Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

KOZAKLI MESLEK YÜKSEKOKULU / SHB111 - SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK

Kodu: SHB111 Adı: SOSYAL HİZMET KURULUŞLARI VE ALAN İNCELEMESİ Teorik+Uygulama: 3+0 AKTS: 4
Sınıf/Yarıyıl 1 / Bahar
Ders Düzeyi Önlisans
Ders Türü Zorunlu
Bölümü SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı OSMAN YANIK (yanik@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, sosyal hizmet mesleğinin uygulama alanlarını ve bu alanlarda faaliyet gösteren kurumların işlevlerinin öğrenilmesini sağlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Sosyal hizmet uygulaması olarak faaliyet gösteren kurum ve kuruluşları öğrenebilir. PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar.
PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır.
PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.
PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-17 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun olarak davranır.
PÇ-18 İlgi, yetenek ve akademik başarıları doğrultusunda sosyal faaliyetlere, mesleki alanlara ve üst öğrenim kurumlarına yönelir.
PÇ-22 Birey olarak hak ve sorumlulukları doğrultusunda çalışmalarını organize eder.
PÇ-27 Paydaşlar arasında ortak bir sosyal hizmet ve danışmanlık anlayışı oluşturabilmek için ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşların görev ve sorumluluklarını öğrenebilir. PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar.
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder.
PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir.
PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır.
PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.
PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-17 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun olarak davranır.
PÇ-22 Birey olarak hak ve sorumlulukları doğrultusunda çalışmalarını organize eder.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşlarındaki sosyal hizmet uzmanlarının görev ve sorumluluklarını öğrenebilir. PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar.
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder.
PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir.
PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır.
PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.
PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-18 İlgi, yetenek ve akademik başarıları doğrultusunda sosyal faaliyetlere, mesleki alanlara ve üst öğrenim kurumlarına yönelir.
PÇ-22 Birey olarak hak ve sorumlulukları doğrultusunda çalışmalarını organize eder.
PÇ-27 Paydaşlar arasında ortak bir sosyal hizmet ve danışmanlık anlayışı oluşturabilmek için ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşların vaka yönetimini ve birbirlerine vaka yönlendirme sistemlerini öğrenebilir. PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar.
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder.
PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
PÇ-5 Sosyal hizmet alanındaki sorunlara bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak kanıta dayalı çözüm önerileri sunar.
PÇ-8 Sosyal hizmet alanında edindiği bilgileri kullanarak toplumdaki var olan sorunlara yönelik çözüm odaklı çalışmalar ortaya koyar.
PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir.
PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır.
PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar.
PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır.
PÇ-17 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun olarak davranır.
PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar.
PÇ-27 Paydaşlar arasında ortak bir sosyal hizmet ve danışmanlık anlayışı oluşturabilmek için ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir.
PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır.
PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-5 Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşların mevzuatlarını ve yönetmeliklerini öğrenebilir. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar.
PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Yaşlı, engelli, kadın, çocuk, mültecilere yönelik hizmet veren kurum ve kuruluşlar
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş Anlatma Yöntemi
2 Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Sosyal Hizmet Uygulamaları Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
3 Sağlık Alanında Sosyal Hizmet Uygulamaları Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
4 Adalet Alanında Sosyal Hizmet Uygulamaları Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
5 Yerel Yönetimlerin Sosyal Hizmet Uygulamaları Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
6 Sivil Toplum Örgütlerinin Sosyal Hizmet Uygulamaları Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
7 Yaşlılara ve Engellilere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşla Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
8 Ara Sınav
9 Çocuklara ve Gençlere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
10 Kadınlara Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
11 Göçmenlere ve Mültecilere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
12 Madde Bağımlılarına Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
13 Hükümlülere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
14 Diğer Gereksinim Gruplarına Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
15 Diğer Gereksinim Gruplarına Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Tomanbay, İ. & Karaca Gökçek, N. (2019). Sosyal Hizmet Kuruluşları, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3130
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 4 14 56
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 3 8 24
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 3 8 24
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 8 8
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 8 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 122