Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / FEN 506 - FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FEN 506 Adı: FEN EĞİTİMİNDE ÖĞRENME ZORLUKLARI VE KAVRAM YANILGILARI Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı MAHMUT POLAT (mpolat@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
MAHMUT POLAT,
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı fen eğitimi alanında karşılaşılan öğrenme güçlüklerini ve kavram yanılgılarını belirleyerek, bunları aşmaya yönelik yaklaşımlar hakkında bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Fen bilimleri eğitimi alanındaki zorlukların/sorunların niteliklerini tanımlayabilir. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Fen bilimleri eğitimi alanındaki zorlukları/sorunları sınıflandırabilir. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÇ-14 Alanı ile ilgili bilgileri ulusal / uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Fen bilimlerinde sık rastlanan kavram yanılgılarını açıklayabilir. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır.
PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Fen bilimlerinde sık rastlanan kavram yanılgılarını giderecek yöntemleri kullanabilir. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-10 Alanındaki çalışmaları yaşam boyu öğrenme çerçevesinde yürütür.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Fen bilimleri eğitimi alanında karşılaşılan öğrenme zorluklarının ve kavram yanılgılarının belirlenerek bunların giderilmesi.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Fen eğitimin boyutları ve genel özellikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
2 Türkiye’de fen eğitiminin kısa tarihçesinin verilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
3 Fen öğrenme ve öğretmede zorluklar, bilimsel hatalar ve kavram yanılgıları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
4 Kavram yanılgılarının genel özellikleri Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
5 Kavram yanılgılarının oluşmasında kullanılan ders materyallerinin rolü Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
6 Kavram yanılgılarının oluşmasında kullanılan ders materyallerinin rolü Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
7 Kavram yanılgılarının sınıflandırılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
8 Ara Sınav
9 Kavram yanılgılarının sınıflandırılması Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
10 Fen bilimleri eğitiminde sıklıkla rastlanan kavram yanılgılarının verilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
11 Fen bilimleri eğitiminde sıklıkla rastlanan kavram yanılgılarının verilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
12 Kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve giderilmesine yönelik yaklaşım/yöntemlerin verilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
13 Kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve giderilmesine yönelik yaklaşım/yöntemlerin verilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
14 Kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve giderilmesine yönelik yaklaşım/yöntemlerin verilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
15 Kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve giderilmesine yönelik yaklaşım/yöntemlerin verilmesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Beyin Fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
2 Gödek Y., Polat, D. ve Kaya, V. H. (2016). Fen Bilgisi Öğretiminde Kavram Yanılgıları. Pegem Yayıncılık: Ankara.
3 Kavram Yanılgılarının Tespiti-Giderilmesi ve Uygulamalı Örnekleri, Anı yayıncılık
4 Güneş, B. [Editör] (2017). Doğru Bilinen Yanlışlardan, Yanlış Bilinen Doğrulara: Fizikte Kavram Yanılgıları, Palme Yayıncılık, Ankara.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 14 2 20
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 2 11 22
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180