Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ / FEN 508 - FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)

Kodu: FEN 508 Adı: STEM EĞİTİMİNE GİRİŞ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 6
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Yükseklisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS)
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amaçları şu şekildedir: -STEM eğitiminin tarihsel gelişimini öğrenmek. -STEM eğitiminin doğasını ve felsefi temellerini öğrenmek. -STEM eğitiminin dünyadaki genel durumunu öğrenmek. -STEM eğitimine ait temel kavramları öğrenmek. -STEM temel disiplinlerini ve uygulama bağlamlarını öğrenmek

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 STEM eğitiminin tarihsel sürecini açıklar. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-16 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar; bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-2 STEM eğitiminin gerekçelerini analiz eder. PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
PÇ-20 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 STEM eğitiminin uygulama bağlamlarını bilir ve karşılaştırır. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır.
PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-4 Dünyada ve Ülkemizde STEM eğitiminin güncel durumu PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır.
PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÇ-16 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar; bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
DÖÇ-5 STEM disiplinlerinin birbirleri ile ilişkilerini kavrar ve örneklendirir PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır.
PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
Yazılı Sınav
Performans Ödevi
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu derste STEM eğitimin tarihsel ve felsefi temelleri, sosyo-ekonomik gerekçeleri, STEM disiplinlerinin doğaları ve ilişkileri, dünya genelinde STEM eğitiminin durumu, ülkemizde STEM eğitimi, güncel STEM eğitimi yaklaşımı içinde kullanılan uygulama modellerinin tanıtımı (Bütünleşik STEM, STEAM ve STEM-X modelleri), STEM okuryazarlığı ve STEM becerisi kavramları, STEM eğitiminin kavramsal, teorik, uygulama sorunları ve getirilen çözüm önerileri, STEM eğitiminin geleceği konuları işlenecektir.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi ve kuralları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
2 STEM eğitiminin tarihsel gelişim süreci, aşamaları ve gerekçesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
3 STEM eğitiminin tarihsel gelişim süreci, aşamaları ve gerekçesi Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
4 Dünyada ve Ülkemizde STEM eğitiminin güncel durumu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
5 Dünyada ve Ülkemizde STEM eğitiminin güncel durumu Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
6 STEM disiplinlerinin doğası ve aralarındaki ilişkiler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
7 STEM disiplinlerinin doğası ve aralarındaki ilişkiler Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Bir öğretim yaklaşımı olarak STEM eğitimi ve bütünleşik STEM Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
10 Bir öğretim yaklaşımı olarak STEM eğitimi ve bütünleşik STEM Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
11 STEM eğitimin uygulama modellerinin ana hatları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
12 STEM okuryazarlığı ve STEM yetkinliği kavramları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
13 STEM okuryazarlığı ve STEM yetkinliği kavramları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
14 STEM eğitiminde kavramsal, teorik ve uygulama sorunları Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
15 STEM eğitiminin geleceği Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Sarıtaş, D. (2021). STEM’in Doğası, Felsefi ve Tarihsel Temelleri. İçinde (Hasan Özcan, Ed.) STEM Eğitimi Uygulamaları-I, s.4-36, Pusula, ISBN:978-605-2359-50-1
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İnternet, akıllı tahta

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 20
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi 14 2 20
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 14 42
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 14 42
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 2 11 22
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 180