Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

İLAHİYAT FAKÜLTESİ / İLH325 - İLAHİYAT

Kodu: İLH325 Adı: TASAVVUFUN TEŞEKKÜL DÖNEMİ Teorik+Uygulama: 2+0 AKTS: 2
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü İLAHİYAT
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı ABDULLAH TAHA ORHAN (abdullahorhan@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, birincil kaynaklar üzerinden tasavvuf ilminin teşekkül ettiği zemini anlamaya çalışmaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Tasavvufun menşeine dair tartışmaları analiz edebilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-2 Zühd, tasavvuf ve mistisizm arasındaki ilişkileri açıklayabilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
DÖÇ-3 Hicrî ilk 5 asırda yazılan eserlerin tasavvufla ilişkilerini açıklayabilir. PÇ-3 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
Yazılı Sınav
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Gazâlî'ye kadar geçen dönemde (hicrî 1-5. asırlar) yazılmış doğrudan veya dolaylı olarak tasavvufla ilgili literatür, gelişen kavramlar, kurucu şahsiyetler ve temel problematikler dersin içeriğini oluşturur.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Tasavvufun menşei tartışmaları Anlatma Yöntemi Soru Cevap
2 Kitabü'z-zühdler Anlatma Yöntemi Soru Cevap
3 Abdullah b. Mübarek'in Kitabü'z-zühd'ünden örnek metin okuma ve yorumlama Anlatma Yöntemi Soru Cevap
4 Ahmed b. Hanbel'in Kitabü'z-zühd'ü Anlatma Yöntemi Soru Cevap
5 Bağdat Tasavvufu: Temel Metinler Anlatma Yöntemi Soru Cevap
6 Muhâsibî: el-Akl Anlatma Yöntemi Soru Cevap
7 Muhâsibî: er-Riâye Anlatma Yöntemi Soru Cevap
8 Ara Sınav
9 Cüneyd: Resâil Anlatma Yöntemi Soru Cevap
10 Cüneyd: Kitabu'l-fenâ Anlatma Yöntemi Soru Cevap
11 Tirmizî: Beyânü'l-fark Anlatma Yöntemi Soru Cevap
12 Horasan Melameti Anlatma Yöntemi Soru Cevap
13 Sülemi ve eserleri Anlatma Yöntemi Soru Cevap
14 Sülemi: Tabakâtu's-sûfiyye Anlatma Yöntemi Soru Cevap
15 Bağdat ve Horasan'dan Kuşeyri'ye geçiş: er-Risâle Anlatma Yöntemi Soru Cevap
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Hacı Bayram Başer, Şeriat ve Hakikat: Tasavvufun Teşekkül Süreci, İstanbul: Klasik Yayınları, 2. Baskı, 2021.
2 Sülemî, Tabakâtu’s-sûfiyye: İlk Zâhid ve Sûfîler, (çev. Abdurrezzak Tek), Bursa: Bursa Akademi Yayınları, 2018.
3 Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi https://islamansiklopedisi.org.tr/
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
İnfografikler, ders kitabı, makaleler, ansiklopedi maddeleri, akıllı tahta, projeksiyon cihazı, ilahiler ve hat levhaları.

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 16 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 2 14 28
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 1 10 10
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 0
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 0
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 3 12
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 4 2 8
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 60