|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 4 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ULUSLARARASI İLİŞKİLER | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | SERDAR ÇAKMAK (serdarcakmak@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
SERDAR ÇAKMAK, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders öğrencilere, özelde, uluslararası mülteci hukuku, Türkiye'nin yabancılar ve iltica hukuku, ev sahibi devletlerin göçmen ve mülteci politikaları gibi temel konuları anlatmayı amaçlamaktadır; genelde ise küreselleşme, etnisite ve göç arasındaki ilişkiyi, sınırlar arası geçiş hareketlerini tarihsel, disiplinlerarası ve karşılaştırmalı bir perspektiften ele almaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 |
PÇ-1 Sosyal Bilimlerde temel araştırma yöntemleri ve ilkeleri konusunda, bağımsız araştırma yürütebilecek düzeyde bilgilere sahiptir. PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. PÇ-4 Disiplinlerarası çalışma yapabilecek düzeyde tarih, sosyoloji, ekonomi, hukuk alanlarındaki temel kavramlara hâkimdir. PÇ-6 Uluslararası İlişkiler ve alt dalları (uluslararası ekonomi, uluslararası politika, uluslararası hukuk, uluslararası örgütler, uluslararası güvenlik, diplomasi tarihi, dış politika vb.) ile ilgili kuramsal bilgileri analiz etme; küresel ve bölgesel yansımalarını değerlendirme, sorunları tanımlayabilme ve çözüm önerileri getirebilme becerilerine sahiptir. PÇ-7 Eleştirel ve analitik düşünceyle hem olayları yorumlama hem de bilimsel yaklaşımlarla sorunlara çözüm üretme becerisine sahiptir. PÇ-9 Dünya politikasında Türkiye'nin yerini tarihsel perspektif içinde inceleme ve güncel sorunları tanımlama becerileri edinmiştir. PÇ-10 Uluslararası İlişkiler alanında, analiz yapabilecek düzeyde temel kavramsal ve kuramsal çerçeveye hâkimdir. PÇ-11 Uluslararası İlişkiler alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilir ve öğrenme sürecini yönlendirebilir. PÇ-12 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. PÇ-13 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. PÇ-16 Türkiye ve Dünya tarihinin yanı sıra kültür ve coğrafya hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olur. |
Yazılı Sınav Seminer-Sunum-Rapor Dönem Ödevi - Proje |
|
DÖÇ-2 |
PÇ-1 Sosyal Bilimlerde temel araştırma yöntemleri ve ilkeleri konusunda, bağımsız araştırma yürütebilecek düzeyde bilgilere sahiptir. PÇ-2 Küreselleşme ve kültürlerarası iletişim, insan hakları, sosyal adalet ve farklılıklara saygı konularında yeterli bilgi ve bilince sahiptir. PÇ-3 Uluslararası ilişkilerin temel aktörleri ve uluslararası sistemin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir. |
Yazılı Sınav |
|
DÖÇ-3 |
PÇ-13 Öğrenim sürecinde elde ettiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri iş hayatında değerlendirme ve uygulama yetkinliğine sahiptir. PÇ-18 Karar alma ve uygulamadaki yönetsel sürecin zaman ve kaynak açısından daha etkin kullanımında bilişim teknolojilerini maksimum düzeyde kullanır ve yeni gelişen teknolojilere uyum sağlama becerisi kazanır, PÇ-14 Alanıyla ilgili karşılaştığı problemlerin çözümünde bilgisayar teknolojilerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
|
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Ders ilk göç hareketlerinden günümüz göç dalgalarına değin göç tarihini; etnisite ve göç alanındaki başlıca yaklaşım ve tartışmaları; göç kararında etkili olan faktörleri; göç ve güvenlik ilişkisini; göçmenlerin emek piyasasındaki yerini; etnik grupların oluşum dinamiklerini; günümüz mülteci krizini ve göçün geleceğini, göç türleri, uluslararası mülteci hukukunu, Türkiye'nin yabancılar ve iltica hukukunu, ABD, AB üyeleri gibi devletlerin göç politikalarını entegrasyon politikasını, etnik yapıyı, vatandaşlık kavramını, aidiyet ve hospitality teorisini ele alınacaktır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Derse giriş: Dersin içeriğinin ve amaçlarının açıklanması | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
2 | Göç Türleri | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
3 | Göç Teorileri | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
4 | 1945 Öncesi Uluslararası Göç | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
5 | 1945'ten Günümüze Avrupa'da Göç | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
6 | Amerika'da Göç | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
7 | Mülteci Krizi | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
8 | Ara Sınav | |
9 | Göç Politikalarının Etkililiği ve Gelişimi | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
10 | İşgücünde Göçmenler ve Azınlıklar & Göç Veren Toplumlarda Kalkınm | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
11 | Yerinden etmenin üretimi: Avrupa Göç Kontrolünde Dışsallaştırma ve Postkolonyalizm | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
12 | Avrupa Birliği Göç Rejiminin Dışsallaştırılması: Türkiye Örneği | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
13 | Göç ve Entegrasyon Politikaları | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
14 | Göçün sosyo-ekonomik ve kültürel boyutu | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
15 | Değerlendirme | Ders anlatımı, haftalık okumalar etrafında sınıf içi tartışmalar ve öğrenci sunumları |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Lars Iyer, Göç | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Elspeth Guild, Security and Migration in the 21st Century,(Cambridge, UK and Malden, USA: Polity Press, 2009). Kirişçi, K. (2004). Asylum, Immigration, Irregular Migration and Internally Displacement in Turkey: Institutions and Policies, Euro-Mediterranean Consortium for Applied Research on International Migration. Yeğenoğlu, M. (2012). Islam, Migrancy and Hospitality in Europe. New York, Palgrave. Abadan-Unat, N. (2007).Bitmeyen Göç. Konuk İşçilikten Ulus Ötesi Yurttaşlığa. İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 3 | 14 | 42 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 3 | 11 | 33 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 3 | 5 | 15 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 150 |