Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

OSD FAKÜLTESİ / OSDARK 304 - ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ

Kodu: OSDARK 304 Adı: ARKEOLOJİYE GİRİŞ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 3
Sınıf/Yarıyıl 3 / Bahar
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü ORTAK SEÇMELİ DERSLER BÖLÜMÜ
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı PINAR ÇAYLI (pinarcayli@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, arkeolojinin temel prensiplerini öğretmek; kültürel miras ve toplum için arkeoloji konularında farkındalık yaratmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Arkeolojiyle ilgili temel kavramları açıklayabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-2 Arkeoloji alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanabilir, çözümleyebilir ve uygulayabilir PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-3 Arkeolojik kültürel mirasın, insanlığın ortak kültürel mirası olduğu bilinci ile hareket edebilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-4 Arkeoloji alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekleyerek, sosyal adalet bilinci kazanabilir, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkabilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
DÖÇ-5 Arkeoloji alanında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal faaliyetler gösterebilir. PÇ-1 İlgi, yetenek, sosyal duyarlılık ve gönüllülük çerçevesinde kişisel değişime ve gelişime değer katan disiplinler arası alanlarda kendisini geliştirebilir.
Yazılı Sınav
Seminer-Sunum-Rapor
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Bu ders, arkeolojinin tanımını arkeolojinin bilim haline geliş aşamalarını, arkeolojiye katkı sağlayan diğer bilimleri tanımayı ve tarihlendirme yöntemleriyle ve kronoloji hakkındaki bilgileri kapsamaktadır.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Arkeoloji Tanımı ve Terminolojisi Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
2 Arkeoloji’nin Tarihi Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
3 Osmanlı İmparatorluğu’nda Arkeoloji ve Osman Hamdi Bey Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
4 Atatürk ve Arkeoloji; Türkiye’de Arkeoloji Çalışmaları Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
5 Arkeolojinin Kapsamı, Maddi Kalıntı, Arkeolojik Kültür Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
6 Arkeoloji ve Disiplinler Arası Çalışmalar Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
7 İnsan, Kültür, Toplum Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
8 Ara Sınav
9 Kabileden Kente Uygarlığa Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
10 Düşünce Sistemi Olarak Arkeoloji Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
11 Kültür Mirasımızı Topluma Kazandırmak Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
12 Kültür Varlıkları ve Devlet Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
13 Günümüz Sorunlarına Geçmişte Çözüm Aramak Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
14 Küreselleşen Dünyada Arkeolojinin Yeri Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
15 Geçmişin Sahibi Kimdir? Slayt gösterimi, terimlerin açıklanması, konu anlatımı ve soru-cevap, beyin fırtınası
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Özdoğan, M. (2011). 50 Soruda Arkeoloji. İstanbul: Bilim ve Gelecek Kitaplığı.
2 Güvenç, B. (1999). İnsan ve Kültür. İstanbul:Remzi Kitabevi.
3 Braidwood. R. J. (1995). Tarihöncesi İnsan. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
4 Renfrew, C.- Bahn, P.G. (1996). Archaeology, Theories, Methods and Practice. London.
5 Özdoğan, M. (2006). Arkeolojinin Politikası ve Politik Bir Araç Olarak Arkeoloji. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
6 Özdoğan, M. (2011). Arkeolojik Kazılar Bilimsel Çalışma Mı? Toprak Hafriyatı Mı?. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Ders Notları, Bilgisayar, Projeksiyon

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 30
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum 8 1 10
5.Rapor 16 1 20
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 40

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 2 6 12
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 2 6 12
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 1 8 8
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 2 7 14
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 2 7 14
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 90