|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | FİKRİYE ALKIM ARI (alkimari@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
FİKRİYE ALKIM ARI, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bağımlılık ve bağımlılığın aile bireyleri üzerindeki etkisi konusunda genel bilgiler kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bağımlılık kavramını tanımlama ve nedenlerini açıklayabilir |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Bağımlılılık sahibi üyenin var olduğu ailelere doğru yaklaşımda bulunur. |
PÇ-3 Psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin kapsamı ve sınırlılıklarını bilir ve diğer disiplinler ile ilişkilerine uygun hareket eder. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. PÇ-29 Bireyin normal ve normal dışı davranışlarına ve davranışlarının dinamiğine ilişkin farkındalık kazanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Bağımlı birey ve ailesiyle psikolojik danışma yapabilir. |
PÇ-4 Alanı ile ilgili etik kuralları, yasal düzenlemeleri göz önünde bulundurarak çalışmanın insan hakları ve meslek etiği açısından önemini açıklar. PÇ-5 Bireylerle profesyonel bir psikolojik danışma ilişkisi kurma, sürdürme ve sonlandırma için gerekli olan bilgi ve becerileri etkili şekilde kullanır. PÇ-6 Farklı yaş gruplarına ve hedef kitlelere yönelik eğitsel, mesleki ve kişisel sosyal rehberlik alanlarında ihtiyaca göre bireysel ya da grupla rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri sunar. PÇ-12 Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinde bireylerle yansız ve önyargısız bir iletişim kurar. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bağımlılık, bağımlılık türleri, davranışsal bağımlılıklar, madde bağımlılığı, bağımlılık ve nöroloji, aile bireylerinde madde bağımlılığı, bağımlılığın aile bireylerine etkisi, bağımlı bireye karşı yaklaşım | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bağımlılığın tanımı | Anlatma Yöntemi |
2 | Davranışsal bağımlılıklar | Anlatma Yöntemi |
3 | Davranışsal bağımlılıklar | Anlatma Yöntemi |
4 | Davranışsal bağımlılıkların tedavisi ve davranış değişikliği | Anlatma Yöntemi |
5 | Madde bağımlılığının nörolojik boyutu ve fiziksel boyutu | Anlatma Yöntemi |
6 | Madde bağımlılığı tedavisi | Anlatma Yöntemi |
7 | Genel terkar | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Vaka inceleme | Video gösterimi |
10 | Vaka analizi | Tartışma, soru cevap |
11 | Vaka inceleme | Video gösterimi |
12 | Vaka analizi | Tartışma, soru cevap |
13 | Ailede madde bağımlılığı | Anlatma Yöntemi |
14 | Ailede madde bağımlılığı | Anlatma Yöntemi |
15 | Ailede madde bağımlılığı | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Uzbay, T. (2018). Hazdan bağımlılığa: İnsan neden bağımlı olur? (2. Baskı). İstanbul: Destek | |
2 | Tarhan, N. ve Nurmedov, S. (2019). Bağımlılık: Sanal veya gerçek bağımlılıkla başa çıkma. İstanbul: Timaş | |
3 | Ercan-Yeltepe, H. (2013). Bağımlılık tedavisinde egzersiz terapisi. Ankara: Nobel. | |
4 | Ögel, K. (2010). Sigara, alkol ve madde kullanım bozuklukları: Tanı, tedavi ve önleme. İstanbul, Yeniden. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kitap ve sunu |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | %40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | %60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 12 | 24 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 117 |