|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Teknolojideki hızlı değişimlere ve yeni tekniklerin keşfine paralel olarak biyoloji biliminde de gelişmeler olmaktadır. Bu dersin amacı, öğrencilere son yıllarda biyoloji alanındaki güncel konular hakkında detaylı bilgi vermek, biyolojinin günümüz dünyasındaki yerini tanıtmaktır. Öğrenciler bir yandan yeni teknikler hakkında fikir sahibi olurken diğer yandan güncel gelişmelere dair araştırmalar yaparak bilimsel araştırma süreçleri hakkında bilgi sahibi olabileceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Biyoloji bilimindeki güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. PÇ-18 Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Güncel biyolojik gelişmelerin insan yaşamına olan etkilerini tartışabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Güncel biyolojik teknikler ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibi olabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. PÇ-14 Alanı ile ilgili bilgileri ulusal / uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Yeniliğe açıktır, kendini geliştirmede önemli rol oynar. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-12 Mesleki ve profesyonel ortamlardaki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler; bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapabilir, farklı kaynaklardan edindiği bilgileri sorgulayabilir ve sentezleyebilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, son yıllarda biyoloji alanındaki güncel konuları içermektedir. Klonlama, kök hücre teknolojisi, biyoinformatik, genomik ve proteomik, gen teknolojileri, nanoteknoloji gibi konular bu ders kapsamında incelenecektir. Bu konularla ilgili güncel çalışmalar araştırılacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Biyomimikri, biyomimetik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Gen klonlama | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) | Kaynak Tarama, Planlı Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi |
5 | Canlı klonlama çalışmaları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Kök hücre teknolojisi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Kök hücre teknolojisi | Kaynak Tarama, Planlı Grup Çalışması, Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınav | |
9 | Gen teknolojileri, genetik makas CRISPR | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Biyoinformatik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Biyolojide nanoteknoloji kullanımı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Biyosensörler, giyilebilir sağlık teknolojileri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
13 | Yapay doku ve organlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | Genomik ve proteomik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
15 | Gıda katkı maddeleri ve sağlığa etkileri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., and Jackson, R. B. (2021). Campbell Biyoloji (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. | |
2 | Sadava, D. (2019). Yaşam: Biyoloji Bilimi. (E. Gündüz ve İ. Gündüz, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. | |
3 | Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., and Palladino, M. A. (2020). Genetik Kavramlar. (S. Sümer, L. Açık ve M. Tuncer, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. | |
4 | Ekici, G. (Ed.). (2021). Bilimin Teknolojideki Uygulamaları. Ankara: Vizetek Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kişisel bilgisayar (Laptop) |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 1 | 60 | |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 4 | 14 | 56 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 14 | 28 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 183 |