Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH319 - İLAHİYAT

Kodu: İLH319 Adı: İSLAM MEDENİYETİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
İDRİS SÖYLEMEZ,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İslam medeniyeti ve Tarihi dersini alan İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisansüstü eğitim alan öğrencilerin, bu ders ile İslam Medeniyetine ait kavramların sözlük ve ıstılahî manalarını tam olarak öğrenerek ve bu kavramlar çerçevesinde İslam Medeniyeti ve tarihine dair yeni fikirler ve eserler oluşturması beklenmektedir. Bu ders ile öğrenciler İslam medeniyetinin kaynaklarını, temel niteliklerini ve medeniyeti oluşturan maddî-manevî unsurlarını öğrenebileceklerdir. Temelde öğrencinin konuları araştırması ve ulaştığı sonuçları değerlendirerek konunun anlaşılmasını sağlaması amaçlanmaktadır. Bu ders ile öğrencilerin özelde İslam medeniyeti, genelde medeniyetinin mahiyeti hakkında ihtisaslaşarak etkili düşünme ve tartışma becerisini elde etmesi hedeflemektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Hz. Peygamber'in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibi olabilir. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Bireysel, toplumsal ve küresel nitelikteki olay ve sorunlara, dini ve sosyal bilimlerin verileri doğrultusunda, tanımlama, kurgulama, değerlendirme ve çözüm önerileri getirebilir PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilir. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslam medeniyeti kavramı, İslam medeniyetinin kaynakları, hilafet, vezirlik, ordu gibi İslam medeniyetinin temel kurumları, İslam toplumlarında şehir ve şehircilik, İslam toplumlarında ibadethaneler, ticari hayat, ilimler vb. konulara değinilecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tanışma ve dersin Tanıtımı Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 İslam Medeniyeti Tarihine Giriş Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
3 İslam Medeniyetinin Gelişim Aşamaları ve Temel Özellikleri Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
4 İslam Medeniyetinde devlet başkanlığı: Hilafet, Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
5 İslam Medeniyetinin Manevi Dinamikleri Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
6 İslam Medeniyetinde Sosyal, İdari ve Ekonomik Yapı Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
7 İslam Medeniyetinde Eğitim ve İlmî Yapı Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İslam Medeniyetinde Tercüme Faaliyetleri Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 Kitap ve Kütüphaneler Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
11 İslam Medeniyetinde devlet kurumları Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
12 Medeniyet ve Şehir - Bağdat Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
13 İslam Medeniyetinin Etkileri Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 Fuad Sezgin ve İslam Medeniyetine Katkıları Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 İslam Medeniyetinin Güncel Değeri ve Önemi Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sarıçam, İ.- Erşahin, S. (2006). İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
2 Şulul, K. (2017). İbn Haldûn’e göre İslam Medeniyeti, 4. baskı, İstanbul: İnsan Yayınları.
3 Baş E. (Ed.).(2017). İslam Medeniyeti Tarihi El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
4 Mehmet Azimli (2020), Bilay Yay. İslam Medeniyeti Tarihi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Haritalar Mimari Eser maketleri İslam Bilim Eserleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 1 1 1
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 1 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60