|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | FEN BİLGİSİ EĞİTİMİ (TEZLİ YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bilimin doğası, konusun fen bilimleri programına dahil edilmesinin nedenleri, konunun öğretiminde kullanılabilecek yaklaşımlar ve ders öğreniminin değerlendirilmesi hakkında öğrencileri bilinçlendirmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bilim felsefesinde önemli akımları ve tanımları açıklayabilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-2 | Bilimin doğası konusundaki anlayışları değerlendirebilir. |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. PÇ-4 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle işlevsel olarak bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. PÇ-9 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-3 | Bilimin doğası öğretiminde kullanılabilecek yaklaşımları uygulayabilir. |
PÇ-6 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. PÇ-7 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağını öngörmediği karmaşık durumlarda yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. PÇ-8 Alanı ile ilgili takım çalışmalarına etkin olarak katılır ve(ya) liderlik yapar. |
Yazılı Sınav Performans Ödevi |
DÖÇ-4 | Bilimsel bilgi, bilimsel düşünce ve bilimsel yöntem üzerinde felsefi yaklaşımlar sergileyebilir |
PÇ-1 Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, Fen Bilgisi eğitimi alanında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir; bu bilgilerini geliştirir ve derinleştirir. PÇ-2 Alanı ile ilişkili olduğu disiplinlerarası etkileşimi tartışır. PÇ-3 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır; bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bilimsel etkinliğin ortaya çıkışı ve doğa felsefesi, doğa felsefesi ve fen bilimleri ilişkisi, tarihsel süreçte bilimlerin sınıflandırma girişimleri ve fen bilimlerinin durumu, modern fen bilimlerinin ortak nitelikleri, fen bilimlerinde bilimsel betimleme ve açıklama, fen bilimlerinde bilimsel bilgi kategorileri (yasa, kuram, ilke vb.), fen bilimlerinin epistemolojik, ontolojik ve yöntem bilimsel nitelikleri, sosyal ve beşeri bilimlerle karşılaştırılması, modern fen bilimlerinin doğasına yönelik felsefi görüş ve yaklaşımlar, fen bilimlerin doğasına yönelik yanlış kavramalar, fen bilimlerinde dil ve matematik. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Bilimsel etkinliğin ortaya çıkışı ve doğa felsefesi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
2 | Doğa felsefesi ve fen bilimleri ilişkisi, | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
3 | Tarihsel süreçte bilimlerin sınıflandırma girişimleri ve fen bilimlerinin durumu | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
4 | Modern fen bilimlerinin ortak nitelikleri | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
5 | Fen bilimlerinde bilimsel betimleme ve açıklama | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
6 | Fen bilimlerinde bilimsel bilgi kategorileri (yasa, kuram, ilke vb.), | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
7 | Fen bilimlerinin epistemolojik, ontolojik ve yöntem bilimsel nitelikleri, | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sosyal ve beşeri bilimlerle karşılaştırılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
10 | Sosyal ve beşeri bilimlerle karşılaştırılması | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
11 | Modern fen bilimlerinin doğasına yönelik felsefi görüş ve yaklaşımlar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
12 | Fen bilimlerin doğasına yönelik yanlış kavramalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
13 | Fen bilimlerin doğasına yönelik yanlış kavramalar | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
14 | Fen bilimlerinde dil ve matematik. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
15 | Performans Sunuları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Öğretim Üyesi ders notları | |
2 | Matthews, M. R. (2017). Fen öğretimi-bilim tarihinin ve felsefesinin katkısı (Çev: M. Doğan). İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Yardımcı Kitaplar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 20 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | 14 | 2 | 20 |
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 2 | 11 | 22 |
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 14 | 28 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |