|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DOKTORA) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | FEYZA KIROĞLU ZORLUGENÇ (fkzorlugenc@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, öğrencilere gıdalarda raf ömrü tayini ile ilgili temel bilgileri ve raf ömrü stabilitesi ile ilgili mühendislik problemlerini çözme becerisini vermektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Gıdaların raf ömrü hesaplama temel ilkelerini ve gıda bozulmasına etki eden faktörleri tanımlayabileceklerdir. |
PÇ-1 Mühendislik alanında bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerilerine sahip olma
PÇ-3 Değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirir PÇ-13 Gıda sanayiinin sorunlarının çözümünde aktif rol alabilme PÇ-14 Mevcut ihtiyaçlar doğrultusunda öğrenme ihtiyaçlarını belirleyerek kendini geliştirebilme özelliğine sahip olma |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Gıdalarda raf ömrü tanımı; Raf ömrü ve gıda bozulmalarına etki eden faktörler; Raf ömrü tespit yöntemleri; Raf ömrü tahmini için geliştirilen simulasyon modelleri; Hızlandırılmış raf ömrü analizleri; Şekerlemede, çikolata ve çikolata bazlı ürünlerde, unlu mamullerde, süt ve süt ürünlerinde, et ve et ürünlerinde raf ömrü ve son kullanma süresi. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Gıdalarda raf ömrü tanımı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 2 | Raf ömrü ve gıda bozulmalarına etki eden faktörler | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 3 | Su aktivitesi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 4 | Gıdalarda mikrobiyolojik, fiziksel, biyokimyasal bozulma tipleri ve mekanizmaları | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 5 | Duyusal analiz yöntemleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 6 | Raf ömrü ile ilgili diğer kavramlar: Faz geçişleri, kristalleşme, bayatlama, lipid oksidasyonu, maillard reaksiyonu | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 7 | Enzimatik reaksiyonlar, protein, renk, gevreklik kararlılığı | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Raf ömrü tespit yöntemleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 10 | Üretimde zaman ve sıcaklık ilişkileri bazında raf ömrü tahmini | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 11 | Raf ömrü tahmini için geliştirilen simulasyon modelleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 12 | Çeşitli gıdalarda raf ömrünü artırabilmek amacı ile geliştirilen ambalaj karakteristik özelliklerinin belirlenmesi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 13 | Hızlandırılmış raf ömrü analizleri | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 14 | Şekerlemede, çikolata ve çikolata bazlı ürünlerde, unlu mamullerde, süt ve süt ürünlerinde, et ve et ürünlerinde raf ömrü ve son kullanma süresi | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 15 | Genel tekrar | Anlatım, tartışma veya uzaktan eğitim |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Understanding and measuring the shelf-life of food. Steele R. 2004, Woodhead Publishing. | |
| 2 | Food Science. 5th Edition. Edited by Norman N. Potter, Joseph H. Hotchkiss. Chapman & Hall. 1995 | |
| 3 | Food shelf life stability: chemical, biochemical, and microbiological changes. Eskin M., Robinson D.S. 2000. CRC Press, Taylor & Francis, Boca Raton, Florida,USA. | |
| 4 | The Stability and Shelf-life of Food. Kilcast D., Subramamiam P. 2000. Woodhead Publishing. | |
| 5 | Shelf life evaluation of foods. Man D.,Jones A. 2000. Aspen Publishers | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 7 | 3 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 14 | 3 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 0 | ||
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 3 | 2 | 6 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 5 | 20 |
| Ara Sınav | 10 | 5 | 50 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 5 | 5 | 25 |
| Final Sınavı | 10 | 5 | 50 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 193 | ||