|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | UMUT YUKARUÇ (umutyukaruc@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Geçmiş-günümüz-gelecek ilişkisi çerçevesinde jeopolitik ve jeostratejiyle ilgili temel kavramları, kuramları irdeleyebilmek; yeni uluslararası düzen içinde yeniden şekillenen jeopolitik, jeostratejik teoriler ve güç merkezleri çerçevesinde bölgelerin, ülkelerin özellikle Türkiye'nin siyasal konumunu değerlendirme becerisi kazanabilmektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Coğrafyanın politik önemi hakkında bilgi sahibi olur ve uluslararası olayları bu açıdan yorumlar. |
PÇ-1 Sosyal Bilimlerde temel araştırma yöntemleri ve ilkeleri konusunda, bağımsız araştırma yürütebilecek düzeyde bilgilere sahiptir. PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. PÇ-9 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir. PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir. PÇ-12 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. PÇ-13 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. PÇ-16 Türkiye ve Dünya tarihinin yanı sıra kültür ve coğrafya hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Uluslararası ilişkilerde jeopolitikanın önemi hakkında bilgi sahibi olur. |
PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir. PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Eleştirel ve popüler jeopolitik yaklaşımlar sayesinde alternatif bakış açılarına sahip olur. |
PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. PÇ-9 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir. PÇ-16 Türkiye ve Dünya tarihinin yanı sıra kültür ve coğrafya hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Tanımlar, Jeopolitik kavramı, siyasi coğrafya ile ilgili başlıca görüşler, siyasi coğrafyada fiziksel etkenler (konum, alan, sınırlar, yer şekilleri, iklim, sular, topraklar, doğal kaynaklar), siyasi coğrafyada beşeri etkenler (nüfus, kültür, askeri ve/veya siyasi, ekonomik topluluklar), Türkiye’nin katıldığı siyasi oluşumlar (NATO, AB), Orta Doğu ülkeleri, Balkan ülkeleri, Kafkas ülkeleri ile ilişkiler, Türk Cumhuriyetleri, sınır aşan sular, boğazlar, kıta sahanlığı ve Ege sorunu, OECD ülkeleri, Dünyada siyasi ve ekonomik örgütler | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Uluslararası İlişkiler Teorileri: Realizm, Liberalizm | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
2 | Klasik Jeopolitik Düşünce, Jeopolitik Metodoloji ve Strateji | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
3 | 2. Dünya Savaşı Sonrası Jeopolitik Değişimler I: Eski Düşmanlıkların Son Bulması | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
4 | 2. Dünya Savaşı Sonrası Jeopolitik Değişimler II: Amerika Birleşik Devletleri ve Sovyetler Birliği - Süper Güçlerin Oluşması | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
5 | 2. Dünya Savaşı Sonrası Jeopolitik Değişimler III: Güçlerin Büyümesi ve Yıkılması: Sovyetleri Birliği Örneği | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
6 | Soğuk Savaş Bitimi Sonrası Jeopolitik ve Strateji: Batıdan Doğuya Güç Kayması? | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
7 | ABD - Hegemon mu? Asıl Güç Kaybeden mi? | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
8 | Ara Sınav | |
9 | Rusya - Yitirilmiş Güçten Yeni Refaha mı? | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
10 | Çin - Büyüyen Güç mü? | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
11 | Kaynak Savaşları | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
12 | Enerji Güvenliği vs. Demografik Değişim, Çevre Sorunları ve İklim Değişikliği | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
13 | Günümüz Jeopolitik ve Stratejisi: Ortak Güvenlik-BM ve NATO'nun Çatışmaların Çözümlenmesindeki Rolü | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
14 | Çok Kutupluluk | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
15 | işbirliği-İnsani, Ulusal, Bölgesel ve Küresel Güvenlik için | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Sunum,Diğer |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Brzezinski, Zbingniew. Büyük Satranç Tahtası Amerika'nın Küresel Üstünlügü ve Bunun Jeostratejik Gereklilikleri, Inkılâp Kitabevi, Istanbul: 2011 | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Brzezinski, Zbigniew (2013), Stratejik Vizyon, İstanbul, Timaş. Brzezinski, Zbingniew. Büyük Satranç Tahtası Amerika'nın Küresel Üstünlügü ve Bunun Jeostratejik Gereklilikleri, Inkılâp Kitabevi, Istanbul: 2011. Fukuyama, F., Sonu, T., & İnsan, S. (1999). çev. Zülfü Dicleli, İstanbul, Gün Yayıncılık. Özey Ramazan, Türkiye’nin Jeopolitiği Değişimler ve Öncelikler. 2017, Pegem Akademi Defay, A. (2005). Jeopolitik,(Çev.). İsmail Yerguz, Ankara: Dost Kitabevi, Birinci Baskı. Huntington, Samuel. Medeniyetler Çatışması. Vadi Yayınları: 1995, 149 Toplum Dizisi: 13 Cohen, S. B. (2003). Jeopolitika ve Dünya Sistemi |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 4 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |