|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Doktora | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | ALEVİ VE BEKTAŞİ KÜLTÜRÜ(DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | İLGAR BAHARLU (ibaharlu@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu derste genelde geleneksel Alevi inanç sisteminin özelde ise ritüeller ve anlatı geleneğinin kentleşme ve modernleşme süreçlerinde geçirdiği değişim ve dönüşümlerin ortaya konması amaçlanır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Aleviliğin geçirdiği değişim ve dönüşüm hakkında bilgi sahibi olacak. |
PÇ-1 Alana/disipline ilişkin temel ve genel bilgiye sahip olur. PÇ-3 Alanıyla ilgili edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri, eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında uygular. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Geçmişte ve günümüzde Alevi öğretisi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-5 Bilimsel bilgiyi açık ve etkin biçimde aktarabilir. PÇ-6 Alevi Bektaşi Kültürü alanındaki kavram ve yöntemler konusunda yüksek seviyede bilgi sahibi olur ve bu alandaki problemlere metodolojik ve analitik bir şekilde yaklaşıp çözüm önerisi sunabilir. PÇ-7 İlgili alanda veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Aleviliğin siyasal bağlamda yaşadığı temsil sorunları hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-7 İlgili alanda veya toplumun diğer kesimleriyle sözlü ve yazılı iletişim olanaklarını kullanarak profesyonel düzeyde eleştirel olarak iletişim kurabilir. PÇ-8 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. PÇ-15 Alevi Bektaşi Kültürü alanında ve ilgili disiplinlerde sahip olduğu bilgiyi uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Aleviliğin tarihsel süreç içerisinde yaşadığı değişim ve dönüşümler, Aleviliğin kimlik olarak algılanma biçimleri ve Alevi etno-dinsel kimlik algısının gündelik hayat yorumları ana kaynaklar, arşiv belgeleri ve mülakat teknikleriyle değerlendirilecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Alevilikte ocak kavramı: Anlam ve tarihsel arka planı ve günümüzle karşılaştırılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 2 | Günümüzde Alevi ocaklarında hiyerarşik yapı ve tarihsel kökenleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 3 | Günümüzde Alevilik ile ilgili Ocaklar ve sözlü gelenek / yazılı kaynaklar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 4 | Hacı Bektaş Çelebilerine bağlı dedeler/babalar ve bağımsız Ocakzade dedeler ile Ocakzade dedelerce görevlendirilen dikme dedeler/babalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 5 | Günümüzde Türkiye’de Alevi Ocakları ve yapısı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 6 | Alevilik ile diyanet ilişkisi ve bu bağlamda oluşan algı | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 7 | Alevilik ile devlet ilişkisi ve Aleviliğin temsil sorunu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Günümüzde şehirleşmeyle birlikte Alevilikte dede-talip ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 10 | Alevilikte kentleşme ve inançsal olarak yaşanan sorunlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 11 | Toplumsal bir sorun olarak Alevilik hakkındaki önyargılar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 12 | Aleviliğin dernek ve vakıflarda temsil sorunu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 13 | Kentleşme sürecinde dedelerin rolü ve ibadetler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 14 | Aleviliğin günümüzdeki sorunları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 15 | Büyük kentlerde dede-talip ilişkisi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | 1- Yaman, Mehmet (2013). Alevîlik – İnanç, Edep, Erkân-. İstanbul: Demos Yayınları. | |
| 2 | 2- Üzüm, İlyas (2013). Tarihsel ve Kültürel Boyutlarıyla Alevîlik. İstanbul: İSAM Yayınları. | |
| 3 | 3- Üçer, Cenksu (2019). Anadolu’da Alevî Ocakları ve Grupları. Ankara: Ankara Okulu Yayınları | |
| 4 | 4- Uğurlu, Ali Rıza (2009). Âşk-ı Muhabbet. İstanbul: Seçil Ofset. | |
| 5 | 6- Subaşı, Necdet (2019). Alevi Modernleşmesi. İstanbul: Mahya Yayıncılık. | |
| 6 | 7- Aktürk, Hamit (2020). Modernleşen Alevilikte Dini Otorite. İstanbul: Hiper Yayıncılık. | |
| 7 | 8- Ertan, Mehmet (2020). Aleviliğin Politikleşme Süreci. İstanbul: İletişim Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Kitap | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 7 | 8 | 56 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 6 | 5 | 30 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||