|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HÜRMÜS KUZGUN (hurmuskuzgun@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
ŞEFİKA DİLEK GÜVEN, HÜRMÜS KUZGUN, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, insanı kendine özgü varlığı ve gereksinimleri içerisinde, çevresi ve toplumla birlikte, bütüncül bir anlayışla ele alan, hemşireliğin temel kavram, anlayış ve ilkeleri ile hemşireliğin meslekleşme süreci ve felsefesi gibi konularda bilgi kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Üniversite misyonlarını açıklayabilir |
PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Hemşirelikle ilgili temel kavramları açıklayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Hemşireliğin temel görev ve sorumluluklarını açıklayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Gereksinim duyduğu bilgi ile ilgili literatüre ulaşabilir |
PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Meslek seçimi ve mesleğin insan için önemini açıklayabilir |
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-11 Kişisel ve mesleki gelişimini destekleyecek sosyal, sanatsal, bilimsel ve sportif faaliyetlere katılır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-6 | Profesyonellik kriterleri çerçevesinde hemşirelik mesleğini tartışabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-7 | Hemşirelikte örgütlenmenin önemini açıklayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-8 | Hemşirelik eğitimini açıklayabilir |
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-9 | Hemşirelikte temel kavramlar ile hemşirenin sorumlulukları arasında ilişkiyi açıklayabilir |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders; Tanışma ve programın açıklanması, Kütüphane ve e-kütüphane kullanımı, literatür tarama, Üniversite ve misyonu, İnsan kavramı, Çevre kavramı, Sağlık ve Hastalık kavramı, Meslek, Meslek seçimi ve Mesleğin İnsan Yaşamı İçin Önemi, Hemşirelik tanımı, temel misyon, hemşirelerin yetki ve sorumlulukları, Hemşireliğin temel kavramları; saygı, insan-hasta hakları, etik, özgürlük, özgecilik, iletişim, etkileşim, bütüncüllük, malpraktis, insan hakları, hasta hakları, etik, Profesyonellik ve Hemşirelik, Örgütlenme ve Hemşirelik,Türkiye’de Hemşirelik ve Hemşirelik Eğitiminin Tarihini kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Tanışma ve programın açıklanması | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
2 | Kütüphane ve e-kütüphane kullanımı, literatür tarama | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
3 | Üniversite ve misyonu | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
4 | İnsan kavramı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
5 | İnsan kavramı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
6 | Çevre kavramı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
7 | Sağlık ve Hastalık kavramı | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Meslek, Meslek seçimi ve Mesleğin İnsan Yaşamı İçin Önemi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
10 | Hemşirelik tanımı, temel misyon, hemşirelerin yetki ve sorumlulukları | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
11 | Hemşireliğin temel kavramları; saygı, insan-hasta hakları, etik, özgürlük, özgecilik, iletişim, etkileşim, bütüncüllük, malpraktis, insan hakları, hasta hakları, etik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
12 | Hemşireliğin temel kavramları; saygı, insan-hasta hakları, etik, özgürlük, özgecilik, iletişim, etkileşim, bütüncüllük, malpraktis, insan hakları, hasta hakları, etik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
13 | Profesyonellik ve Hemşirelik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
14 | Örgütlenme ve Hemşirelik | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
15 | Türkiye’de Hemşirelik ve Hemşirelik Eğitiminin Tarihi | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Çobanoğlu N.Tıp Etiği, İlke yayınları,no:1,Ankara,2007 | |
2 | Ülker S.,Kocaman G.,Özkan Ö.,12 Mayıs 2005 Dünya Hemşireler Günü (Özel Baskı),Odak Ofset, Ankara,2005 | |
3 | Eren N.,Uyer G.,Sağlık Meslek Tarihi ve Ahlakı,Hatipoğlu Yayınevi,Ankara,1993 | |
4 | Münci Kapani, İnsan haklarının Uluslar arası boyutları, Bilgi Yayınevi, Ankara, 2011 | |
5 | Kubilay G, Öztek Z, Toplum sağlığı hemşireliği, Palme yayıncılık, Ankara, 2011 | |
6 | Bronowski J. İnsanın yükselişi, Say yayınları, İstanbul, 2012 | |
7 | Adler A. Yaşamın anlam ve amacı, Say yayınları, İstanbul 2012 | |
8 | Yıldırım C. Bilimsel Düşünme Yöntemi, İmge Kitabevi, 2008 | |
9 | Outram D. Aydınlanma, Dost Kitabevi, Ankara, 2007 | |
10 | Kongar E. Üniversite Üzerine, Hil Yayınevi, İstanbul 1984 | |
11 | Tanili S. Yaratıcı Aklın Sentezi, Cumhuriyet Kitapları, İstanbul,2010 | |
12 | M. Kemal Atatürk. Yurttaşlık Bilgileri. Yayınevi: Cumhuriyet | |
13 | Fyodor Dostoyevski. Suç ve Ceza. Can Yayınları | |
14 | Ergün S. Hemşireliğe Giriş, Nobel Akademik Yayıncılık, 2022 | |
15 | Özcan Köknel. İnsanı Anlamak. Altın Kitaplar. | |
16 | Mengüşoğlu, T. İnsan Felsefesi. Doğu Batı Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Bilgisayar, Projeksiyon, Yazı tahtası, kaynak kitaplar ve makaleler |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 1 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 1 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 0 | ||
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |