Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) |
PÇ |
ODY |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: |
|
|
DÖÇ-1 |
Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilir. |
PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
|
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 |
Öğrenci, İslam medeniyetinin bilim, sanat, edebiyat, mimari ve felsefe alanındaki katkılarını tanımlayabilir ve bu katkıların dünya kültürüne etkilerini analiz edebilir. |
PÇ-
|
|
DÖÇ-3 |
Öğrenci, İslam medeniyetine ait maddi ve manevi mirasın korunmasının önemi hakkında farkındalık kazanır ve çağdaş dünyada bu mirasın yaşatılmasına yönelik öneriler geliştirebilir. |
PÇ-
|
|
DÖÇ-4 |
Öğrenci, farklı dönemlerdeki İslam medeniyetinin gelişim ve gerileme sebeplerini eleştirel bir bakışla yorumlayabilir, benzer tarihî süreçlerle karşılaştırma yapabilir. |
PÇ-
|
|
DÖÇ-5 |
|
PÇ-
|
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği |
İslam medeniyeti kavramı, İslam medeniyetinin kaynakları, hilafet, vezirlik,
ordu gibi İslam medeniyetinin temel kurumları, İslam toplumlarında şehir ve
şehircilik, İslam toplumlarında ibadethaneler, ticari hayat, ilimler vb. konulara
değinilecektir.
|
Haftalık Detaylı Ders İçeriği |
Hafta |
Detaylı İçerik |
Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 |
Medeniyetin tanımı, İslam medeniyetinin unsurları |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
2 |
İslam medeniyetinde yönetim; hilafet, vezaret, kitabet, hicabet, divanlar ve saraylar. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
3 |
İslam Medeniyetinde hizmet sektörü; adliye, ekonomi, sağlık, ordu, hisbe, berid, hapisaneler. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
4 |
İslam Medeniyetinde Eğitim ve öğretim, eğitim kurumları, eğitim yönetimi. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
5 |
İslam Medeniyetinde toplum; sosyal hayat, gayri müslimler, günlük yaşam, köy ve şehirler, geçim kaynakları. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
6 |
İslam Medeniyetinde sosyal ve bilimler; dini bilimler, beşeri bilimler. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
7 |
İslam Medeniyetinde fen bilimleri; astronomi, matematik, tıp, kimya ve diğer fen bilimleri. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
İslam Medeniyetinde sanat ve mimari; şehircilik, bahçecilik, güzel sanatlar, endüstriyel el sanatları. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
10 |
İslam Medeniyetinin Avrupa'ya etkisi; Sicilya ve İtalya, Endülüs ve Fransa, Haçlı Seferleri, Batı'da etki alanları. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
11 |
Sicilya İslam medeniyeti; Sicilya'nın fethi, Normanlar Dönemi, Sicilya İslam medeniyetinin Batı'ya etkisi. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
12 |
Endülüs İslam medeniyeti; idari ve sosyo-kültürel değişim, gündelik hayat, bilim, teknik, endüstri, eğitim-öğretim. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
13 |
Selçuklu medeniyeti; idari teşkilat, askeri teşkilat, adli ve ekonomik yapı, sosyal ve kültürel hayat. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
14 |
Osmanlı medeniyeti; idari teşkilat, askeri teşkilat, adli ve ekonomik yapı, sosyal ve kültürel hayat. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
15 |
Doğu İslam medeniyeti; Hindistan'da İslam kültür ve medeniyeti, Gazneliler, Yeni Delhi Türk Sultanlıkları, Babürlüler, Timurlular, Saveviler. |
Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi |
16 |
Final Sınavı |
|
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap |
1 |
Sarıçam, İ.- Erşahin, S. (2006). İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. |
2 |
Şulul, K. (2017). İbn Haldûn’e göre İslam Medeniyeti, 4. baskı, İstanbul: İnsan Yayınları. |
3 |
Baş E. (Ed.).(2017). İslam Medeniyeti Tarihi El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. |
4 |
Mehmet Azimli (2020), Bilay Yay. İslam Medeniyeti Tarihi |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri |
Haritalar
Mimari Eser maketleri
İslam Bilim Eserleri |