|
|||||
Sınıf/Yarıyıl | 3 / Bahar | ||||
Ders Düzeyi | Lisans | ||||
Ders Türü | Seçmeli | ||||
Bölümü | İLAHİYAT | ||||
Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
Öğretim Elemanı | HASAN ÇETİNEL (hasancetinel@nevsehir.edu.tr) | ||||
Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
HASAN ÇETİNEL, | ||||
Öğretim Dili | Türkçe | ||||
Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
Dersin Amacı | |||||
İslam'ın bilgiye bakışı, ilme ve alime verdiği değer ile İslam'da ilim ahlakı bağlamında öğrenilenlerle günümüz ilahiyatının problemleri arasında bağlantı kurma, bu noktada analitik düşünce becerisi geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
DÖÇ-1 | İslam'ın bilgiye bakışını açıklayabilir. |
PÇ-10 Her çeşit bireysel, toplumsal hatta küresel nitelikli, felsefi, sosyal, psikolojik ve dini içerikli sorunları, temel kaynaklardan yararlanarak, bilimsel düzeyde araştırıp, analiz ve sentez yaparak, rapor haline getirebilme. PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-2 | İlim kavramıyla ilgili anlambilimsel çözümlemeler yapabilir. |
PÇ-18 İslami ilimlerin gelişim süreçleri hakkında analiz yapar. PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-3 | Âlim kavramını açıklar ve İslam'da âlimin önemine dair bilgi verebilir. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-4 | Gazzâlî, ibn Haldun vb. düşünürlerin bilgiye bakışları hakkında açıklama yapabilir. |
PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir.
PÇ-13 Tarihi süreç içinde oluşmuş İslam Kültür ve Medeniyetini özgün nitelikleriyle kavratarak, tarihi ve kültürel mirasımıza ilişkin bir aidiyet duygusu ve bilinci geliştirebilme. PÇ-16 Rasyonel düşünebilme PÇ-19 İslam bilimlerine ilişkin temel kavramları doğru kullanır. |
Yazılı Sınav |
DÖÇ-5 | Günümüz ilahiyatı ile klasik dönem ilahiyat problemleri arasında ilişki kurabilir. |
PÇ-2 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. PÇ-7 Din ve dini konuları felsefi, sosyolojik ve psikolojik açıdan değerlendirebilir. PÇ-15 Eleştirel düşünebilme PÇ-16 Rasyonel düşünebilme |
Yazılı Sınav |
PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
Dersin İçeriği | ||
İslam'da ilim kavramı, önemi, ilme ve alime verilen değer ve ilim ahlakına ilişkin temel meseleler. | ||
Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
1 | İslam'da ilim kavramı. İnsan ve ilim ilişkisi. İslam'ın bilgiye verdiği değer ve bilgilerin tasnifi. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
2 | İbn Haldun ve bilgi nazariyesi. Akıl-nakil ilişkisi.Akıl nakil ilişkisi bağlamında günümüz ilahiyatı. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
3 | Gazzâlî'nin bilgiye bakışı ve konuya dair nebevî yaklaşım. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
4 | Alim ve alem ilişkisi. ölümlülük düşüncesi ve insanın bilme arzusu arasındaki bağ. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
5 | Saf akıl, hikmet ve fıkıh Bir alim profili olarak İmam Zehebî. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
6 | İslam'da idealize edilen alim profili. Alim gerçekte neden korkar? Alim ve ölüm. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
7 | İmam Zehebî tarafından kaleme alınan "Zeğal'ül-ilm" isimli eser ve içeriği. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
8 | Ara Sınav | |
9 | Günümüz meslek etiği bağlamında Alim'in dünyaya bakış açısı. Meslek ahlakı ve dini ahlak arasındaki bağ. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
10 | Alimin toplum için önemi ve zirve insan olma rolü Zeğal'ül ilm okuması. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
11 | İlim kavramı ve zıddı olan cehalet. cahil toplumların ilme ve alime verdiği değer. Zeğal'ül ilm okuması. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
12 | Öğrencilerin günümüzde İlahiyat fakültelerini tercih nedenleri ve bölüm algıları hakkında. Zeğal'ül ilm okuması. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
13 | Zeğal'ül ilm okuması. Alim ve alem ilişkisi üzerine. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
14 | Alim ve hakikat ilişkisi. Michel Faucault ve "parhesia" kavramı. Zeğal'ül ilm okuması. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
15 | Günümüz ilahiyatında akademik davranış biçimleri. Akademik kıskançlık kavramı. Zeğal'ül ilm okuması. | Anlatım, Soru-cevap, Tartışma. |
16 | Final Sınavı | |
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
1 | Âlim ve Âlem Hasan ÇETİNEL | |
2 | İmam Gazzâlî "Eyyühe'l-veled" | |
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
Yazı tahtası, projeksiyon cihazı, bilgisayar. |
Ölçme Yöntemi | |||
Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
1.Sözlü Sınav | |||
2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
3.Laboratuvar Sınavı | |||
4.Sunum | |||
5.Rapor | |||
6.Seminer | |||
7.Performans Ödevi | |||
8.Dönem Ödevi | |||
9.Proje | |||
Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
Öğrenci İş Yükü | |||
İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
Sınıf Dışı Çalışma | |||
a) Okuma | 1 | 14 | 14 |
b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 4 | 4 |
c) Performans Ödevi | 0 | ||
d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 2 | 1 | 2 |
e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
Sözlü Sınav | 0 | ||
Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
0 | |||
0 | |||
Toplam İş Yükü | 60 |