Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

OSD FAKÜLTESİ / OSDFBÖ 301 - ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ

Kodu: OSDFBÖ 301 Adı: BİLİMİN DOĞASI VE FELSEFESİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı; bilimin doğası (bilimin ne olduğu, nasıl işlediği, bilim insanlarının bilimsel araştırmalarını nasıl örgütlediği, bilimsel bilginin nasıl ortaya çıktığı ve nasıl geliştiği ve hangi faktörlerden etkilendiği gibi soruların bütünü) hakkında bilgi kazandırmak ve bilimin doğasını doğru anlamak için gereken bilim felsefesine yönelik becerileri kazandırmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Bilimsel bilginin kendine has özelliklerini açıklar. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-2 Bilimin tarihsel süreçleriyle güncel sorunlarını ilişkilendirir PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-3 Bilimsel etkinliğe ilişkin farklı felsefi yaklaşımları değerlendirir PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-4 Bilimi bilim olmayandan ayıran sınırları tartışır PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
DÖÇ-5 Tarihsel süreçte gelişen bilimin farklı yüzlerini tartışabilir PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Dönem Ödevi - Proje
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, bilim felsefesinin konuları/soruları, bilimlerin sınıflandırılması, bilimsel ve bilimsel olmayan etkinlikler, bilimsel etkinliğin bağlamları, bilimsel açıklama ve sorunları, bilimde yöntem ve rasyonalite sorunu, bilimde insan faktörü ve sorunları, bilimde program ve gelenek, sosyal bilimlerin doğası, bilimin geleceği ve teknolojinin belirleyiciliği ve günümüzde bilimin bir çok yüzü konularını kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Temel kavramlar Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
2 Bilim Felsefesinin konuları/soruları (bilgi ve bilimsellik sorunu) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
3 Bilimlerin sınıflandırılması; bilimsel ve bilimsel olmayan etkinlikler Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
4 Bilimsel etkinliğin boyutları (düşünce, dil ve eylem) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
5 Bilimsel etkinliğin bağlamları (bulma ve doğrulama-test etme) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
6 Bilimsel açıklama ve sorunları-I (bilimsel yasalar) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
7 Bilimsel açıklama ve sorunları-II (kuram ve modeller) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
8 Ara Sınav
9 Bilimde yöntem ve rasyonalite sorunu (doğrulamacılık ve yanlışlamacılık) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
10 Bilimde insan faktörü ve sorunları-I (paradigma ve bütüncül yaklaşım) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
11 Bilimin insan faktörü ve sorunları -II (yöntem, değer, amaç) Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
12 Bilimde program ve gelenek Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
13 Sosyal bilimlerin doğası Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
14 Bilimin geleceği ve teknolojinin belirleyiciliği Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
15 Güncel ve tarihsel süreçte bilimin bir çok yüzü Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Gimbel, S. (2017). Bilimsel yöntemin izinde: Bilim felsefesinin öğretilmesinde yeni bir yaklaşım, (Çev. Özlem Ünlü). Ankara: Dipnot Yayınları.
2 Demir, Ö. (2000). Bilim felsefesi. Ankara: Vadi Yayınları.
3 Kuhn, T. S. (1995). Bilimsel devrimlerin yapısı. (Çev. Nilüfer Kuyaş). İstanbul: Alan Yayınları
4 Feyerabend, P. (1999). Yönteme karşı ( Çev. Ertuğrul Başer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları
5 Habermas, J. (1998). Sosyal bilimlerin mantığı üzerine (Çev. M. Tüzel). İstanbul: Kabalcı Yayınevi
6 Chalmers, A. F. (2016). Bilim dedikleri (Çev. Hüsamettin Arslan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık
7 Yıldırım, C. (2004). Bilim felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi.
8 Frank, P. (2017). Bilim felsefesi, bilim ile felsefe arasındaki bağ (Çev. Dilek Kadıoğlu). İstanbul: Say Yayınları
9 Rosenberg, A. (2015). Bilim felsefesi: Çağdaş bir giriş. Ankara: Dipnot yayınları.
10 Özlem, D. (2010). Bilim felsefesi. İstanbul: Notos Kitap Yayıncılık
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Kitapları, Projektör, Ders Notları

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi 9-14 1 30
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 14 14
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 14 14
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 1 14 14
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 1 11 11
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90