|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | HEMŞİRELİK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, beslenme bilimi ile sağlıklı yaşam arasındaki ilişki konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İnsan beslenmesinin temel ilkelerini kavrar. |
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Gıda bileşenlerini ve onların kaynaklarını bilir. |
PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Özel durumlarda beslenme konusunda yeterli ölçüde bilgi sahibi olur. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur. PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Yetersiz beslenmeden kaynaklanan sorunları ve hastalıkları kavrar. |
PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır. PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar. PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır. PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Beslenme ve sağlık ilişkisi; besleyici ve sağlıklı bir diyetin bileşenleri; diyet karbonhidratlarının önemi; lipidlerin besinsel önemi, proteinlerin beslenmedeki önemi; vitaminler, mineraller ve beslenmedeki önemi | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Beslenme ve sağlık ilişkisi | Anlatma yöntemi |
2 | Yeterli ve dengeli beslenme - Besin öğeleri | Anlatma yöntemi |
3 | Karbonhidratlar ve beslenmedeki önemi | Anlatma yöntemi |
4 | Yağlar ve beslenmedeki önemi | Anlatma yöntemi |
5 | Proteinler ve beslenmedeki önemi | Anlatma yöntemi |
6 | Mineralin beslenmedeki rolleri | |
7 | Mineralin beslenmedeki rolleri | Anlatma yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Minerallerin toksik etkileri | Anlatma yöntemi |
10 | Vitaminlerin beslenmedeki önemi | Anlatma yöntemi |
11 | Vitaminlerin beslenmedeki önemi | Anlatma yöntemi |
12 | Vitaminlerin beslenmedeki önemi | Anlatma yöntemi |
13 | Su ve yaşam için önemi | Anlatma yöntemi |
14 | Özel durumlarda beslenme (obezite, diyabet, hipertansiyon) | Anlatma yöntemi |
15 | Özel durumlarda beslenme (doğuştan gelen metabolik bozukluklar) | Anlatma yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrition (Ed by), Blackwell Publishing Company. | |
2 | Baysal, A. (2011). Beslenme. Hatiboğlu Yayınları:93, 12.Baskı,Ankara. | |
3 | Mahan K., Arlin M. Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 10 th edition, 2000. | |
4 | Whitney, E. & Rolfes, S. R. (2007). Understanding Nutrition. (11th ed.). USA: Wadsworth Publishing. | |
5 | Michael Zeece, 2020. Vitamins and minerals. Introduction to the Chemistry of Food, Chapter Five, Pages 163-212. | |
6 | Arun Lal Srivastav and Tarandeep Kaur, 2020. Factors affecting the formation of disinfection by-products in drinking water: human health risk., Chapter 18. Disinfection By-products in Drinking Water, Detection and Treatment, Pages 433-45. | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 7 | 14 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
11 | 0 | ||
Toplam İş Yükü | 116 |