|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 1 / Bahar | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin amacı türlerine göre sözcükleri -isim, ad, sıfat, zamir, zarf, fiil ve edatları- yapısal olarak özelliklerini aktarmak; bunların Türk cümle sistemi içindeki yerini ve özelliklerini edebi metinler üzerinden uygulamalı olarak tanıtmak ve uygulamalı olarak öğretmektir. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Türkçenin yapısal özelliklerini kavrar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Türkçenin kökenine göre sözcükleri (yerli sözcük, yabancı sözcük vb.) anlar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Türkçenin şekil bilgisini anlar, kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Türkçenin köken bilgisini (etimoloji) anlar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Türkçenin eklerini, (yapım ekleri, çekim ekleri, fiilimsi ekleri, çatı ekleri, ek fiil ekleri) ayırt eder. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Türkçede sözcük türetme yollarını ayırt eder. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-7 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Şekil bilgisinin temel konuları hakkında diller arası genel bilgiye sahip olur. |
PÇ-10 Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. PÇ-11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Türkçedeki biçimbilgisel süreçler hakkında tartışabilir, farklı yorumlar getirebilir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-9 | Biçimbilim-Sesbilim arayüzü hakkında bilgi sahibi olur, bu bilgiyi dilbilgisine getireceği farklı yorumlarda kullanır. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-10 | Türkçedeki biçimbilimsel süreçleri dünya dilleri ile karşılaştırma fırsatı elde eder. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Türkçenin yapısal özellikleri; sözcük (kök, gövde, taban, ek), kökenlerine göre sözcük türleri [yerli sözcük, yabancı sözcük: kökenbilgisi(etimoloji)], yapılarına göre sözcük türleri (yalın sözcük, türemiş sözcük, bileşik sözcük), türlerine göre sözcükler [ad, sıfat, eylem(fiil), belirteç(zarf), adıl(zamir), bağlaç, ilgeç(edat), ünlem]; Türkçenin ekleri (a) yapım ekleri, b) çekim ekleri, c) fiilimsi ekleri, d) çatı ekleri, e) ekfiil ekleri); Türkçede sözcük türetme yolları. Sözcüklerin kök/gövde ve eklerini çözümleme uygulamaları. Yazım bilgileri: Kimi sözcüklerin ve eklerin yazımı (“ile” sözcüğünün yazılışı; “imek” ekfiilinin çekimli biçimlerde yazılışı; “ise” ve “iken” birimlerinin yazılışı; “-ki” ekiyle “ki” bağlacının yazılışı, “-de” ekiyle “de” bağlacının yazılışı, fiilimsilerin yazılışı); yabancı sözcüklerin yazılışı, büyük ve küçük harflerin kullanıldığı durumlar; gün ve ay adlarının yazılışı; sayıların yazılışı, Romen rakamlarının yazılışı; bileşik sözcüklerin yazılışı; terimlerin, deyimlerin ve atasözlerinin yazılışı; ikilemelerin yazılışı; pekiştirmeli sözcüklerin yazılışı; yazım uygulamaları | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Kelimelerin sınıflandırılması, sınıflandırmadaki ölçüler. Sınıflandırmadaki farklılıklar. Sebep sonuç ilişkileri örnekler verilerek, yapı, şekil ve anlam bakımından sınıflandırma örnekleri. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 2 | Anlam bakımından sınıflandırma esas alınarak kelimelerin kullanımdaki tür değişkenliği üzerinde ayrıntılarıyla durulur. Aynı kelimenin farklı yerde farklı anlam ve türde kullanıldığı gösterilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 3 | İsim ve türleri metinlerden hareketle örneklerle anlatılır. Soyut ve somut isimler, topluluk isimleri, bunların cümle içindeki kullanımları verilir. Sıfatlar ve türleri anlatılır. Zamirler ve türleri metinlerle anlatılır. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 4 | Zarf ve türleri metinlerle verilir. Kullanıldığı yerler incelenir. Edatlar ve sınıflandırmaları farklı görüşlerle verilir. Fiiller ve görevleri üzerinde durulur. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 5 | Kelime gurubu ve türleri tanımlanır. Kelime gurubunun özellikleri cümlenin özellikleriyle karşılaştırılır. Cümleyle benzer ve ayrılan yönleri üzerinde durulur. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 6 | İsim gurupları sınıflandırılır. Belirtili isim tamlaması, belirtisiz isim tamlaması ve sıfat tamlaması örnek metinlerle verilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 7 | Örneklerle uygulamalı aynı konuya devam edilir. İyelik gurubu verilir. İyelik gurubu örnek metinlerle gösterilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Sıfat-fiil gurubu, zarf-fiil gurubu ve isim-fiil gurubu açıklanır. Bunlar örnek metinlerle incelenerek metin içindeki görevleri üzerinde durulur. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 10 | Edat guruplarının yapısı metinler üzerinde incelenir. Bu gurubun cümle içinde kullanılışı edebi metinler içinde gösterilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 11 | Tekrar gurupları bütün ayrıntılarıyla metin içindeki görevleriyle verilir. Ünlem ve unvan gurupları karşılaştırmalı olarak verilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 12 | Birleşik kelime, birleşik fiil, birleşik isim gurupları örnek metinlerle verilir. Bunların yazım şekilleri ve kuralları hatırlatılır. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 13 | Kısaltma gurupları ve kısaltma kavramı üzerinde durulur. Bunlardan isnat, belirtme ve bulunma, uzaklaşma, yaklaşma, vasıta ve ilgi gurupları örneklerle ve karşılaştırmalı verilir. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 14 | Bağlama gurubu, aitlik gurubu örnek metinlerle verilerek cümledeki görevleri üzerinde durulur. Gurupların kendi içinde benzer özellikleri karşılaştırılır. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 15 | Bağlama gurubu, aitlik gurubu örnek metinlerle verilerek cümledeki görevleri üzerinde durulur. Gurupların kendi içinde benzer özellikleri karşılaştırılır. | Anlatma Yöntemi, Tartışma Yöntemi |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Muharrem Ergin (1997). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yayınları. | |
| 2 | Banguoğlu, Tahsin (2007). Türkçenin Grameri. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 3 | Ergin, M. (1972). Türk Dil Bilgisi. İstanbul. | |
| 4 | Gülsevin Gürer, S. (1993). Türkçede Yapım Ekleri ve Kullanılışları. Malatya. | |
| 5 | Kahraman T. (2012). Çağdaş Türkiye Türkçesindeki Ad Çekim Ekleri ve Bunların İşlevleri. Bassaray Yay. | |
| 6 | Kahraman, T. (2009). Çağdaş Türkiye Türkçesi Dilbilgisi. Kişisel Yay. | |
| 7 | Korkmaz, Z. (1994). Türkçede Eklerin Kullanılış Şekilleri ve Ek Kalıplaşması Olayları. Ankara. | |
| 8 | Demir, N. (2018). Türkçe sözcük bilgisi. Altınordu Yay. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| Bilgisayar, kalem | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 2 | 14 | 28 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 14 | 14 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 2 | 6 | 12 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 90 | ||