|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | DAVUT SARITAŞ (davutsaritas@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
|||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
Bu dersin amacı; bilimin doğası (bilimin ne olduğu, nasıl işlediği, bilim insanlarının bilimsel araştırmalarını nasıl örgütlediği, bilimsel bilginin nasıl ortaya çıktığı ve nasıl geliştiği ve hangi faktörlerden etkilendiği gibi soruların bütünü) hakkında bilgi kazandırmak ve bilimin doğasını doğru anlamak için gereken bilim felsefesine yönelik becerileri kazandırmaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | Bilimsel bilginin kendine has özelliklerini kavrar. |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-2 | Bilimin tarihsel süreçleriyle güncel sorunlarını ilişkilendirir |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-3 | Bilimsel etkinliğe ilişkin farklı felsefi yaklaşımları değerlendirir |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-4 | Bilimi bilim olmayandan ayıran sınırları tartışır |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
DÖÇ-5 | Tarihsel süreçte gelişen bilimin farklı yüzlerini tartışabilir |
PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir. |
Yazılı Sınav Dönem Ödevi - Proje |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
Bu ders, bilim felsefesinin konuları/soruları, bilimlerin sınıflandırılması, bilimsel ve bilimsel olmayan etkinlikler, bilimsel etkinliğin bağlamları, bilimsel açıklama ve sorunları, bilimde yöntem ve rasyonalite sorunu, bilimde insan faktörü ve sorunları, bilimde program ve gelenek, sosyal bilimlerin doğası, bilimin geleceği ve teknolojinin belirleyiciliği ve günümüzde bilimin bir çok yüzü konularını kapsamaktadır. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | Temel kavramlar | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
2 | Bilim Felsefesinin konuları/soruları (bilgi ve bilimsellik sorunu) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
3 | Bilimlerin sınıflandırılması; bilimsel ve bilimsel olmayan etkinlikler | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
4 | Bilimsel etkinliğin boyutları (düşünce, dil ve eylem) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
5 | Bilimsel etkinliğin bağlamları (bulma ve doğrulama-test etme) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
6 | Bilimsel açıklama ve sorunları-I (bilimsel yasalar) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
7 | Bilimsel açıklama ve sorunları-II (kuram ve modeller) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
8 | Ara Sınav | |
9 | Bilimde yöntem ve rasyonalite sorunu (doğrulamacılık ve yanlışlamacılık) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
10 | Bilimde insan faktörü ve sorunları-I (paradigma ve bütüncül yaklaşım) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
11 | Bilimin insan faktörü ve sorunları -II (yöntem, değer, amaç) | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
12 | Bilimde program ve gelenek | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
13 | Sosyal bilimlerin doğası | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
14 | Bilimin geleceği ve teknolojinin belirleyiciliği | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
15 | Güncel ve tarihsel süreçte bilimin bir çok yüzü | Anlatım, Argümantasyon, Sokratik Yöntem |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Gimbel, S. (2017). Bilimsel yöntemin izinde: Bilim felsefesinin öğretilmesinde yeni bir yaklaşım, (Çev. Özlem Ünlü). Ankara: Dipnot Yayınları. | |
2 | Demir, Ö. (2000). Bilim felsefesi. Ankara: Vadi Yayınları. | |
3 | Kuhn, T. S. (1995). Bilimsel devrimlerin yapısı. (Çev. Nilüfer Kuyaş). İstanbul: Alan Yayınları | |
4 | Feyerabend, P. (1999). Yönteme karşı ( Çev. Ertuğrul Başer). İstanbul: Ayrıntı Yayınları | |
5 | Habermas, J. (1998). Sosyal bilimlerin mantığı üzerine (Çev. M. Tüzel). İstanbul: Kabalcı Yayınevi | |
6 | Chalmers, A. F. (2016). Bilim dedikleri (Çev. Hüsamettin Arslan). İstanbul: Paradigma Yayıncılık | |
7 | Yıldırım, C. (2004). Bilim felsefesi. İstanbul: Remzi Kitabevi. | |
8 | Frank, P. (2017). Bilim felsefesi, bilim ile felsefe arasındaki bağ (Çev. Dilek Kadıoğlu). İstanbul: Say Yayınları | |
9 | Rosenberg, A. (2015). Bilim felsefesi: Çağdaş bir giriş. Ankara: Dipnot yayınları. | |
10 | Özlem, D. (2010). Bilim felsefesi. İstanbul: Notos Kitap Yayıncılık | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Ders Kitapları, Projektör, Ders Notları |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 30 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | 9-14 | 1 | 30 |
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 40 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 11 | 11 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 90 |