|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 2 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Önlisans | ||||
Ders Türü | Zorunlu | ||||
Bölümü | SOSYAL HİZMETLER VE DANIŞMANLIK | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | OSMAN YANIK (yanik@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı, sosyal hizmetin birey, grup ve topluma yönelik müdahalelerinin öğrenilmesi ve bu müdahalelerde kullanılan kuram ve yöntemlere yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bireylere Yönelik Sosyal Hizmet Müdahale Aşamalarını ve Yöntemlerini Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-11 Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda eğitici rolünü kullanır. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Gruplara Yönelik Sosyal Hizmet Müdahale Aşamalarını ve Yöntemlerini Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-23 İnsan davranışını açıklarken gelişim ve kişilik kuramlarından faydalanır. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Topluma Yönelik Sosyal Hizmet Müdahale Aşamalarını ve Yöntemlerini Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-8 Sosyal hizmet alanında edindiği bilgileri kullanarak toplumdaki var olan sorunlara yönelik çözüm odaklı çalışmalar ortaya koyar. PÇ-9 Hedef gruba yönelik hizmet sunum kalitesini arttırmak için sosyal tekniker olarak birey, grup ve toplumla yaptığı çalışmalarda sorumluluk alarak bu alandaki yetkinliğini geliştirir. PÇ-11 Sosyal hizmet alanı ile ilgili konularda eğitici rolünü kullanır. PÇ-12 Toplumdaki sosyal sorunlara yönelik bireylerin farkındalığını artıracak projeler üretir. PÇ-13 Sosyal hizmet müdahalelerinde disiplinlerarası bir yaklaşımla ekipteki diğer meslek elemanlarıyla işbirliği yapar. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Sosyal Hizmet Uygulamalarında Yararlanılan Sosyal Teorileri Açıklayabilir. |
PÇ-2 Sosyal hizmet alanı ile ilgili güncel sorunlara sosyal hizmetin kuramları ve uygulama bilgileri ile ilişkilendirerek müdahale eder. PÇ-24 İnsan davranışının sosyal çevre ile etkileşimini temel boyutlarıyla açıklar. PÇ-25 Gelişim dönemlerine, gelişim dönemlerinde karşılaşılabilen uyum sorunlarına ilişkin bilgileri sosyal hizmet uygulamaları için kullanır. PÇ-28 Bireyler problem durumlarıyla karşılaştıklarında etkili çözüm yollarını bularak doğru müdahale yöntemlerini kullanır. PÇ-29 Gelişimsel olarak farklı dönemlerde bulunan bireylerin gereksinimlerine uygun sosyal hizmet ve danışmanlık hizmeti verir. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Sosyal Hizmet Müdahale Aşamaları, Sistem Kuramı, Ekolojik Yaklaşım. Güçlendirme Yaklaşımı, Görev Merkezli Yaklaşım. Çözüm Odaklı Yaklaşım, Krize Müdahale Yaklaşımı, Öyküsel Terapi, Transaksiyonel Analiz, Sosyal İnşacılık, Motivasyonel Görüşme | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Giriş, Ders Tanıtımı | Anlatma Yöntemi |
2 | Bireylerle Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
3 | Bireylerle Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
4 | Gruplarla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
5 | Gruplarla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
6 | Toplumla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
7 | Toplumla Sosyal Hizmet | Anlatma Yöntemi |
8 | Ara Sınav | |
9 | Yöntem ve Kuramlara Giriş | Anlatma Yöntemi |
10 | Sistem Kuramı, Ekolojik Yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
11 | Güçlendirme Yaklaşımı, Görev Merkezli Yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
12 | Psikanalitik Kuram | Anlatma Yöntemi |
13 | Öyküsel Terapi, Motivasyonel Görüşme | Anlatma Yöntemi |
14 | Sosyal İnşacılık, Transaksiyonel Analiz | Anlatma Yöntemi |
15 | Krize Müdahale Yaklaşımı, Çözüm Odaklı Yaklaşım | Anlatma Yöntemi |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Barbra Teater, Sosyal Hizmet Kuram ve Yöntemleri, Nika Yayınevi, Ankara. | |
2 | Karataş, Z. (2017). Gruplarla Sosyal Hizmet, İstanbul Üniversitesi AUZEF Yayınları | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 2 | 7 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 7 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 5 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |