|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CEMAL ÇARBOĞA (ccarboga@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
İşyerinde sağlığı ve güvenliği olumsuz etkileyen kimyasal ve fiziksel risk etmenleri, kontrolu ve önlemleri konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İşyerlerinde çalışanların sağlığını olumsuz etkileyen kimyasal ve fiziksel risk etmenlerini belirleyebilir. |
PÇ-1 İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili kapsamlı ve güncel bilgilere sahip olur. PÇ-3 İş sağlığı ve güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çeşitli sektörlerde çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahiptir. PÇ-5 İş sağlığı ve güvenliği alanındaki uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilir, bilgi teknolojilerini ve ölçüm yöntemlerini etkin şekilde kullanır. PÇ-6 İş sağlığı ve güvenliği alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. PÇ-8 İş sağlığı ve güvenliği konusunda disiplinlerarası etkileşimi kavrar, alana ilişkin sorunların tespiti ve çözümünde ekip çalışmasına katılır ve bilgi paylaşımında bulunur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Kimyasal ve fiziksel risk etmenlerinin ortam ve kişiye yönelik ölçüm metotlarını belirleyebilir. |
PÇ-1 İşyeri ortam faktörleri, çalışma koşulları ve korunma ilkeleri ile ilgili kapsamlı ve güncel bilgilere sahip olur. PÇ-2 Süreçleri analiz ederek iş ortamında oluşabilecek iş güvenliği risklerini tanımlayabilme, değerlendirme ve giderebilme becerisine sahiptir. PÇ-3 İş sağlığı ve güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çeşitli sektörlerde çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahiptir. PÇ-5 İş sağlığı ve güvenliği alanındaki uygulamalar için gerekli olan modern teknik ve araçları seçebilir, bilgi teknolojilerini ve ölçüm yöntemlerini etkin şekilde kullanır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Kimyasal ve fiziksel risk etmenlerinin işyerinde kontrolü ve iş güvenliği uzmanının bu konudaki görevlerini bilir. |
PÇ-2 Süreçleri analiz ederek iş ortamında oluşabilecek iş güvenliği risklerini tanımlayabilme, değerlendirme ve giderebilme becerisine sahiptir. PÇ-3 İş sağlığı ve güvenliği alanında edindiği bilgi ve becerilerine uygun yöntemler ve araçlar kullanarak çeşitli sektörlerde çalışanların sağlık ve güvenlik sorunlarını tespit etme, çözüm önerileri üretme, program geliştirme, yürütme ve değerlendirme becerisine sahiptir. PÇ-6 İş sağlığı ve güvenliği alanında etik ve yasal ilkelere uygun davranır. PÇ-11 İş sağlığı ve güvenliği eğitimleri planlama ve uygulama becerisine sahiptir. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tehlikeli kimyasal maddeler, güvenlik bilgi formları, taşıma ve depolama kuralları, alınması gereken önlemler, koruyucu önlemler, ilk yardım ve mevzuat, fiziksel risk etmenleri, gürültü, aydınlatma, alçak-yüksek basınç ve ilgili mevzuatlar. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş ve genel tanımlar, Malzeme Güvenlik Bilgi Formları (MSDS) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
2 | Kimyasalların üretimi, taşınması, depolanması ve kontrolü | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
3 | Kimyasalların üretiminde süreç kontrolü | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
4 | Kimyasalların isimlendirilmesi, etiketlenmesi ve sınıflandırılması | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
5 | Kanserojen, mutajen ve toksik maddeler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
6 | Parlayıcı, patlayıcı, tehlikeli ve zararlı kimyasal maddeler | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
7 | Kimyasallarla güvenli çalışma ilkeleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Kimyasal riskte sorumluluklar | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
10 | İlgili mevzuat | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
11 | İşyerinde sağlığı olumsuz etkileyebilecek fiziksel risk etmenleri | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
12 | Gürültü-titreşim | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
13 | Termal Konfor (nem, sıcak veya soğukta çalışma, ısıtma ve havalandırma) | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
14 | Aydınlatma, İyonize ve non-iyonize ışınlar | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
15 | Alçak ve yüksek basınç ve İlgili mevzuat | Anlatma ve Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | İş Güvenliği Uzmanlığı Eğitim Kitabı, Yediiklim Yayınevi,Yazar: Yediiklim Yayın Kurulu | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Projeksiyon |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | |||
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 8 | 40 | |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | 15 | 60 | |
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 7 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 10 | 20 |
c) Performans Ödevi | 4 | 7 | 28 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 4 | 8 | 32 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 0 | ||
Ara Sınav | 0 | ||
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |