Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH319 - İLAHİYAT

Kodu: İLH319 Adı: İSLAM MEDENİYETİ TARİHİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı KADİR ERBİL (kadirerbil@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
KADİR ERBİL,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
İslam medeniyeti ve Tarihi dersini alan İslam Tarihi ve Sanatları alanında lisansüstü eğitim alan öğrencilerin, bu ders ile İslam Medeniyetine ait kavramların sözlük ve ıstılahî manalarını tam olarak öğrenerek ve bu kavramlar çerçevesinde İslam Medeniyeti ve tarihine dair yeni fikirler ve eserler oluşturması beklenmektedir. Bu ders ile öğrenciler İslam medeniyetinin kaynaklarını, temel niteliklerini ve medeniyeti oluşturan maddî-manevî unsurlarını öğrenebileceklerdir. Temelde öğrencinin konuları araştırması ve ulaştığı sonuçları değerlendirerek konunun anlaşılmasını sağlaması amaçlanmaktadır. Bu ders ile öğrencilerin özelde İslam medeniyeti, genelde medeniyetinin mahiyeti hakkında ihtisaslaşarak etkili düşünme ve tartışma becerisini elde etmesi hedeflemektedir.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilir. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Öğrenci, İslam medeniyetinin bilim, sanat, edebiyat, mimari ve felsefe alanındaki katkılarını tanımlayabilir ve bu katkıların dünya kültürüne etkilerini analiz edebilir. PÇ-
DÖÇ-3 Öğrenci, İslam medeniyetine ait maddi ve manevi mirasın korunmasının önemi hakkında farkındalık kazanır ve çağdaş dünyada bu mirasın yaşatılmasına yönelik öneriler geliştirebilir. PÇ-
DÖÇ-4 Öğrenci, farklı dönemlerdeki İslam medeniyetinin gelişim ve gerileme sebeplerini eleştirel bir bakışla yorumlayabilir, benzer tarihî süreçlerle karşılaştırma yapabilir. PÇ-
DÖÇ-5 PÇ-
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
İslam medeniyeti kavramı, İslam medeniyetinin kaynakları, hilafet, vezirlik, ordu gibi İslam medeniyetinin temel kurumları, İslam toplumlarında şehir ve şehircilik, İslam toplumlarında ibadethaneler, ticari hayat, ilimler vb. konulara değinilecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Medeniyetin tanımı, İslam medeniyetinin unsurları Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
2 İslam medeniyetinde yönetim; hilafet, vezaret, kitabet, hicabet, divanlar ve saraylar. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
3 İslam Medeniyetinde hizmet sektörü; adliye, ekonomi, sağlık, ordu, hisbe, berid, hapisaneler. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
4 İslam Medeniyetinde Eğitim ve öğretim, eğitim kurumları, eğitim yönetimi. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
5 İslam Medeniyetinde toplum; sosyal hayat, gayri müslimler, günlük yaşam, köy ve şehirler, geçim kaynakları. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
6 İslam Medeniyetinde sosyal ve bilimler; dini bilimler, beşeri bilimler. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
7 İslam Medeniyetinde fen bilimleri; astronomi, matematik, tıp, kimya ve diğer fen bilimleri. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 İslam Medeniyetinde sanat ve mimari; şehircilik, bahçecilik, güzel sanatlar, endüstriyel el sanatları. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
10 İslam Medeniyetinin Avrupa'ya etkisi; Sicilya ve İtalya, Endülüs ve Fransa, Haçlı Seferleri, Batı'da etki alanları. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
11 Sicilya İslam medeniyeti; Sicilya'nın fethi, Normanlar Dönemi, Sicilya İslam medeniyetinin Batı'ya etkisi. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
12 Endülüs İslam medeniyeti; idari ve sosyo-kültürel değişim, gündelik hayat, bilim, teknik, endüstri, eğitim-öğretim. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
13 Selçuklu medeniyeti; idari teşkilat, askeri teşkilat, adli ve ekonomik yapı, sosyal ve kültürel hayat. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
14 Osmanlı medeniyeti; idari teşkilat, askeri teşkilat, adli ve ekonomik yapı, sosyal ve kültürel hayat. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
15 Doğu İslam medeniyeti; Hindistan'da İslam kültür ve medeniyeti, Gazneliler, Yeni Delhi Türk Sultanlıkları, Babürlüler, Timurlular, Saveviler. Anlatma yöntemi, Tartışma Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sarıçam, İ.- Erşahin, S. (2006). İslam Medeniyeti Tarihi, Ankara: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları.
2 Şulul, K. (2017). İbn Haldûn’e göre İslam Medeniyeti, 4. baskı, İstanbul: İnsan Yayınları.
3 Baş E. (Ed.).(2017). İslam Medeniyeti Tarihi El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları.
4 Mehmet Azimli (2020), Bilay Yay. İslam Medeniyeti Tarihi
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Haritalar Mimari Eser maketleri İslam Bilim Eserleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 5 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 4 8
       c) Performans Ödevi 1 1 1
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 5 1 5
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 6 1 6
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60