Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

OSD FAKÜLTESİ / OSDHEM 301 - ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ

Kodu: OSDHEM 301 Adı: ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUK SAĞLIĞI Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ZEHRA ÇALIŞKAN (zcaliskan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu derste öğrencilerin özel gereksinimli çocukları tanımaları, onların sağlık gereksinimlerini farketmeleri, oluşabilecek sağlık sorunlarında alınabilecek önlemleri kavrayabilmeleri ve bu çocukların ailelerinin yaşadıkları sorunlara yönelik farkındalık/duyarlılık geliştirmeleri amaçlanmaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Özel gereksinimli çocuklara yönelik temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Özel gereksinimli çocukların sağlık sorunlarını açıklayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Özel gereksinimli çocukların ailelerinin sorunlarını tanımlayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-4 Sağlık sorunlarının önlenmesine yönelik alınabilecek önlemleri açıklayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Dersin içeriğini; Özel gereksinimli çocuklara yönelik temel kavramlar, bu çocuklar ve ailelerinin sorunları alınabilecek önlemler ve özel gereksinimli bireylere yönelik yapılan yasal düzenlemeler oluşturmaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Özel Gereksinimli Çocuklar Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
2 Özel Gereksinimli Bireylerin/Çocukların Dünyada ve Türkiye’deki Durumu Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
3 Özel Gereksinimli Çocuklar ve Sağlık Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
4 Özel Gereksinimli Çocukların Sağlık Sorunları ve Alınabilecek Önlemler-Ağız ve Diş sağlığı sorunları Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
5 Özel Gereksinimli Çocukların Sağlık Sorunları ve Alınabilecek Önlemler-Kaza ve Yaralanmalara Maruz Kalma Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
6 Özel Gereksinimli Çocukların Sağlık Sorunları ve Alınabilecek Önlemler-Şiddet ve İstismara Maruz Kalma Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
7 Özel Gereksinimli Çocukların Sağlık Sorunları ve Alınabilecek Önlemler-Beslenme İle İlgili sorunlar Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
8 Ara Sınav
9 Özel Gereksinimli Çocukların Sağlık Sorunları ve Alınabilecek Önlemler-Çocuğun Hareketsizliğine Bağlı Gelişebilecek sorunlar Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
10 Özel Gereksinimli Çocukların Sağlık Sorunları ve Alınabilecek Önlemler-Duygusal, Sosyal ve diğer sorunlar Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
11 Özel Gereksinimli Çocukların Sağlık Sorunları ve Alınabilecek Önlemler-Çocuğun Hijyen gereksinimleri Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
12 Özel Gereksinimleri Olan Çocuğun Ebeveynleri (Yas, yasın evreleri, Kriz teorisi, Ebeveynlik Sanatı, Güçlendirme) Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
13 Özel Gereksinimli Çocukların Ailelerinin Sorunları ve Alınabilecek Önlemler (Fiziksel-Duygusal Sağlık Sorunları) Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
14 Özel Gereksinimli Çocuk ve Aileleriyle İletişim Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
15 Özel Gereksinimli Birey/Çocuklara Yönelik Yapılan Yasal Düzenlemeler Anlatma, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Çavuşoğlu H, Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1,2, Ankara 2019
2 Erdemir F, Altay N, Törüner E. Hemşireler İçin Pediatrik Evde Bakım Aile Merkezli Yaklaşım. Nobel Tıp Kitabevi, 2020
3 Eripek S. Zihinsel Yetersizliği Olan Çocuklar. Maya Akademi 2009
4 Conk Z, Başbakkal Z, Bal Yılmaz H, Bolışık B. Pediatri Hemşireliği. Akademisyen Tıp Kitabevi 2013
5 Kızıltaş M, Engellilerle 3600 İletişim, Elma Yayınevi 2012
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
bilgisayar, kamera, mikrofon, ders kitabı, makaleler

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 2 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 2 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 7 7
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 1 7 7
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 2 1 2
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 2 1 2
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 14 28
Final Sınavı 2 1 2
0
0
Toplam İş Yükü 90