|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 1 / Güz | ||||
Ders Düzeyi | Yükseklisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | MATEMATİK (YÜKSEK LİSANS) | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | CAHİT KÖME (cahit@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu ders, öğrencilerin ileri düzey matematiksel modelleme tekniklerini anlamalarını ve uygulamalarını sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, kararlılık analizi, çatallanma analizi, kaos teorisi, popülasyon dinamikleri ve bulaşıcı hastalık modelleri gibi konular üzerinde çalışarak karmaşık sistemleri analiz etme becerisi kazanacaklardır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Öğrenciler, farklı matematiksel modelleme tekniklerini (sürekli ve ayrık) tanıyacak ve bu teknikleri gerçek dünya problemlerine uygulayabileceklerdir. |
PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir. PÇ-6 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanabilme. PÇ-13 Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | Öğrenciler, model parametrelerinin analizi ve yazılım araçları kullanarak model çözümleri üzerinde çalışabileceklerdir. |
PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir. PÇ-6 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanabilme. PÇ-13 Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Öğrenciler, epidemiyolojik modelleri matematiksel olarak çözebilecek ve bulaşıcı hastalıkların yayılmasını incelemek için uygun modelleme yöntemleri geliştirebileceklerdir. |
PÇ-1 Analiz, Uygulamalı matematiğin, Geometri ve Cebirin bazı alt toerileri hakkındaki temel teoremleri yeni problemlere uygulayabilir. PÇ-6 Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanabilme. PÇ-13 Matematiksel bilgi birikimlerini teknolojide kullanabilme. |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Popülasyon modellerinin genişletilmesi, Model parametrelerinin yorumlanması, Popülasyon modellerinin ayrıklaştırılması, SI tipi hastalık modellerinin analizi, SI tipi hastalık modelleri için parametrelerin yorumlanması, SIS tipi hastalık modellerinin analizi, Vize Sınavı, Bulaşıcı Hastalık Modelleri: SIR Modeli, Bulaşıcı Hastalık Modelleri: SIR Modeli, SIR modeli için parametrelerin genişletilmesi, SEIR ve SEIRS tipi salgın hastalık modellerinin analizi, SEIR ve SEIRS tipi salgın hastalık modellerinin analizi, Covid-19 ve diğer salgın hastalık modellerinin analizi, Covid-19 ve diğer salgın hastalık modellerinin analizi. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Popülasyon Dinamiklerine Giriş | |
2 | Popülasyon modellerinin genişletilmesi | |
3 | Model parametrelerinin yorumlanması | |
4 | Popülasyon modellerinin ayrıklaştırılması | |
5 | SI tipi hastalık modellerinin analizi | |
6 | SI tipi hastalık modelleri için parametrelerin yorumlanması | |
7 | SIS tipi hastalık modellerinin analizi | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bulaşıcı Hastalık Modelleri: SIR Modeli | |
10 | Bulaşıcı Hastalık Modelleri: SIR Modeli | |
11 | SIR modeli için parametrelerin genişletilmesi | |
12 | SEIR ve SEIRS tipi salgın hastalık modellerinin analizi | |
13 | SEIR ve SEIRS tipi salgın hastalık modellerinin analizi | |
14 | Covid-19 ve diğer salgın hastalık modellerinin analizi | |
15 | Covid-19 ve diğer salgın hastalık modellerinin analizi | |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Murray, James D. Mathematical biology: I. An introduction. Vol. 17. Springer Science & Business Media, 2007. | |
2 | Allen, Linda JS. "An introduction to mathematical biology, (2007). | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
1- Murray, James D. Mathematical biology: I. An introduction. Vol. 17. Springer Science & Business Media, 2007. 2- Allen, Linda JS. "An introduction to mathematical biology, (2007). 3- Ders Notları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 14 | 2 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 14 | 2 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 3 | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 5 | 14 | 70 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 2 | 14 | 28 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 4 | 4 | 16 |
Final Sınavı | 2 | 1 | 2 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 180 |