Alevi Bektaşi kültürü ile ilişkilendirebilir. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-4 Alanıyla ilgili sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu tür etkinlikleri düzenler. PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Alevi Bektaşi mitleri, Alevi Bektaşi kültürü ve inancı ile ilişkisi ders kapsamında ele alınacak konulardır. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | 1- Alevi Bektaşi düşüncesinde kozmik oluşum | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 2 | 2- Yaratılış mitleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 3 | 3- Semavi dinlere kadar eskatolojik düşünce | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 4 | 4- Monoteist dinlerden sonra Türk eskatolojik düşüncesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 5 | 5- Mitolojik sistemde Gök Tanrı dini | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 6 | 6- Türk mitolojisinde Astral Kült | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 7 | 7- Türk mitolojisi ve Şaman inanç sistemi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | 9- Alevi Bektaşiliğin İslam Öncesi Temelleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 10 | 10- Alevi Bektaşiliğin İslam Öncesi Temelleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 11 | 11 Alevi Bektaşi Mitlerinin kökenleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 12 | 12 Alevi Bektaşilikte kültler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 13 | 13- Alevi Bektaşilikte kültler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 14 | 14- Alevi Bektaşilikte kültler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 15 | 15- Alevilikte Miraç hadisesinin mitolojik arka planı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Roux, Jean Paul, Türklerin ve Moğolların Eski Dini, çev. Aykut Kazancıgil, İstanbul 1998 | |
| 2 | Ögel, Bahaeddin, Türk Mitolojisi I-II, TTK Yay., Ankara 1993. | |
| 3 | 4- Boratav, Pertev Naili (2016). Türk Mitolojisi; Oğuzların-Anadolu, Azerbaycan ve Türkmenistan Türklerinin Mitolojisi. Ankara: Bilgesu Yayıncılık | |
| 4 | 5- Seyidoğlu, Bilge (2014). Mitoloji Üzerine Araştırmalar Metinler ve Tahliller. İstanbul: Dergâh Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 8 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||