|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | ENES YILDIRIM (enesyildirim@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Öğrencilerin çocuk ve ergenlerde görülen davranış bozuklukları hakkında bilgi ve beceri edinmelerini sağlamaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Normal ve normal dışı davranışı ayırt eder. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Normal dışı davranışların nedenlerini kavrar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Farklı kuramlara göre normal dışı davranışı açıklar. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | DSM'nin tarihsel gelişimini bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozuklukları hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozukluklarının nedenlerini bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozukluklarına ilişkin müdahale yöntemlerini bilir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Çocuk ve ergenlerde sıklıkla görülen davranış bozukluklarına müdahale amaçlı çeşitli öneriler geliştirir. |
PÇ-2 Psikolojik danışma ve rehberlik alanı ile ilgili kuram, yaklaşım ve temel kavramları açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. PÇ-32 Birey ve grupla danışma sürecinde bilişsel, davranışsal, duygusal, kültürel ve spiritüel boyutları bütünleştirecek şekilde hizmet sunar. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Çocukluk ve ergenlik dönemlerinde görülen davranış bozukluklarının nedenleri, sınıflandırılması, tanı ölçütleri ve DSM-5-TR tanı ölçütlerine göre çocuk ve ergenlerde görülen davranış bozuklukluları, müdahale yöntemleri. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Normal ve normal dışı davranışlar | Anlatım, soru cevap, tartışma |
| 2 | Tanı, değerlendirme ve DSM | Anlatım, soru cevap, tartışma |
| 3 | Nörogelişimsel bozukluklar I | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 4 | Nörogelişimsel bozukluklar II | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 5 | Yıkıcı, dürtü kontrol ve davranım bozuklukları I | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 6 | Yıkıcı, dürtü kontrol ve davranım bozuklukları II | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 7 | Dışa atım bozuklukları | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Bipolar ve ilişkili bozukluklar | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 10 | Depresif bozukluklar | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 11 | Anksiyete bozuklukları I | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 12 | Anksiyete bozuklukları II | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 13 | Obsesif kompulsif ve ilişkili bozukluklar | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 14 | Travma ve stresör ilişkili bozukluklar | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 15 | Beslenme ve yeme bozuklukları | Anlatım, soru cevap, tartışma, örnek olay |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Amerikan Psikiyatri Birliği. (2013). DSM-5 tanı ölçütleri başvuru el kitabı (E. Köroğlu, Çev.). Ankara: Hekimler Yayın Birliği, 158. | |
| 2 | Austin, V. L. ve Sciarra, D. T. (2012). Çocuklarda ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar (M. Özekes, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| 3 | Kring, A. N., Johnson, S. L., Davison, G. ve Neale, J. (2020). Anormal psikolojisi (M. Şahin, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Akıllı tahta, bilgisayar, projeksiyon, power point sunusu, tahta, kalem, ders kitabı. | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 12 | 24 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 11 | 22 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||