|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | EMEL ATLI (emelatli@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Biyolojinin temel kavramları, canlılardaki molekül çeşitliliği, biyolojik moleküllerin yapı ve işlevi, hücre çeşitleri, hücrenin yapısı ve işleyişi, canlılardaki metabolik olaylar, hücre döngüsü, mitoz ve mayoz bölünme konuları Fen Bilgisi Öğretmenliği Biyoloji alanında bilinmesi gereken temel öğelerdir. Bu konular lisans eğitiminden daha ileri düzeyde ele alınmalıdır. Dersin amacı; Fen Bilgisi Eğitimi uygulamasında olası problemlerin çözümünde canlıların yapısı, yaşam şekilleri, üremeleri ve hücrede gerçekleşen biyokimyasal olayların kavranmasını ve günlük hayatla ilişkisini anlayabilmelerini sağlamaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Biyolojinin temel kavramlarını öğrenir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-2 | Canlıları oluşturan temel bileşenleri bilir, işlevleri hakkında yorum yapabilir.. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-3 | Hücrenin yapısını öğrenir ve hücre fizyolojisi hakkında yorum yapabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-17 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Sözlü Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-4 | Canlılardaki metabolik olayları açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-5 | Hücre döngüsü, mitoz ve mayoz bölünmeyi ayrıntılı olarak açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-6 | Bilgiye erişmek amacıyla kaynak araştırması yapabilir, farklı kaynaklardan edindiği bilgileri sorgulayabilir ve sentezleyebilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. PÇ-15 Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. PÇ-19 Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. |
Seminer-Sunum-Rapor |
DÖÇ-7 | Problem ve konularla ilgili bilimsel bulgu ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirebilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-11 Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alanı dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. |
Seminer-Sunum-Rapor |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Biyolojide temel kavramlar, canlılardaki molekül çeşitliliği, biyolojik moleküllerin yapı ve işlevi, hücre çeşitleri, hücrenin yapısı, organelleri ve işleyişi, canlılardaki metabolik olaylar, hücre döngüsü, mitoz ve mayoz bölünme. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Biyolojide temel kavramlar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
2 | Canlıların kimyasal içeriği | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
3 | Su ve canlılar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
4 | Biyolojik moleküllerin yapı ve işlevleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
5 | Canlının temel birimi hücre ve çeşitleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Deney Yapma |
6 | Hücre zarı yapısı ve işlevi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
7 | Çekirdek ve kromatin yapısı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
8 | Ara Sınav | |
9 | Ribozom ve protein sentezi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
10 | İç zar sistemi (endoplazmik retikulum, golgi aygıtı, lizozom ve koful) | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
11 | Mitokondri ve kloroplastların yapısı ve işlevleri | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Beyin Fırtınası |
12 | Hücre iskeleti, hücre dışı elemanlar, hücreler arasındaki bağlantılar | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
13 | Metabolizma, solunum ve fotosentez | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
14 | Hücre döngüsü ve mitoz bölünme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap, Deney Yapma |
15 | Mayoz bölünme | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi, Soru Cevap |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., and Jackson, R. B. (2021). Campbell Biyoloji (E. Gündüz ve İ. Türkan, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. | |
2 | Sadava, D. (2019). Yaşam: Biyoloji Bilimi. (E. Gündüz ve İ. Gündüz, Çev.). Ankara: Palme Yayıncılık. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Kişisel bilgisayar (Laptop) Işık mikroskobu |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | 1 | 60 | |
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 4 | 14 | 56 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 14 | 42 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 16 | 32 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 0 | ||
Final Sınavı | 0 | ||
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |