Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

SEMRA ve VEFA KÜÇÜK SAGLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ / HEM 209 - HEMŞİRELİK

Kodu: HEM 209 Adı: BESLENME Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 2 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü HEMŞİRELİK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı HİLAL YILDIZ (hilalyildiz@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, beslenme bilimi ile sağlıklı yaşam arasındaki ilişki konusunda bilgi ve beceri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 İnsan beslenmesinin temel ilkelerini kavrar. PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-9 Bireyin, ailenin ve toplumun sağlık bakım girişimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Gıda bileşenlerini ve onların kaynaklarını bilir. PÇ-4 Gelişen teknolojiyi hemşirelik bakımında kullanır.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-7 Disiplin içi ve disiplinler arası ekip çalışması yapar.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Özel durumlarda beslenme konusunda yeterli ölçüde bilgi sahibi olur. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-5 Mesleki ve toplumsal alanda değişim ajanı olur.
PÇ-13 Birey/aile/toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, eleştirel düşünme ve problem çözme becerisini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Yetersiz beslenmeden kaynaklanan sorunları ve hastalıkları kavrar. PÇ-1 Doğumdan ölüme kadar, sağlıktan hastalığa değişen durumlarda, bakım verirken kazanmış olduğu bilgi, beceri ve tutumu profesyonel mesleki ölçütler doğrultusunda kullanır.
PÇ-2 Bilimsel temellere dayalı olarak, sağlık sorunlarının çözümü ve mesleki gelişme için araştırma yapar ve yayınlar.
PÇ-8 Toplumsal sorumluluk bilinciyle, toplumun kalkınmasına katkı sağlayacak etkinlikler düzenler, karar verme süreçlerinde yer alır.
PÇ-12 Birey/aile/toplumun sağlığını korumak, geliştirmek ve sağlığını yeniden kazanmasına yardım etmede, gerekli hemşirelik hizmetlerini koordine eder.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Beslenme ve sağlık ilişkisi; besleyici ve sağlıklı bir diyetin bileşenleri; diyet karbonhidratlarının önemi; lipidlerin besinsel önemi, proteinlerin beslenmedeki önemi; vitaminler, mineraller ve beslenmedeki önemi
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Beslenme ve sağlık ilişkisi Anlatma yöntemi
2 Yeterli ve dengeli beslenme - Besin öğeleri Anlatma yöntemi
3 Karbonhidratlar ve beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
4 Yağlar ve beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
5 Proteinler ve beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
6 Mineralin beslenmedeki rolleri
7 Mineralin beslenmedeki rolleri Anlatma yöntemi
8 Ara Sınav
9 Minerallerin toksik etkileri Anlatma yöntemi
10 Vitaminlerin beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
11 Vitaminlerin beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
12 Vitaminlerin beslenmedeki önemi Anlatma yöntemi
13 Su ve yaşam için önemi Anlatma yöntemi
14 Özel durumlarda beslenme (obezite, diyabet, hipertansiyon) Anlatma yöntemi
15 Özel durumlarda beslenme (doğuştan gelen metabolik bozukluklar) Anlatma yöntemi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrition (Ed by), Blackwell Publishing Company.
2 Baysal, A. (2011). Beslenme. Hatiboğlu Yayınları:93, 12.Baskı,Ankara.
3 Mahan K., Arlin M. Krause’s Food, Nutrition and Diet Therapy, 10 th edition, 2000.
4 Whitney, E. & Rolfes, S. R. (2007). Understanding Nutrition. (11th ed.). USA: Wadsworth Publishing.
5 Michael Zeece, 2020. Vitamins and minerals. Introduction to the Chemistry of Food, Chapter Five, Pages 163-212.
6 Arun Lal Srivastav and Tarandeep Kaur, 2020. Factors affecting the formation of disinfection by-products in drinking water: human health risk., Chapter 18. Disinfection By-products in Drinking Water, Detection and Treatment, Pages 433-45.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 14 28
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 14 28
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 2 1 2
0
11 0
Toplam İş Yükü 116