|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
| Ders Türü | Seçmeli | ||||
| Bölümü | FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amaçları şu şekildedir: -STEM eğitiminin tarihsel gelişimini öğrenmek. -STEM eğitiminin doğasını ve felsefi temellerini öğrenmek. -STEM eğitiminin dünyadaki genel durumunu öğrenmek. -STEM eğitimine ait temel kavramları öğrenmek. -STEM temel disiplinlerini ve uygulama bağlamlarını öğrenmek | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | STEM eğitiminin tarihsel sürecini açıklar. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-16 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar; bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-2 | STEM eğitiminin gerekçelerini analiz eder. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. PÇ-20 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
| DÖÇ-3 | STEM eğitiminin uygulama bağlamlarını bilir ve karşılaştırır. |
PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-4 | Dünyada ve Ülkemizde STEM eğitiminin güncel durumu |
PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. PÇ-16 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar; bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| DÖÇ-5 | STEM disiplinlerinin birbirleri ile ilişkilerini kavrar ve örneklendirir |
PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Bu derste STEM eğitimin tarihsel ve felsefi temelleri, sosyo-ekonomik gerekçeleri, STEM disiplinlerinin doğaları ve ilişkileri, dünya genelinde STEM eğitiminin durumu, ülkemizde STEM eğitimi, güncel STEM eğitimi yaklaşımı içinde kullanılan uygulama modellerinin tanıtımı (Bütünleşik STEM, STEAM ve STEM-X modelleri), STEM okuryazarlığı ve STEM becerisi kavramları, STEM eğitiminin kavramsal, teorik, uygulama sorunları ve getirilen çözüm önerileri, STEM eğitiminin geleceği konuları işlenecektir. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, gerekçesi, önemi ve kuralları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 2 | STEM eğitiminin tarihsel gelişim süreci, aşamaları ve gerekçesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 3 | STEM eğitiminin tarihsel gelişim süreci, aşamaları ve gerekçesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 4 | Dünyada ve Ülkemizde STEM eğitiminin güncel durumu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 5 | Dünyada ve Ülkemizde STEM eğitiminin güncel durumu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 6 | STEM disiplinlerinin doğası ve aralarındaki ilişkiler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 7 | STEM disiplinlerinin doğası ve aralarındaki ilişkiler | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Bir öğretim yaklaşımı olarak STEM eğitimi ve bütünleşik STEM | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 10 | Bir öğretim yaklaşımı olarak STEM eğitimi ve bütünleşik STEM | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 11 | STEM eğitimin uygulama modellerinin ana hatları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 12 | STEM okuryazarlığı ve STEM yetkinliği kavramları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 13 | STEM okuryazarlığı ve STEM yetkinliği kavramları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 14 | STEM eğitiminde kavramsal, teorik ve uygulama sorunları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 15 | STEM eğitiminin geleceği | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Sarıtaş, D. (2021). STEM’in Doğası, Felsefi ve Tarihsel Temelleri. İçinde (Hasan Özcan, Ed.) STEM Eğitimi Uygulamaları-I, s.4-36, Pusula, ISBN:978-605-2359-50-1 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| İnternet, akıllı tahta | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | 14 | 2 | 20 |
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
| c) Performans Ödevi | 2 | 11 | 22 |
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
| Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
| Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 180 | ||