|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | OSMAN YANIK (yanik@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, sosyal hizmet mesleğinin uygulama alanlarını ve bu alanlarda faaliyet gösteren kurumların işlevlerinin öğrenilmesini sağlamaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Sosyal hizmet uygulaması olarak faaliyet gösteren kurum ve kuruluşları öğrenebilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır. PÇ-17 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun olarak davranır. PÇ-18 İlgi, yetenek ve akademik başarıları doğrultusunda sosyal faaliyetlere, mesleki alanlara ve üst öğrenim kurumlarına yönelir. PÇ-22 Birey olarak hak ve sorumlulukları doğrultusunda çalışmalarını organize eder. PÇ-27 Paydaşlar arasında ortak bir sosyal hizmet ve danışmanlık anlayışı oluşturabilmek için ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşların görev ve sorumluluklarını öğrenebilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-4 Alanındaki kuramsal bilgileri kullanarak gelişmeleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır. PÇ-17 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun olarak davranır. PÇ-22 Birey olarak hak ve sorumlulukları doğrultusunda çalışmalarını organize eder. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşlarındaki sosyal hizmet uzmanlarının görev ve sorumluluklarını öğrenebilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır. PÇ-18 İlgi, yetenek ve akademik başarıları doğrultusunda sosyal faaliyetlere, mesleki alanlara ve üst öğrenim kurumlarına yönelir. PÇ-22 Birey olarak hak ve sorumlulukları doğrultusunda çalışmalarını organize eder. PÇ-27 Paydaşlar arasında ortak bir sosyal hizmet ve danışmanlık anlayışı oluşturabilmek için ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşların vaka yönetimini ve birbirlerine vaka yönlendirme sistemlerini öğrenebilir. |
PÇ-1 Sosyal hizmetin temel kavramlarının yanı sıra sosyal hizmetin uygulama çerçevesini ve çalışma alanlarını açıklar. PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-5 Sosyal hizmet alanındaki sorunlara bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak kanıta dayalı çözüm önerileri sunar. PÇ-8 Sosyal hizmet alanında edindiği bilgileri kullanarak toplumdaki var olan sorunlara yönelik çözüm odaklı çalışmalar ortaya koyar. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-10 Ele aldığı sorunların çözümüne yönelik olarak kurumlar arasındaki iletişimi yapılandırır. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır. PÇ-17 Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun olarak davranır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-27 Paydaşlar arasında ortak bir sosyal hizmet ve danışmanlık anlayışı oluşturabilmek için ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Sosyal hizmet uygulama alanındaki kurum ve kuruluşların mevzuatlarını ve yönetmeliklerini öğrenebilir. |
PÇ-3 Sosyal hizmetin çalışma alanları ile uygulama çerçeveleri arasındaki ilişkiyi açıklar. PÇ-14 Sosyal tekniker olarak çalıştığı alana ilişkin yasa, yönetmelik ve meslek etik kurallarına uygun davranır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Yaşlı, engelli, kadın, çocuk, mültecilere yönelik hizmet veren kurum ve kuruluşlar | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Giriş | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı ve Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 3 | Sağlık Alanında Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 4 | Adalet Alanında Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 5 | Yerel Yönetimlerin Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 6 | Sivil Toplum Örgütlerinin Sosyal Hizmet Uygulamaları | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 7 | Yaşlılara ve Engellilere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşla | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Çocuklara ve Gençlere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 10 | Kadınlara Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 11 | Göçmenlere ve Mültecilere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 12 | Madde Bağımlılarına Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 13 | Hükümlülere Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 14 | Diğer Gereksinim Gruplarına Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 15 | Diğer Gereksinim Gruplarına Yönelik Sosyal Hizmet Sunan Kuruluşlar | Anlatma Yöntemi Rapor Hazırlama Gözlem |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Tomanbay, İ. & Karaca Gökçek, N. (2019). Sosyal Hizmet Kuruluşları, Anadolu Üniversitesi Yayını No: 3130 | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ders Kitabı, Projeksiyon, Bilgisayar | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 4 | 14 | 56 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 3 | 8 | 24 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 0 | ||
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 3 | 8 | 24 |
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 8 | 8 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 122 | ||