Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

HACI BEKTAŞ VELİ ARAŞTIRMA VE UYGULAMA ENSTİTÜSÜ / HBABD-610 - ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA)

Kodu: HBABD-610 Adı: ALEVİLİK ÖĞRETİSİNİN GÜNÜMÜZ YORUMLARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Doktora
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste genelde geleneksel Alevi inanç sisteminin özelde ise ritüeller ve anlatı geleneğinin kentleşme ve modernleşme süreçlerinde geçirdiği değişim ve dönüşümlerin ortaya konması amaçlanır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Aleviliğin geçirdiği değişim ve dönüşüm hakkında bilgi sahibi olacak. PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur.
PÇ-3 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Geçmişte ve günümüzde Alevi öğretisi hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-5 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin biçimde aktarabilir.
PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir.
PÇ-7 İlgili alanda veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Aleviliğin siyasal bağlamda yaşadığı temsil sorunları hakkında bilgi sahibi olur. PÇ-7 İlgili alanda veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir.
PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Aleviliğin tarihsel süreç içerisinde yaşadığı değişim ve dönüşümler, Aleviliğin kimlik olarak algılanma biçimleri ve Alevi etno-dinsel kimlik algısının gündelik hayat yorumları ana kaynaklar, arşiv belgeleri ve mülakat teknikleriyle değerlendirilecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Alevilikte ocak kavramı: Anlam ve tarihsel arka planı ve günümüzle karşılaştırılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
2 Günümüzde Alevi ocaklarında hiyerarşik yapı ve tarihsel kökenleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
3 Günümüzde Alevilik ile ilgili Ocaklar ve sözlü gelenek / yazılı kaynaklar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
4 Hacı Bektaş Çelebilerine bağlı dedeler/babalar ve bağımsız Ocakzade dedeler ile Ocakzade dedelerce görevlendirilen dikme dedeler/babalar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
5 Günümüzde Türkiye’de Alevi Ocakları ve yapısı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
6 Alevilik ile diyanet ilişkisi ve bu bağlamda oluşan algı Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
7 Alevilik ile devlet ilişkisi ve Aleviliğin temsil sorunu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Günümüzde şehirleşmeyle birlikte Alevilikte dede-talip ilişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
10 Alevilikte kentleşme ve inançsal olarak yaşanan sorunlar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
11 Toplumsal bir sorun olarak Alevilik hakkındaki önyargılar Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
12 Aleviliğin dernek ve vakıflarda temsil sorunu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
13 Kentleşme sürecinde dedelerin rolü ve ibadetler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
14 Aleviliğin günümüzdeki sorunları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
15 Büyük kentlerde dede-talip ilişkisi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 1- Yaman, Mehmet (2013). Alevîlik – İnanç, Edep, Erkân-. İstanbul: Demos Yayınları.
2 2- Üzüm, İlyas (2013). Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevîlik. İstanbul: İSAM Yayınları.
3 3- Üçer, Cenksu (2019). Anadolu’da Alevî Ocakları ve Grupları. Ankara: Ankara Okulu Yayınları
4 4- Uğurlu, Ali Rıza (2009). Âşk-ı Muhabbet. İstanbul: Seçil Ofset.
5 6- Subaşı, Necdet (2019). Alevi Modernleşmesi. İstanbul: Mahya Yayıncılık.
6 7- Aktürk, Hamit (2020). Modernleşen Alevilikte Dini Otorite. İstanbul: Hiper Yayıncılık.
7 8- Ertan, Mehmet (2020). Aleviliğin Politikleşme Süreci. İstanbul: İletişim Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Kitap

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 7 8 56
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 10 20
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 6 5 30
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 5 30
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 180