|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | OSMAN YANIK (yanik@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı, sosyal hizmetin birey, grup ve topluma yönelik müdahalelerinin öğrenilmesi ve bu müdahalelerde kullanılan kuram ve yöntemlere yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktadır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Bireylere Yönelik Sosyal Hizmet Müdahale Aşamalarını ve Yöntemlerini Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-11 Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda eğitici rolünü kullanır. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Gruplara Yönelik Sosyal Hizmet Müdahale Aşamalarını ve Yöntemlerini Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Topluma Yönelik Sosyal Hizmet Müdahale Aşamalarını ve Yöntemlerini Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-8 Sosyal hizmet alanında edindiği bilgileri kullanarak toplumdaki var olan sorunlara yönelik çözüm odaklı çalışmalar ortaya koyar. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-11 Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda eğitici rolünü kullanır. PÇ-12 Toplumdaki sosyal sorunlara yönelik bireylerin farkındalığını artıracak projeler üretir. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında Yararlanılan Sosyal Teorileri Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Sosyal Hizmet Müdahale Aşamaları, Sistem Kuramı, Ekolojik Yaklaşım. Güçlendirme Yaklaşımı, Görev Merkezli Yaklaşım. Çözüm Odaklı Yaklaşım, Krize Müdahale Yaklaşımı, Öyküsel Terapi, Transaksiyonel Analiz, Sosyal İnşacılık, Motivasyonel Görüşme | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Giriş, Ders Tanıtımı | Anlatma Yöntemi |
| 2 | Bireylerle Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
| 3 | Bireylerle Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
| 4 | Gruplarla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
| 5 | Gruplarla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
| 6 | Toplumla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
| 7 | Toplumla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Yöntem ve Kuramlara Giriş | Anlatma Yöntemi |
| 10 | Sistem Kuramı, Ekolojik Yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
| 11 | Güçlendirme Yaklaşımı, Görev Merkezli Yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
| 12 | Psikanalitik Kuram | Anlatma Yöntemi |
| 13 | Öyküsel Terapi, Motivasyonel Görüşme | Anlatma Yöntemi |
| 14 | Sosyal İnşacılık, Transaksiyonel Analiz | Anlatma Yöntemi |
| 15 | Krize Müdahale Yaklaşımı, Çözüm Odaklı Yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Barbra Teater, Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, Nika Yayınevi, Ankara. | |
| 2 | Karataş, Z. (2017). Gruplarla Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayınları | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 7 | 14 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||