|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | İLHAN GÜLLÜ (igullu@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı öğrencileri Uluslararası İlişkiler disiplininde önemli bir yere sahip olan Çatışma Çözümünü tanımı, içeriği ve bu disiplindeki gelişimi hakkında öğrencileri bilgilendirmek ve onlara dünyada mevcut olan Çatışma Çözümü eylemlerini anlama ve kavrayabilme yetisi oluşturmaktır. Derste ayrıca çatışma çözümü hususunda Türkiye'nin bulunduğu konuma de yer verilecektir. Ayrıca barış inşası, ateşkes gibi konular dersin ana gündem konuları olacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 |
PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. PÇ-9 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir. PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir. PÇ-12 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. PÇ-13 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. |
||
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
uluslararası çatışmanın tanım nitelikleri, uluslararası çatışmanın düzeyleri, zorlu uzun süreli uluslararası çatışmalar, kültür ve çatışma, barış çalışmaları, çatışma çözme becerileri ve yöntemleri. Stratejinin Tanımı, stratejik analiz, stratejik çevre, stratejik karar, doğrusal olmayan düşünme, strateji seviyeleri, stratejik düşünme, bilişsel süreçler, güvenlik ve stratejik çalışmalar, soyutlama, kalıplar, paradokslar ve ikilemler, rasyonellik, mantıksızlık, grup düşüncesi, sürtüşme , çatışma, savaş, thymos, belirsizlik, savaş sisi, büyük strateji, ulusal güvenlik stratejisi, stratejik planlama | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş. Dersin tanıtımı. | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
2 | Alanın doğuşu, temeli ve gelişimi | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
3 | Çatışma çözümünün kavramları ve tanımları | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
4 | Güncel çatışmayı anlamak | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
5 | Şiddetli çatışmayı önlemek | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
6 | Barışı koruma: Şiddetli çatışmayı kontrol altına almak | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
7 | Arabuluculuk: Şiddetli çatışmayı bitirmek | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
8 | Ara Sınav | |
9 | Çatışma yönetimi, Çatışma çözümü ve çatışmanın dönüşümü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
10 | Savaş sonrası yeniden yapılanma | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
11 | Barışı temin etmek | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
12 | Uzlaşma | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
13 | Çok uluslu çatışma çözümü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
14 | Toplumsal cinsiyet ve çatışma çözümü | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
15 | Çatışma çözümü ve müdahale etiği | Tartışma Yöntemi Anlatma Yöntemi Örnek Olay Yöntemi Grup çalışması |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Wallensteen, P. (2012). Understanding Conflict Resolution: War, Peace and the Global System, SAGE publication. Bercovitch, J. (2020). Yirmi Birinci Yüzyılda Çatışma Çözümü, Adres Yayınları. Smith, D. (2005). Trends and Causes of Armed Conflict in Berghof Handbook for Conflict Transformation http://www.berghof-handbook.net/articles/smith_handbook.pdf |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 1 | 4 | 4 |
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 3 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |