|
|||||
| Sınıf/Yarıyıl | 3 / Güz | ||||
| Ders Düzeyi | Lisans | ||||
| Ders Türü | Zorunlu | ||||
| Bölümü | TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ | ||||
| Ön Koşul Dersleri | Yok | ||||
| Öğretim Sistemi | Örgün | ||||
| Ders Süresi | 14 Hafta | ||||
| Öğretim Elemanı | DİLEK KOCAYANAK (dilekkocayanak@nevsehir.edu.tr) | ||||
| Diğer Öğretim Elemanı/Elemanları |
DİLEK KOCAYANAK, | ||||
| Öğretim Dili | Türkçe | ||||
| Sınıf Dışı Uygulama/Staj | Yok | ||||
| Dersin Amacı | |||||
| Bu dersin temel amacı, dinamik bir sistem olarak dil konusunda bilinçlendirmek; dil bilimin temel kavramlarını bilmek; tarihi ve kuramları hakkında genel bilgi sahibi olmak, dili, dil bilimsel bakış açısıyla incelemeyi öğretmektir. Ayrıca dil bilimin diğer bilim dallarıyla etkileşimini ve alt alanlarını öğretmek; Saussure ve yapısalcılığın doğuşunu; Saussure ve dil bilimine kazandırdığı temel kavramları; Chomsky ve üretici dilbilimi; diğer dilbilimsel çevreler ve temel dilbilim kuramlarını; dilbilimin temel inceleme alanlarını; sesbilim, biçimbilim, sözdizimi, anlambilim, edimbilim, metindilbilim; dilbilimin diğer bilim dalları ile etkileşimi sonucu doğan dilbilimsel alanları: toplumdilbilim, ruhdilbilim, bilişsel dilbilim, sinirdilbilim ve Türkiye'de yapılan dilbilim çalışmaları vb. konuları ele almaktır. | |||||
| Ders Öğrenme Çıktıları (DÖÇ) | PÇ | ODY | |
| Bu dersi başarı ile tamamlayan öğrenciler: | |||
| DÖÇ-1 | Dil-toplum, dil-düşünce ve dil kültür ilişkisini tanımlar ve kavrar. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-2 | Dilbilimin, kuralcı dilbilgisi, kökenbilim, filoloji, yabancı dil eğitimi gibi disiplinlerden farkını açıklar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-3 | Dil olgularına betimleyici / kuralcı yaklaşım, dilde evrimsellik / durallık, sözlü dil / yazılı dil karşıtlıklarını açıklar. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-4 | Dil ve iletişim kavramlarını ilişkilendirebililir. |
PÇ-8 Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. PÇ-9 Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-5 | Dil dizgesinin işleyişini çözümleyebillir. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-6 | Dilin düzlemlerini (sesbilim, sözlükbilim, anlambilim, biçimbilim, sözdizimi) ayırt eder. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-7 | Dizisel ve dizimsel ilişkileri örneklendirir. |
PÇ-1 Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Yazılı Sınav |
| DÖÇ-8 | Dili göstergeler ve kurallar dizgesi olarak tanımlayan kuramları karşılaştırır. |
PÇ-2 Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. PÇ-3 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. |
Yazılı Sınav |
| PÇ: Bölüm program çıktıları ÖDY: Ölçme ve değerlendirme yöntemi |
|||
| Dersin İçeriği | ||
| Dilbilimi tarihi. Dilbilimin dalları. Yapısal dilbilim. Eşsüremli dil bilim. Artsüremli dil bilim. | ||
| Haftalık Detaylı Ders İçeriği | ||
| Hafta | Detaylı İçerik | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
| 1 | Dilbilime Giriş | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 2 | Dilbilim Tarihine Bakış | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 3 | Dil-kültür- toplum ilişkisi İnsan Dili, Dil-Düşünce İlişkisi, Dilin Tanımı | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 4 | Dilbilim Kuramları | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 5 | Ferdinand de Saussure ve Dilbilime Kazandırdığı Temel Kavramlar | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 6 | Chomsky ve Üretici Dönüşümsel Dilbilgisi | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 7 | Dilbilimin Altdalları | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Dilbilimin altdalı: Sesbilgisi | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 10 | Dilbilimin altdalı: Sesbilim | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 11 | Dilbilimin altdalı: Biçimbilim | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 12 | Dilbilimin altdalı: Sözdizim | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 13 | Dilbilimin altdalı: Anlambilim | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 14 | Yeryüzündeki Diller, Diller Arasındaki Alışverişler ve Akrabalıklar | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 15 | Değerlendirme | Konu Anlatımı, sunum, düz anlatım, çeviri, soru-cevap, uygulama-alıştırma, |
| 16 | Final Sınavı | |
| Ders Kitabı / Yardımcı Kitap | ||
| 1 | Aksan, D. (2000). Her yönüyle dil, ana çizgileriyle dilbilim. Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 2 | Aksan, D. (2008) Türkçenin gücü. Bilgi Yayınevi. | |
| 3 | Aydın, M. (2007). Dilbilim el kitabı. 3F Yayınevi. | |
| 4 | Günay, D. (2004). Dil ve iletişim. Multilingual Yayınları. | |
| 5 | Hengirmen, M. (1999). Dilbilgisi ve dilbilim terimleri sözlüğü. Engin Yayınevi. | |
| 6 | Kerimoğlu, C. (2014). Genel dilbilime giriş. Kuram ve uygulamalarla dilbilim, göstergebilim ve türkoloji. Pegem Akademi. | |
| 7 | Kıran, Z. ve Kıran, A. (2001). Dilbilime giriş. Seçkin Yayınları. | |
| 8 | Lyons, J. (1983). Kuramsal dilbilime giriş. Türk Dil Kurumu Yayınları. | |
| 9 | Özsoy, S., Kocaman, A. ve İmer, K. (2011). Dilbilim sözlüğü. Boğaziçi Üniversitesi Yayımevi. | |
| 10 | Vardar, B. (2001). Genel dilbilim dersleri Ferdinand de Saussure. Multilingual Yayınları. | |
| 11 | Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. Multilingual Yayınları. | |
| Ders Araç - Gereç ve Malzemeleri | ||
| bilgisayar, tahta kalemi | ||
| Ölçme Yöntemi | |||
| Yöntem | Hafta | Süre (Saat) | Katkı(%) |
| Ara Sınav | 8 | 1 | 40 |
| Diğer Ölçme Yöntemleri | |||
| 1.Sözlü Sınav | |||
| 2.Kısa Sınav (Quiz) | |||
| 3.Laboratuvar Sınavı | |||
| 4.Sunum | |||
| 5.Rapor | |||
| 6.Seminer | |||
| 7.Performans Ödevi | |||
| 8.Dönem Ödevi | |||
| 9.Proje | |||
| Final Sınavı | 16 | 1 | 60 |
| Öğrenci İş Yükü | |||
| İşlem Adı | Haftalık Saat | Sayı | İş Yükü |
| Haftalık Ders Saati (Teorik+Uygulama) | 2 | 14 | 28 |
| Sınıf Dışı Çalışma | |||
| a) Okuma | 1 | 6 | 6 |
| b) İnternette/Kütüphanede Tarama | 1 | 11 | 11 |
| c) Performans Ödevi | 0 | ||
| d) Seminer/Sunum/Rapor Hazırlama | 0 | ||
| e) Dönem Ödevi/Proje Hazırlama | 0 | ||
| Sözlü Sınav | 0 | ||
| Kısa Sınav (Quiz) | 0 | ||
| Laboratuvar Sınavı | 0 | ||
| Ara Sınav İçin Hazırlık | 1 | 6 | 6 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı İçin Hazırlık | 1 | 7 | 7 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| 0 | |||
| 0 | |||
| Toplam İş Yükü | 60 | ||