Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Bilgi Paketi

Programlar Hakkında Bilgi

GÜZEL SANATLAR FAKÜLTESİ / SER 335 - SERAMİK VE CAM

Kodu: SER 335 Adı: ÇÖMLEKÇİ TORNA UYGULAMALARI I Teorik+Uygulama: 2+1 AKTS: 5
Sınıf/Yarıyıl 3 / Güz
Ders Düzeyi Lisans
Ders Türü Seçmeli
Bölümü SERAMİK VE CAM
Ön Koşul Dersleri Yok
Öğretim Sistemi Örgün
Ders Süresi 14 Hafta
Öğretim Elemanı SERKAN TOK (serkantok@nevsehir.edu.tr)
Diğer Öğretim
Elemanı/Elemanları
Öğretim Dili Türkçe
Sınıf Dışı Uygulama/Staj Yok
Dersin Amacı
Öğrenciye artistik anlamda torna kullanımı becerisi kazandırmak.

Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) ODY
Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler:
DÖÇ-1 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda artistik form tasarlayabilir. PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-3 Seramik alanının gerektirdiği kısıtlamaları göz önünde bulundurarak, ortaya konan sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı ya da süreci tasarlama ve yaratma becerisi
Performans Ödevi
Uygulama Sınavı
DÖÇ-2 Çömlekçi tornası ilkeleri doğrultusunda seramik artistik formları şekillendirebilir. PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-3 Seramik alanının gerektirdiği kısıtlamaları göz önünde bulundurarak, ortaya konan sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı ya da süreci tasarlama ve yaratma becerisi
Performans Ödevi
Uygulama Sınavı
DÖÇ-3 Artistik formları üç boyutlu değerlendirerek ölçülendirme yapabilir PÇ-1 Sanat, tasarım ve seramik alanına yönelik donanıma sahip olma ve edindiği bilgileri uygulama becerisi
PÇ-2 Araştırma, deneyimleme, analiz, değerlendirme ve yorumlama becerisi
PÇ-3 Seramik alanının gerektirdiği kısıtlamaları göz önünde bulundurarak, ortaya konan sorun ve gereksinimleri karşılayacak bir ürünü/yapıtı ya da süreci tasarlama ve yaratma becerisi
Performans Ödevi
Uygulama Sınavı
PÇ: Bölüm program çıktıları
ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi

Dersin İçeriği
Çömlekçi tornasında özgün üç boyutlu tasarımların uygulamalarını yapmak, yüzey değerlendirmelerinde estetik çözümlemeler aramak. Çamur tornasında farklı seramik formlar tasarlamak ve şekillendirmek. Çamurun havasını alma, merkeze getirme, yükseltme, inceltme, düzeltme, dip alma, standart ölçülerde silindir yapma. Silindir formlar, çanak, tabak, kulp, küre vazo yapma.
Haftalık Detaylı Ders İçeriği
Hafta Detaylı İçerik Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Farklı çeşitte torna çamurlarının tanıtımı, çamurun yoğrularak havasının alınması Anlatma Yöntemi Uygulama
2 Çamuru tornada merkeze getirme pratiği kazanma, silindir form şekillendirme Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
3 Tornada belirli miktardaki çamurdan aynı büyüklük ve kalınlıkta silindir şekillendirme Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
4 Silindir şeklinde artistik vazo tasarımı ve şekillendirme çalışması Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
5 Dikey artistik form uygulaması, dip alma-düzeltme çalışması Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
6 Yarım küre ve çanak çalışması Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
7 Silindir formunun açılması, konik form çalışması Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
8 Ara Sınav
9 Orta boyutta artistik yatay form uygulaması Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
10 Sır ayağı uygulamasının yapılması Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
11 Çeşitli dekor yöntemleri uygulamaları Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
12 Çeşitli çanak – kase – kupa uygulamaları Anlatma Yöntemi Uygulama Bireysel Çalışma Yöntemi
13 Özgün artistik form uygulaması Bireysel Çalışma Yöntemi
14 Fırın doldurma ve bisküvi pişirimi (ilk fırınlama) Grup çalışması
15 Sırlama, Sırlı Pişirim (ikinci fırınlama) Grup çalışması
16 Final Sınavı
Ders Kitabı / Yardımcı Kitap
1 Clark, Kenneth. (1998). The Potter's Manuel. Little, Brown and Company, London.
2 Peterson, Susan., Peterson , Jan. (2009). Seramik Yapıyoruz. Çev. Çizer, Sevim. Karakalem Kitabevi Basım Yayın, İzmir.
Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri
Çömlekçi Tornası, Çamur, Şekillendirme Aletleri, Önlük veya tulum

Ölçme Yöntemi
Yöntem Hafta Süre (Saat) Katkı(%)
Ara Sınav 8 1 40
Diğer Ölçme Yöntemleri
1.Sözlü Sınav
2.Kısa Sınav (Quiz)
3.Laboratuvar Sınavı
4.Sunum
5.Rapor
6.Seminer
7.Performans Ödevi
8.Dönem Ödevi
9.Proje
Final Sınavı 15 1 60

Öğrenci İş Yükü
İşlem Adı Haftalık Saat Sayı İş Yükü
Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) 3 15 45
Sınıf Dışı Çalışma
       a) Okuma 0
       b) İnternette/Kütüphanede Tarama 0
       c) Performans Ödevi 4 6 24
       d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama 0
       e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama 4 6 24
Sözlü Sınav 0
Kısa Sınav (Quiz) 0
Laboratuvar Sınavı 0
Ara Sınav İçin Hazırlık 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı İçin Hazırlık 5 5 25
Final Sınavı 1 1 1
0
0
Toplam İş Yükü 140